Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1091 ggr
[aspie]
0

Koppla in en hd till

Min förra dator kraschade. En kille sa att hårddisken fortfarande var OK och att jag kunde koppla in den vid sidan om och använda mig av båda hårddiskarna.

Är lite ororlig för att koppla in den i min bärbara. Finns det risk att jag sprider virus till min nya dator om det skulle finnas i den gamla?

Och om jag kopplar in den, måste jag då stänga ner allt först. Finns det risk att min nya dator tar skada?

Lite krångligt förklarat av mig kanske, men jag är inte så bra på det härRynkar på näsan

Inkanyezi
0

För att du ska kunna koppla hårddisken till den bärbara, måste hårddisken sitta i ett kabinett med gränssnitt mot USB, och man använder USB-sladd för att ansluta den. Om det är en 2,5" hårddisk så kan det hända att den inte behöver en strömadapter, men är det en 3,5" så måste den ha en adapter. Också en del 2,5" hårddiskar behöver adapter för att komma igång.

Om du har virus på den hårddisken så kan du naturligtvis föra över det till datorn. Men om du formaterar om hårddisken kommer det inte att finnas något virus på den. Om du ska använda den som till exempel backuppdisk, formatera den först, så kan du använda den utan risk att föra över virus.

[aspie]
0

En dum fråga, men vad är ett kabinett? Menar du som ett plåtskal typ. För där har jag ett uttag som en sladd jag har passar till och den har USB i andra änden.

Storleken på hårddisken vet jag inte, men den är stor i varje fall minns jag från inskaffningen så troligen är det en 3,5"

Kan man inte på något sätt göra en viruskoll på hårddisken, måste jag formatera den? Har lite saker där som jag skulle vilja ha nämligen.

Inkanyezi
0

Jovisst kan du göra en viruskoll på den. Om du har ett antivirusprogram på datorn, så skannar du helt enkelt hårddisken med det.

Och det är plåtskalet som jag kallar kabinett, ja.

Jag missuppfattade dig not, för jag förstod inte att "hårddisken" var en extern hårddisk, utan misstänkte att du hade sparat datorns hårddisk och ville använda den. Så glöm det där med kabinett. Använd den bara som den är, och skanna den gärna för virus.

[aspie]
0

Va bra, tack för hjälpen Skrattande