Datorn iFokus

Datorn

Etikettoff-topic
Läst 12037 ggr
Hjortronsylt
17

Mp3-spelare för ljudböcker

Letar efter en mp3 / mp4-spelare med tre lika viktiga egenskaper ;

• Högtalare
  • Bokmärkesfunktion / resume. Det vill säga, att den börjar spela där man stängde av den nästa gång den slås på!
  • Display

Har testat Creative Zen Stone (som har samtliga funktionerna jag söker) men efter att ha fått tag på två spelare som båda hackade/frös i menyerna och fick reklameras, så är den inte längre intressant.

Maxpriset måste vara under ca 600 kr så iPod etc. är inget plånboken tillåter heller.

Tar tacksamt emot lite tips! Glad

johan
0

Förutom priset så är iPod det bästa jag någonsin haft för talböcker.

Den kommer ihåg var du senaste slutade lyssna, du kan välja hastighet, t ex att spela upp 25 % fortare, iPod touch har grym skärm och helt ok högtalare, med OS 3.0 är det enkelt att leta upp ställen man vill lyssna på genom att "skrubba", vilket innebär att dra med tummen över en tidslinje och samtidigt höra precis var man är.

Tyvärr kostar en iPod touch betydligt mer än 600 kr. Å andra sidan får man ju så mycket mer än bara en mp3-spelare. T ex en bra filmspelare för att underhålla dottern när hon tröttnat på att åka bil. :)

Mvh // Johan

pentsium
0

Jag använder min SE-mobil till talböcker. Får plats med mycket och jag kan fortsätta från där jag slutade så länge jag inte stängt av telefonen eller lyssnat på något annat… Bra skärm dessutom.

johan
0

#2: Med tanke på att ljudböcker ofta är mellan 15-20 timmar, så är det rätt osannolikt att man inte skulle ha lyssnat på något annat eller stängt av mediaplelarprogrammet tror jag.

Mvh // Johan

Hjortronsylt
0

Glad

Tanken med "pristaket" är att det känns ointressant att köpa en iPod för dyra pengar, när man redan har nya mobiler med både filmspelare och 5 pix-kamera, etc.

Mobilen har allt man kan önska sej, utom resume-funktionen i mediaspelaren. Så man måste hela tiden skriva upp på vilket kapitel man slutade lyssna, för att veta vart man ska starta ifrån nästa gång.

Creative har en modell som jag undrar om någon av er testat - Mozaik.

Lynxx
0

Ja har själv funderat på SanDisk MP3-spelare för prisnivån - men vet inte om de har alla de egenskaper du efterlyser:

SanDisk Sansa Clip recensioner
SanDisk Sansa Clip - digitalspelare/radio

/L

guraknugen
0

Testade just med min urgamla iAudio U2. ”Spolade fram” till 11:54 i ett avsnitt av radioprogrammet ”Språket” (Vetenskapsradion, P1), stängde av och startade om. När den kom igång igen stod den fortfarande på 11:54.

Den går ju knappast att köpa ny och klarar ju enbart ljud, men kanske det finns någon på blocket? Eller så kan man anta att andra produkter från Cowon har samma funktionalitet.

En nackdel med U2 är att den har inbyggt batteri som inte går att byta ut. Laddningsbara batterier har ju en viss livslängd och köper man en begagnad så kanske man bör vara extra vaksam på i hur bra skick batteriet är. Mitt batteri räckte i åtskilliga timmar när den var ny, kommer inte ihåg exakt men kanske 8 eller så. Nu använder jag den inte så ofta så jag vet inte, men sämre har det säkert blivit.

Förutom WAV och MP3 klarar den även OGG och WMA. Kommer inte ihåg om den också klarade FLAC.

En anna sak när man köper begagnat är ju minnet, förstås. 1 GB var ju mycket på en så liten spelare när jag köpte min, men idag känns det kanske lite fattigt. Det finns dock en version med 2 GB, men inte heller det känns väl riktigt kanon med dagens mått, i synnerhet inte om man kör WAV…

Jalking
0

Jag har sett att en del bokhandlare säljer ljudböcker i paket med mp3-spelare. Jag har inte kollat närmare, men en sån spelare kanske är den perfekta för ljudböcker?
Har för mig att bok/spelarpaketet inte var speciellt dyrt.

Hjortronsylt
0

Det går fint med bara 1-2 GB eftersom en ljudbok oftast ligger på ca 500-700 Mb. Problemet är att hitta en mp3 som har inbyggd högtalare och display och resume-funktion. Oftast har dom antingen det ena, eller det andra, men sällan rubbet.

#7     Ja det stämmer. Det finns en spelare som heter Book2Go där man köper både spelare och bok. Den verkar bra, men det går bara att lyssna på den med hörlurar.

Jag har en gammal Nordic MP3 /MP4 spelare för 39 kronor, men den behöver laddas via datorns USB efter bara 3-4 timmars lyssning. Det är synd att den har inbyggt batteri, för annars vore den perfekt.

guraknugen
1

#8: Ja, högtalare finns ju inte på min heller. Tur det, kanske, för en så liten spelare skulle ju kräva en väldigt liten högtalare och det hade inte låtit bra direkt. Det finns ju trots allt naturlagar när det gäller ljud och kan man inte ens åstadkomma acceptabelt ljud i en stor laptop så lär man nog kunna glömma det när det gäller en liten MP3-spelare. Nej, vill man ha acceptabelt och bärbart ljud så finns tyvärr inga alternativ till hörlurar. Kanske kan man tänka sig en lägre kvalitetsnivå när det gäller ljudböcker än när det gäller musik i och för sig, men acceptabelt? Nja… *rynkar på näsan*

Hjortronsylt
0

Glädjande och märkligt nog är att den gamla Nordic-spelaren, som jag nämner i #8, har ett alldeles förträffligt bra ljud för talböcker och röstuppspelning. Inget bakgrundsbrus. Enkel att ladda. Tydlig diskant och rent ljud trots den microskopiskt lilla högtalaren på baksidan. Men den är inget bra alternativ att lyssna på musik i, det kan jag inte påstå och - som sagt - urkass batteritid.

Har nu köpt en begagnad Nokia 7373 istället för en tveksam plastig mp3-spelare. Denna har allt det jag söker. Resume-uppspelning, display och högtalare OCH bra batteritid.

guraknugen
0

Bakgrundsbrus brukar ju höras bäst i riktigt bra högtalare, som obarmhärtigt avslöjar alla defekter från övriga länkar i ljudkedjan, så att inget sådant hörs visar ju i så fall snarare på att högtalarna är dåliga än att de är bra. Brus kommer i regel från förstärkarsteg, magnetband, vinylskivor och annat, INTE från själva högtalaren. Em högtalare brukar vara behäftad med andra typer av fel, exempelvis fasfel (gäller flervägshögtalare), ojämn frekvensgång, diffraktion, distortion och lite annat. Visst, kanske lite brus också, men försumbart jämfört med övriga komponenter i en normal ljudanläggning.

Pialinn
0

Clas Olson har mp3-spelare med 1G minne för ca 200:-. Använder den till mina talböcker sedan 1 år. Finns större!

Den har radio oxå så jag kan lyssna på "Sommar" oxå.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Hjortronsylt
1

#12    Tack för tipset! Vad heter spelaren / modellnamn? Har den minnesfunktion att fortsätta där du stängde av den sist?

Pialinn
0

38-1695 heter mp3-spelaren med 1G.

Den fortsätter där jag slutade och jag kan söka fra&tillbaka om jag missar.

För att ladda den måste jag lägga in boken/musiken i datorn och sedan kopiera över.

Hjortronsylt
0

#14     Åh, tack men den hade ingen inbyggd högtalare, som jag har stort behov av. Synd, men tack ändå!

Facklan
0

Det är inte lätt att hitta nått som passar o det är lite beroende på vilka böcker du ska lyssna på .

Jag har lyssnat på ljudböcker i 6år o det är klart skillnad på olika spelare.

Jag har en Ipod 8Gb som jag är super nöjd med jag har köpt en lite dockstation till den på Netto för ca100 kr  den är super smidig om man ska lyssna o inte vill ha lurarna.

Det är annars lite svårt att lyssna konsentrerat utan lurar tycker jag,

Det är smidigt i mobilen det är enda är att ha bra teknik när du för över ljudfilerna så dom är lätta att hitta o att man ska kunna spara vart man är … detta fick jag aldrig rätt på på mobilen … medan ipoden har möjligheten att märka nästa ljudspår.

köper/lånar du Mp3 böcker som du snabbt kan föra över är dom oftast märkta bra.

rippar du själv skiva för skiva är det viktigt med en bra märkning på filerna …

jag har testat lyssna på Ituchen o är sådär nöjd om man räknar in priset är en lite dockstation 1000ggr bättre. detta är min personliga åsikt (maken håller inte alls med.)

Hoppas du hittar nått bra men tänk på att en bok ligger på ca 1-2Gb

så det är ett stort + med 8Gb då kan man ha lite podcast o musik i samma spelare det kan kännas skönt att variera sig lite.

Lycka till!

Pialinn
0

#16. Vilken typ av ljudböcker för du över till Ipod? Jag lånar "Daisy"-skivor på bibblan (1 bok-1skiva) och jag får inte in dom på Ipod.

Min längsta bok hittills var över 40 timmar lång och den fick jag in på 1Gb.

Facklan
0

#17 jag har oftast mp3 eller cd som jag rippar till ipod…

men visst kan du få Daisy på ipoden.. jag har för mig att du först ska föra över dom till datorn o efter gå in på itunes o föra över dom.

Det är lite meckigt med itunes i början men det finns en hel del trix som man kan använda sig av.

1Gb är räcker långt men jag känner att jag vill ha lite annat att lyssna på än bara bok… det kan vara för bra att bara lyssna på bok..(beror på vilken bok klart :-)

)

Pialinn
0

Nån gång ska jag försöka, men eftersom det funkar bra med dom billiga spelarna använder jag Ipod till musik jag kan lyssna på över bilradion när jag kör. Åker ju fram o tillbaka Sverige/Spanien, Portugal.

Pialinn
0

Hjortronsylt!

Ta kontakt med mej. Kan ha en lösning på dina problem!

Hjortronsylt
0

#20    Om du har förslag på en modell/spelare som jag beskriver i #0 att jag söker, så blir jag glad om du tipsar om det här, så även andra i så fall kan ta del av det.

Pialinn
0

Jag kan sälja min lpod Nano till dej, då jag ändå inte får in Daisy talböcker på den, men behöver din adress så jag kan skicka den mot postförskott!

600:- är priset.

Hjortronsylt
0

#22   Nej tack, det är inget jag är intresserad av. Du får den dock säkert såld om du annonserar på Blocket eller liknande.

Pialinn
1

NÄ, då behåller jag den hellre!

moos
0

Jag har aldrig använt en mobil så mycket som min W595.

Den får plats med hela ljudböcker och den kan man direkt lyssna där man slutade även om man gjort annat imellan. Det minnet finns där.  Mobilen har jag alltid med mej och antingen använder jag den dubbla högtalarfunktionen, headset eller lösa högtalare. Jag lyssnar dagligen och jämt när jag ska sova, i bilen osv.  Men som sagt inte din prisgräns kanske