Copywright på bilder
Hej
Söker ett program där jag kan skydda mina foton jag lägger ut på nätet.
Har ni något bra förslag?
Du kan knappast skydda bilderna om du lägger ut dom på nätet. Kan dom visas i webbläsaren kommer du alltid kunna ladda ned bilden, för det är ju precis det webbläsaren gör för att visa den.
Även om man gör det svårt att spara ned bilden kan man ju alltid ta en skärmdump på bilden och ta den den vägen.
Det enklaste är förmodligen att lägga en vattenstämpel eller liknande på bilden så att man inte är frestad att använda den till något vettigt. Ska du t ex sälja bilden får dom kontakta dig för att få en högupplöstbild utan vattenstämpel.
// Johan
Mvh // Johan

det är så jag tänker men uttrycker mig oklart :)
jag vet inte hur jag skall göra, men vad jag vet skall det finnas olika program till det, men vad heter dem?

Det finns många olika program, ja andvänder själv photoshop. Men dom flesta bättre programen för bilder har dom funktionerna.

Det finns en kommersiellt tjänst för detta.
Sök med Google och det finns många länkar till svenska användare av denna tjänst.

Du kan även spärra så att högerklick inte fungerar där man normalt har valet att spara bilden.
Följande kod spärrar för att högerklicka på bilden (du får så klart ändra IMG SRC taggen till din bild
Här skall högerklick inte fungera

I följande exempel går det inte att högerklicka någonstans på sidan(inget kommre att hända). Då behöver du inte referera till JavaScriptet för varje bild.
Här skall högerklick inte fungera

Det finns dock ett litet problem med IE. När man hovrar över en bild så kommer IEs verktygsfält upp där man kan välja att klicka på diskett ikonen och spara bilden. Med de javascript jag angav ovan så kan användaren fortfarande använda den funktionen. Men du kan enkelt lägga in i IMG SRC taggen att NoCopy Javascriptet även skall köras då man för muspekaren över bilden (OnMouseOver). Lite irriterande men det fungerar i de flesta fall. Det går ifs alltid att komma runt det genom att trixa lite när man är på din sida.

ok, tack för svaren :)
skall se om jag inte klarar det nu :)
tack för hjälpen :)

För att slippa IE's verktygsfält kan du lägga in följande i koden:
Lägg in det ngnstans mellan
och/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Och för att man inte skall kunna dra bilden till adressfältet tex för att öppna bilden separat kan du byta ut
mot/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Mattias har en bra artikel om det här med copyright på bilden.
Det betyder inte att man kan göra ett bildspel som är snyggt och där copyright inte stör.
Jag har gjort en screencast om hur man enkelt kan göra ett snyggt bildspel i Open Office som man exporterar som flash. Sedan lägger du ut det på hemsidan.
Den kommer man väl förbi genom att hålla nere högerknappen på bilden och sedan trycka på ESC och sedan släppa högerknappen.

Det finns inget sätt att skydda bilden på med kod. Det går ju alltid att trycka på Print screen så kan man klistra in den sedan i sitt bildprogram.
Det är bättre istället att inte lägga ut sina finaste bilder som man inte vill ska komma på avvägar. Läs Mattias artikel.
Dessutom om du upptäcker någon tidnin som olovligen har använt din bild kan du alltid kräva de på pengar… :)