Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1152 ggr
Oscar
0

Öppna flera bilder

Tidigare har jag kunnat markera ett helt gäng med bilder och sedan högerklicka  och välja "Öppna med". Nu fungerar det bara om jag tar en i taget, "Öppna med" kommer inte upp alls i menyn när flera bilder är markerade.

Alla bilderna är av samma format, jpeg, och jag har Windows Vista. Någon som vet vad detta kan bero på?

Inkanyezi
0

Det kan bero på en programmerare med lite hjärnsläpp.

Men normalt är det ju inte en enskild programmerare som avgör vad som ska ändras i ett system, så någonstans måste de väl ha ansett att det inte borde vara så att man ska kunna öppna flera element, så man valde att ta bort det alternativet.

Oscar
0

Ok, så funktionen skulle vara borttagen då… Kan någon med Vista bekräfta att det verkligen är så att det inte fungerar i Vista att öppna flera filer samtidigt enligt ovan?

benkebonk
0

Jag kan öppna fler samtidigt med Öppna. Funktionen Öppna med finns inte om fler bilder är markerade. Har vista.

Oscar
0

Bara "Öppna" alltså? Vad gör den funktionen? Jag har inte "Öppna" som ett val varken om jag markerar en eller flera bilder, är det Förhandsgranska du menar?

Tack för ditt svar, "Öppna med" för flera bildfiler verkar alltså inte finnas med i Vista. Konstigt att ta bort en sådan funktion.

Zarine
0

Tydligen använder Vista ett nytt system för att exekvera filer, och i den faderallan har Öppna Med trillat bort…något med säkerhet om jag minns rätt. Ett sätt att komma förbi det är att göra en genväg till programmet i SendTo (Skicka Till…) mappen och skicka filerna man vill öppna till programmet den vägen.