Går ej att koppla upp! Hjälp!
Jag har fått problem med min dator. När jag ska koppla upp mig med mitt mobila bredband, då får jag ett felmeddelande att referensen är felaktig. Modemet funkar i andra datorer, så felet måste ligga i min dator. Den hade lite svårt att få kontakt med masten några dagar innan den la av, men annars har jag inte märkt något konstigt.
Jag funderar på om det kan hjälpa att rensa datorn och köra. Det är ju inte lönt att gå tillbaka till affären med en dator som snart är två år gammal.

Nja, det är nog inget fel på datorn, men det kan ju vara något med inställningarna.
Men vad är det för "referens" du får felmeddelande om?
Och vad är det för operativsystem, vad är det för dator, och vad är det för modem, och vilken operatör?
Det verkar som om det är någonting som har blivit fel i installationen av ditt modem,, så ett knep att ta till är att avinstallera modemet och sedan plugga i det igen, så att det installerar sig på nytt.
Någon "rensning" utöver det lär inte behövas för att få igång modemet.
Jag har avinstallerat modemet och det hjälpte inte. Däremot fungerar det på andra datorer. Felmeddelandet är så här: Error 6, referensen(handle)är felaktig. Det är en fujitsu,Siemens Amilio dator, med Vista och modemet är ett Huawei E169. Tele2 har vi som operatör. Jag tror att det kan vara något med nätverkskortet.
Har du några fler förslag blir jag jättetacksam!

Nej, nätverkskortet ska inte vara inblandat när du använder modemet. Det kopplas in på USB.
Har du tillåtit "uppringning",med inställning;..uppringningsintervall, tex en sek.+antal uppringningar..osv
Kör man på tex fast bredband(även med handdator)-måste !..man (kanske) ändra inätverksinst.
dvs-tillåta uppringning istf.LAN/WLAN(kabel)
VAR FÖRSIKTIG,-bara-har själv, gjort mycket dumheter, den vägen..