Adblockproblem
Nu kommer jag att göra mig impopulär på den här sidan, förhoppningsvis inte till den grad att jag inte får hjälp, men jag hatar verkligen datorer just nu! Om internet bryter ihop denna minut kommer jag att sörja i fem sekunder.
Till saken:
Jag har adblock på firefox, och det är en funktion jag verkligen gillar. Så jag satt och blockerade reklam på dn.se när samtliga bilder helt plötsligt försvann.
Så jag klickade fram adblockfiltret för att se om jag kunde ta bort dn-filtret. Då försvann bilderna från samtliga sidor. Vart jag än klickar så är allt bara uppspaltad text.
Vad ska jag göra, avinstallera adblock? Hur?
Hjälp, hjälp!!!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Som vanligt, så fort man ställer frågan hittar man svaret själv. Jag hittade ett sätt att ta bort alla filter från adblock, så nu är problemet löst.

När du använder adblock, så se till att redigera filtren du använder, så att de täcker så mycket som möjligt av det du vill blockera, men så att de samtidigt släpper igenom det som du inte vill blockera.
Förmodligen hade du blockerat en bild slentrianmässigt och på något sätt fått ett filter som blockerade alla bilder. Alltså, klicka inte bara "adblock bild" och sedan OK, utan titta på filtret du får upp, och i första hand inledningen, alltså var den hämtas någonstans. Om det inte står exempelvis adtoma.net eller ad.vadsomhelst.osv, så bör du vara lite mer försiktig. Antagligen lyckades du sätta en mask som täckte hela Dagens Nyheters bildarkiv.
Så, det går att skjuta sig i foten med adblock.
I Adblock, öppna objekt att blockera. Därefter kommer du se de röda adresserna som är blockerade. Bara att avmarkera.
Okej, tack båda två! Då vet jag till nästa gång…