Ladda laptop via 12 v
Jag har en bärbar dator Acer som jag använder i stugan där vi inte har ström. Jag kan ladda den via dieselverket men har nu köpt laddare för att smidigare kunna ladda från 12 v batteri. Vi har solceller som laddar 12 v batteriet.
Köpte en laddare på Clas Olsson som skulle passa enl. vad de sa. Den la av efter 2 dagar……tvärdog. Fick lämna tillbaka den.
Köpte ny på On Off. Den la av efter ca 1 tim.
Någon som kan ge mig tips….någon som kanske själva kör via solcell och 12 v.
Vad är det som händer ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Laddaren som la av, hur mycket ström var den dimensionerad för?
Har själv en Eee PC (eller två stycken om man räknar min frus) och jag lyckades inte hitta någon passande laddare. Antingen var lägsta inställbara spänning 15 V (och Eee PC ska ha 12 V, precis som din) eller så var den för klen och kunde bara lämna 1,5 A. För att ladda en Eee PC behöver man en laddare som klarar 3 A, och jag kan tänka mig att det är ungefär samma med din dator.
Försöker man trots allt använda en för klen laddare så fungerar ju det säkert ett tag, men dengår då troligen i ständig strömgräns (laddaren anpassar spänningen så att max 1,5 A ström erhålles, vilket innebär att spänningen sänks så mycket att strömmen inte blir högre än just 1,5 A).
Själv löste jag problemet genom att köpa en liten växelriktare (fjantigt nog kallad ”Power Inverter”) som konverterar batteriets 12 V DC (DC=likspänning - DC står för Direct Current vilket är lite udda med tanke på att 12 V är en spänning och inte en ström…) till 230 V AC (AC=växelspänning). Till denna kopplar jag sedan min vanliga laddare som är avsedd för det vanliga vägguttaget. Det blir ju lite sämre verkningsgrad, men knappast något som kommer att innebära något större problem.
Om någon dock hittat en laddare för 12 V DC som klarar 3 A så är jag intresserad av att ta del av den informationen. Annars är det inte så där supersvårt att bygga en själv heller, om man inte är så noga med att det ska vara snyggt och smidigt också…
Då blir det en omvandlare även här. Verkar svårt att hitta laddare som fungerar.
Tack för ett utförligt och bra svar.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
HIttade en omvandlare på Biltema på 150 W (300 W om man kopplar den direkt till batteriet) som kostade runt en femhundring eller så. Inte gratis, men man blir kanske inte ruinerad heller. Och så kan man ju använda den till annat än att bara ladda datorn. Koppla en vanlig förgreningsdosa till den så kan du ju koppla in den vanliga laddaren till mobiltelefonen också och då behöver du ju ingen särskild laddare för bilen.
Tänk bara på att det inte går att koppla in exempelvis en hårtork och sådant på den, då sådana ofta är på bra mycket högre effekt än 150 W. Strömmen från uttaget i bilen blir ungeäfr 20 gånger högre än den ström som går till dina apparater. Varför? Bara lite enkel matematik:
P=U×I (P=effekt, U=spänning, I=ström), varför I=P/U.
Så om U1=12V (spänningen in till omvandlaren) och U2=230V (spänningen ut från omvandlaren, visserligen växelspänning, så det finns fler parametrar att ta hänsyn till egentligen, men jag förenklar lite här genom att strunta i dem, men man får ändå ett hum om hur det fungerar) så bli ju U2/U1 lite knappt 20.
Om effekten (P) är samma både in i och ut från apparaten (det är den inte, men det skiljer inte så många procent om man har en hög verkningsgrad, vilket man har på moderna omvandlare), så får vi samma förhållande mellan I1 och I2 som mellan U1 och U2, fast tvärt om: I1=P/U1=P/12, I2=P/U2=P/230 varvid I1 blir nästan 20 gånger högre än I2.
När det gäller omvandlaren jag köpte så har den fungerat bra i något år nu, förutom fläkten som är av den lilla typen. Vet inte om jag haft otur eller om man kan räkna med problem för alla sådana. Den för en del oljud i alla fall i vissa lägen, men det brukar försvinna när den varit igång ett tag eller om man startar om den eller vrider apparaten i olika vinklar… Tror inte fläkten är så svår att byta heller, om man nu skulle behöva det.

Har hittat två billaddare (ladd/driv) som är avsedda för t.ex. Asus Eee för 12V 3A.
Säljs av Dustin för 350:-
Kjell & Company säljer en med samma data för 249:-
#4: Det var lustigt, för just Kjell & Co var ett av de ställen vi letade på när vi till sist gav upp och köpte en DC/AC-omvandlare istället…
Men tack för tipset! Ska kolla upp det! Även om jag inte behöver eftersom jag redan har en omvandlare, men ändå… Man kanske slipper den irriterande fläkten om inte annat…
Hittade den… artikelnummer 44433 på Kjell & Co.