CD- och DVD-läsare har slutat att fungera!?
Har en Compaq Presario 8680 (Windows XP)som bl.a. har två interna läsare, en CD och en DVD. Jag använder inte dessa så ofta men upptäckte för en tid sedan att de inte fungerade. Enhetshanteraren säger att de inte fungerar, och i Utforskaren så finns de inte med längre. Har försökt att ladda om drivrutinerna, men datorn hittar inge drivrutiner? Jag har också försökt att avinstallera och nyinstallera via maskinvaruguiden, men datorn hittar inga drivrutiner där heller. Hur kan datorn helt plötsligt tappa enheter?
Är det någon som har någon idé om vad som kan ha hänt? Tror ni det går att fixa problemet?

Lösningen är att skaffa en ny. Det här händer med i stort sett alla CD/DVD-läsare/brännare, och det är förargligt. Det går fortare om man aldrig använder dem, då beckar de igen på något år, men också om man kör dem ofta tar de så småningom slut på ett eller annat sätt. Det är så med mekaniska grejer som kräver stor precision. Och det finns i stort sett ingenting man kan göra för att få dem att fungera igen; det är för känsliga grejer för att peta med.
Däremot är det ganska enkelt att byta ut dem, och de är inte superdyra. Man får en ny intern brännare för CD och DVD för mellan 300 och 400 kronor, en extern kostar mer. Det är en struntenkel sak att byta. Man måste bara kolla om man ska ha en parallell eller seriell. Nyare datorer, mindre än 2 år, har ofta seriellt gränssnitt också för CD/DVD (SATA) och saknar parallella gränssnitt, medan äldre datorer nästan alltid har parallell (IDE).

Tack för svar. Jag skaffade en ny CD/DVD läsare/brännare (Optiarc AD-7200A) och monterade in den i datorn. (datorn har IDE-snitt) Monteringen fungerade bra enligt instruktioner på HPs hemsida. Maskinvaruhanteraren hittade också enheten och jag försökte få drivrutiner via "plug and play" först, men det fungerade inte. Försökte sedan lägga in drivrutinen som finns på Optiarcs hemsida. Fungerade inte heller. Datorn kan inte hantera drivrutinen mot brännaren. Det är bara "släde ut och in " som fungerar, men det räcker ju med att brännaren har kraftförsörjning för att det skall fungera.
Läget är exakt som med de gamla läsarna. Skillnaden är att det nu är en ny brännare som inte fungerar. Datorn hittar ingen drivrutin, och klarar heller inte av att ta mot en drivrutin.
Finns det något sätt att "trixa igång" den nya brännaren?

Det förvånar mig lite att brännaren ska behöva en särskild drivrutin. Dom där grejerna är standard, så det ska funka direkt i operativsystemet. Det enda man ska behöva något särskilt program till är om man vill bränna bildsidan på skivan. Hittar datorn den borde det bara vara att köra.
Det olyckliga kan ju vara att det är själva gränssnittet i datorn som har gått sönder, det är inte vanligt, men det kan ju hända. Då kan man koppla brännaren som slav på samma kabel som hårddisken; antar att det kan finnas två IDE-kontrollrar på moderkortet. Det kan också vara kabeln, men det är ännu mer ovanligt, jag har hittills bara varit med om att någon smal kabel har gått sönder, men aldrig någon av de breda bandkablarna.
Hursomhelst, prova att koppla den på samma kontroller som hårddisken och se om den funkar då. Båda enheterna ska stå på CS och man använder en 80 ledare bred kabel. Annars måste man bygla om den som slav, om man bara har en 40 ledare bred kabel.

Tack för info! Tyvärr har inte problemet lösts. Jag har provat att montera olika CD/DVD enheter på de olika IDE-anslutningarna, men inte i något läge fungerar det. Alltid samma svar att drivrutiner saknas. Datorn vägrar samtidigt att man installerar drivrutiner. HDD fungerar som tur är och även diskettstationen (vad man nu skall med den till nu för tiden) men allt vad CD/DVD brännare/läsare fungerar inte. Misstänker att det har blivit något programfel i Windows XP som ev. skulle lösas genom total ominstallation av Windows XP. Dock är den vägen "för kostsam" då det ju kräver MÅNGA ominstallationer av alla övriga program och inlägg av data. Det får bli en extern DVD/CD enhet via USB istället.