Gör favoriterna min dator slö?
Hej!
Jag undrar om någon här vet svaret på min fråga?
Blir datorn slö om man har för många favoriter? Min dator är väldigt slö och jag finner inte vad det kan vara. Jag har rensat den och komprimerat men det funkar inte. Men så såg jag att jag har en massa favoriter, alltså länkar sparade under bokmärken och undrar då om detta kan vara problemet?
Någon som vet? Hoppas!

Nej, favoriterna gör inte datorn slö.

Inte ens om man har jättemånga?

Nej, inte hur många du än har. Favoriterna är bara en lista till din webbläsare, den kommer bara upp om du markerar att hämta favoriter i din webbläsare, eller om du har favoritmappen öppen i sidofönstret, och bara i webbläsaren. Det kan dröja någon sekund innan den kommer upp om den är stor, men den påverkar inte datorns hastighet vare sig i webbläsaren eller annars.
Det vanligaste skälet till att datorn blir slöare är att den sysslar med något annat, som till exempel att skanna hårddisken eller att skanna data som kommer in eller går ut. Vanligaste boven är antivirus., men det finns andra program också som kan ligga och bevaka om du till exempel stopper in en diskett, cd, ett USB-minne eller minneskort, för att exempelvis importera bilder från det. Såna program kan ibland göra datorn mycket slö. Typiska såna program är förutom antivirusprogrammen, brännarprogram som Nero, bildredigerare som Photoshop Elements. I senare versioner av Elements kan man stänga av funktionen som bevakar media som sätts in i datorn, och i Nero är det programmet som tillåter att CD-skivor ska funka ungefär likadant som disketter.
Kolla igenom vad du har i Autostart, och också vad du kan hitta under "run" i registret. Eventuellt finns någonting som du bör avinstallera för att få datorn piggare. Det finns registerrensningsprogram som kan hjälpa till med att hitta sånt, exempelvis EasyClean.
Ett rootkit från SONY, som används till deras "kopieringsskyddade" musikskivor är också en av bovarna som kan göra datorn slö. Om du till exempelvis har kört en "CD" (som inte är en CD) med Celine Dion i datorn, då kan du ha fått in Sonys rootkit i datorn. Det är ganska svårt att ta bort.

Tack så hemskt mycket. Skall kolla upp detta.