Hur skriver man copyright?
Vart hittar jag symbolen för copyright?

alt+0169 ©
Tack snälla! 
Fungerar inte… :(

© ? & copy i ett då.
© Blev ju tjusigt värre.. haha

Den frågan kommer gång på gång, jag har den på tangentbordet, jag trycker ©-tangenten bara… Här har du ett gäng som du kan klippa och klistra:
©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©
Sen är bara frågan varför du vill göra det, för symbolen betyder inte ett skit.
Jag har råkat ut för en som "lånar" artiklar.. Det enda som stoppar honom är just ett © säger han.. finns det inte så är det fritt fram att kopiera till andra forum. Så nu får han tillbaka.. 
#3: Jag har för mig att man i Windows var tvungen att använda siffrorna på den NUMERISKA delen av tangentbordet, INTE siffrorna på översta raden. Kanske var därför det inte fungerade för dig? Och du måste givetvis hålla nere Alt hela tiden och inte släppa förrän sista siffran är släppt. Och NUM LOCK måste vara aktiv, givetvis.
Annars kan du installera AllChars, ett program som efterliknar Unix/Linux Compose-funktion. Man väljer en tangent som ska vara Compose-tangent, är osäker på vilka man kan välja, men det framgår av hjälpen. Sedan trycker man bara Compose c o. När jag hade Windows och AllChars hade jag Ctrl som compose-tangent.
Lugn, Ctrl fungerar ändå precis som vanligt, trots denna utökade funktion. Skillnaden när man använder den som compose är att man släpper Ctrl-tangenten, alltså: Tryck Ctrl, släpp Ctrl, tryck c, släpp c, tryck o, släpp o. Du har nu ett ©. Givetvis kan man få fram fler tecken med denna metod. Det är inte så svårt. De flesta är vad de borde vara, man kombinerar de två tecken man tror att man ska kombinera. Exempelvis Compose a e = æ och så vidare.
Tack för hjälpen men det fungerar nu.. :-)
#7: Det finns ett © längst ner på alla sidor på iFokus. Det kan du hälsa honom ifall han tycker att just det är viktigt.
*10 Vad bra! Det är just det han går på.. Så länge det inte står anser han att det är "fritt fram" som han säger..

Det är fritt fram att plocka ut en publicerad bild för eget bruk; dvs för att titta på eller leka med och redigera exempelvis, men man får inte återpublicera den eller presentera den som om det vore ens egen, inte ens i så redigerat skick att det är svårt att se vad man utgick ifrån. Den får till exempel inte användas i collage som man presenterar som sitt eget om man inte har tillstånd att använda den. Man får lov att hålla reda på vad som tillhör andra. All användning som inte är eget bruk kräver att man har tillstånd från den som har upphovsrätt och att man anger upphovsmannen på brukligt sätt (byline). Det finns andra regler också att ta hänsyn till, man får exempelvis inte presentera bilden på ett sätt som kan kränka upphovsmannens anseende.
Ett knep för att göra © i ordbehandlare är om man använder stavningskontroll med automatisk rättning, att koppla det till (c), så att det "rättas" till ©. Man bör då radera det mesta som finns i listan med sånt som rättas och bara ha kvar såna kombinationer som verkligen ska rättas, exempelvis "ohc". Om man vill att någonting som automaträttas inte ska rättas, så är knepet att skriva ett tecken till innan man gör blanksteg. Det tecknet kan man sedan ta bort, och då står det man har slagit in kvar, eftersom automaträttningen triggas av blanksteg.
#12: Själv brukar jag göra tvärt om… Alltså att strunta i sista tecknet, därefter mellanslag, bakåtpil, sista tecknet och End… Blir några extra tangentnedtrycknignar det också, i och för sig.
Exempelvis ”hej ” är 4 tangentnedtryckningar. ”he[mellanslag][?]j[End]” blir 6 tangentnedtryckningar.
”hejj[mellanslag][?][Bakåtsteg][End]” blir 8 tangentnedtryckningar… om det inte går att göra på något smartare sätt, som jag inte lyckades komma på i hastigheten.

Som alltid när det gäller att använda lite udda tecken:
Startknappen > Kör…
Skriv charmap
Hitta ditt tecken > markera > klicka Välj > klicka Kopiera
Klistra in där du vill ha det.
#14: Märkligt nog funkar detta i Ubuntu också… bortsett från att man skriver ”gucharmap”. Eller så klickar man bara Program ? Tillbehör ? Teckentabell. Saknas dock i Mandriva vad jag sett, men går säkert att hitta i de vanliga standardförråden och installera med några få klick.
Jag förstår inte varför Microsoft tog bort detta utmärkta lilla program från menyn som standard. Förr fanns det med under "Tillbehör". Det finns ju fortfarande med i Windows men, som sagt, inget enkelt sätt att starta det om man inte vet om det.
#16: Kommer inte ihåg nu hur det funkade i Windows, men det borde väl inte vara så svårt att lägga dit det i valfri meny med ikon och allt?
Jag sitter vid en dator med XP just nu. Där ligger charmap.exe i windows\system32. Man tar tag i ikonen med höger musknapp och släpper den på önskat ställe och väljer Skapa genväg.
Jag håller bara in alt(tangenten till vänster om spade/mellanrum) och trycker 8 fyra gånger (med siffrona till höger på tangentbordet)

Vad man lär sig här på datorn.ifokus 
#20 Visst gör man ;)
Fast inget av sätten fungerar för mig.. :(
#22 Hm, konstigt Alt*hålla inne* och 8 fyra snabba gånger? Konstigt 
Om du har någon slags Windows (utom möjligen 2.0 eller tidigare) så ska Teckentabell (charmap) finnas och funka.
*24 Jodå, det fungerar men inga andra snabba "knep". På mina andra datorer som jag har haft har alltid "Alt"knappen fungerat men inte nu.. märkligt.
#25: Har du provat att installera AllChars? En snabb sökning på nätet tar dig förmodligen direkt till lämplig sida att ladda ner den ifrån.
Den är gratis och jag TROR att upphovsmannen till och med gjort den till Open Source, i alla fall fanns planer på det för några år sedan. Inte för att det har någon praktisk betydelse för den normala slutanvändaren, men någon kanske trots allt finner det intressant…
*26 Nä, så viktigt är det inte. Skulle jag behöva det så kan jag alltid plocka fram det ur charmap.. :-)
#27: Helt frivilligt, även om jag tror att det är mindre jobb att installera AllChars (eller annat likvärdigt program, kanske är bäst att tillägga) än att leta upp sitt tecken i teckentabellen varje gång… Fast otroligt långt ifrän alla tecken kan ju nås via AllChars. UTF-8 innefattar ju tiotusentals tecken, inklusive skrivtecken för de för de flesta språk som kinesiska, arabiska och så vidare. Med AllChars får man bara tillgång till några tiotal extra tecken. Tror inte ens ? är med, faktiskt…