Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 934 ggr
iken
0

Dell 2,4Ghz laptop är seg

Har för 1 månad sedan köpt en Dell Studio laptop med 2,4Ghz intel core2duo processor, 3mb L2 cache och 1066Mhz samt 3gb 800Hz Ram och windows vista.

Ändå tycker jag datorn är seg och ej nämnvärt snabbare än min före detta 1,6gHz intel core2duo med 2gb ram med windows xp.

Windows media player är segt vid start (kan ta 10sek från att man klickar på en låt). Även internet explorer (8.0) är segt vid start och stängning.

guraknugen
0

Har inte provat Vista, men folk verkar tycka att det är segt, även om det finns de som tycker tvärt om (det finns ju slltid, i och för sig…).

Finns säkert ett antal sätt att optimera operativsystemet så att det går fortare, men de ramsorna får väl någon Windows-guru dra, antar jag.

iken
0

Andra buggar är att digitalbilder inte spelas i rätt ordning utan "hoppar" hur som helst i ett album.

Vidare går det ej att ta bort ett flertal program som autouppstartas varje gång datorn startar. Har försökt med flera olika startup optimizer program men vissa grejer som "dell online support" etc som är ganska oväsentliga går ej att få bort.

Enstaka gånger (1/30) hänger sig uppstarten och man får forcera datorn att starta om.

Inkanyezi
0

Om den hänger sig emellanåt i starten som du säger, kan det handla om både hårdvarufel och mjukvarufel, så det kan vara idë att lämna in skrotet på garantin. Den funkar uppenbart inte som den ska.

Zpookey
0

Det heter ju "Det du vinner i hårdvara förlorar du i mjukvara" och med Vista stämmer detta utmärkt. Vista i sig är otroligt resurskrävande och har du en ny dator med Vista så är det inte säkert att den upplevs snabbare än din gamla dator med XP….
Men om du uppdaterar till windows7 när det kommer i oktober så kommer du att märka en enorm skillnad.