Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1992 ggr
destiny
0

Min dator har lagt av

Gråter

Den säger:
A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer. Det gick inte att starta Windows. Detta kan bero på en nyligen utförd ändring i maskin eller programvaran.

Jag har inte installerat något nytt eller gjort någon annan förändring. Sist jag använde datorn (sitter på jobbet nu) funkade den som den skulle, jag bara stängde ner inget mer.

Den säger: Press F8 to select Advanced Startup Options and then select Safe Mode.
Starta Windows med enbart kärndrivrutiner och tjänster. Används när du inte kan starta efter att ha installerat en ny enhet eller drivrutin.

Jag har tryckt F8 och testat olika alternativ man får upp där men inget funkar!Rynkar på näsan

Jag har försökt köra skivorna för systemåterställning - Datorn Säger: Windows is loading files. Hjälper inte ett dugg.  Gråter

Skrev upp ett supportnummer när jag köpte datorn för två år sedan, numret kan inte kopplas sa en röst!   Skrikandes

Han som hjälpte mig köpa datorn och skulle hjälpa mig om det blev något fel har semester två veckor till.  Rynkar på näsan  Någon som vet något jag kan försöka? Sitter som sagt på jobbet just nu men har egentligen semester så jag är inte här så ofta nu av förklarliga skäl.  Tungan ute Dock tacksam för idéer om vad jag skulle kunna göra för att få igång den igen. Och förklaringar som jag förstår….!  Tungan ute D v s på ca en 3-årings nivå. Fast 3-åringar idag kan kanske mer än jag tror om sånt här! Cool

dijete
0

Vad tråkigt att höra! Låter som ett virus, tror dock att på måndag får du säkert svar här om vad du kan göra! Lycka till.

Denna kommentar har tagits bort.
Zpookey
0

Har du testat att välja "Senast fungerande konfiguration" vid "F8"?

("Last known good configuration" på engelska)

Inkanyezi
0

Om datorn inte kan startas alls med Windows, så har möjligen någon av de allra viktigaste filerna för starten skadats på ett eller annat sätt. Det händer ibland, och man kallar ofta fenomenet "hårddiskkrasch", fast det kanske är bara ett pyttelitet fel i en enda fil.

Det fixar sig då vanligen när man installerar om eller "reparerar" systemet, vilket man kan göra med hjälp av återställningsskivan (som man skapade när man använde datorn första gången?).

Innan man kör "reparation" av hårddisken bör man ta en backupp på alla data som ligger där och som man vill ha kvar. Ett av de enklaste sätten är att skaffa en Ubuntu live-skiva (CD-ROM), som man startar datorn ifrån och kopierar ut sina viktiga filer (om man inte förstås redan har en bra backupp?). Man startar på Ubuntu-skivan och kopierar bara ut mappen "Documents and Settings" till ett lämpligt medium, exempelvis USB-hårddisk, eller ett USB-minne om det inte är för mycket data, och gärna till två hårddiskar eller stickor om man har. Det går också bra att skapa en DVD eller CD-ROM från Ubuntu-skivan.

Och när du har sparat undan dina viktiga filer, så kör du reparation av systemet.

Återställningsskivan presenterar olika val, ett av dom är att återställa datorn till det skick den hade när den kom, dvs alla program och alla filer som har kommit dit efteråt försvinner. Så det ska man alltså normalt inte göra när man vill ha igång den igen. Det finns ett alternativ för reparation av systemet, och det återställer bara viktiga filer för att systemet ska fungera, men ändrar inte andra saker i registret eller tar bort program eller filer som man har sparat.

Det viktigaste innan du börjar försöka fixa felet är i alla fall att du ser till att ta backupp på filerna som ligger i "C:\Documents and Settings\"

Zpookey
0

Om du försökt att köra systemåterställningsskivorna och datorn bara stannar vid "windos is loading files" så låter det som att du har ett hårdvarufel i datorn…kanske en trasig hårddisk eller moderkort. Du bör nog be någon att titta närmre på den.