Vill ha tips på multifunktionsskrivare.
Har inte ens haft min Epson stylus sx200 i ett år ens och är redan jävligt trött på den.
Jag söker en skrivare som:
- inte vägrar skriva ut bara för att jag använder piratpatroner, det är det viktigaste att den ska acceptera pirat
- skriver ut tills en patron är helt slut och inte bara är halvfull
- har ett skrivarhuvud som inte torkar igen jämt och ständigt
- är lätt att rengöra
- inte slukar färg
finns det eller är alla skrivartillverkare lika jävliga? :/

I korthet är det så att om du använder annat bläck än tillverkarens eget, så är det ganska stor risk att skrivarhuvudet tar slut i förväg.
HP har ju huvudet inbyggt i patronen, så att man byter varje gång man byter patron. Å andra sidan blir det rätt mycket högre kostnad för bläcket.
Canon har bland de bästa skrivarna, men samma gäller där; så länge du använder Canon färgpatroner funkar det bra. Med "pirat" är det lite si och så.
Rent allmänt är det ganska dyrt att skriva ut med bläck. Man får till exempel bilder från labbet billigare än man kan skriva ut dem själv, och då slipper man ju alla patronbekymmer. Bilderna kan också bli mer hållbara, då de ofta skrivs med sublimeringsskrivare med vattenfast färg. Du kan få vattenfast bläck till Canons skrivare också, och det finns sublimeringsskrivare i deras sortiment. De små Pixma-skrivarna är sublimeringsskrivare. De använder inte bläck, utan en folie med färgat vax som pressas på papperet. Det görs en passage för varje färg som läggs på. Och det är inte billigare än bläckstråleskrivare.
Så det är inte tillverkarna som är djävliga, det är själva systemet. Om du skriver ut mycket och använder originalbläck, så kan skrivarhuvudet hålla ganska länge, eftersom det är mindre risk att man kör torrt om man använder skrivaren ofta, och det är mindre risk för föroreningar i bläcket om man inte använder omladdade patroner. Och som sagt, det finns skrivare som inte har separat skrivhuvud, utan att det ingår i patronen.
Så jag har ingen tröst att ge dig. Att använda piratpatroner är att be om problem. Ingen tillverkare lär gå med på att piratpatroner ska kunna användas lika väl som deras egna. Däremot lär de ju fungera i skrivaren, oavsett vilket märke det är. Det finns piratpatroner till i stort sett alla skrivare, och de funkar, men om det är separat skrivarhuvud, så blir det ju en dyr historia varje gång bläcket har torkat och täppt till kanalerna.

Om skrivarhuvudet har torkat igen så kan det hjälpa att köra med hårfönen på det, brukar också få ett par extra utskrifter om man värmer lite på de "tomma" färgpatronerna.
Du har köpt en multifunktionsskrivare för c:a 800:-….inte för att vara sån men man får precis vad man betalar för.
Och piratpatroner? Originalpatroner varar längre, får skrivaren att fungera bättre, riskerar inte att förstöra garantin, och är faktiskt inte så mycket dyrare än piratpatroner.
När det gäller Epson har de paket med alla färgerna i samma paket och dessa paket är billigare att köpa än t ex Pelikans piratpatroner som tillhör de bästa piratpatronerna.
Själv är jag ganska anti-multifunktion eftersom att om t ex scannern går sönder och den måste repareras så är man ju utan skrivare också.
Bättre att köpa en bra skrivare och en bra skanner istället för en halvbra multifunktionsmaskin.
Canons sortiment är ruskigt bra.

#3 problemen uppstod med orginalpatronerna att skrivarhuvudet torkade igen. färgen tog slut och eftersom den rengör med färg köpte jag pirat för det. men det har inte hjälpt.
och jag är medveten om riskerna med piratpatroner, men det finns bra piratpatroner också. dessutom kostar en ny uppsättning av epsons patroner 400 och pirat en hundring. problemet är att epson vägrar skriva ut med piratpatroner i. borde inte det vara mitt eget val?

#2 tack, ska testa det.