Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2587 ggr
Jinaum
0

Dator som stängs av vid scanning

Jag börjar tro det är något krux med min dator och hoppas på att kunna få hjälp här.

Har Norton internet security och när jag skall scanna elelr han ska själv scanna så antingen fryser datorn eller så startar han om sig utan förvarning. Försökte diskfragmentera datorn med då jag tyckte det skulle behövas och det samma skedde där.

Om någon kunde säga mig vad felet kan vara. Datorn i övrigt fungerar som han ska även om han nu är lite slö ibland. Eller så upplever jag det bara så.

Snälla hjälp mig att få bukt med detta. Har inte lust att gå till vår jävla it fixare för han slänger bara skit in i våra datorer som vi inte fattar oss på här.

Inkanyezi
0

Krux skulle man kunna kalla det…

Det mest sannolika när datorn stängs av vid scanning och defragmentering är att du har något hårdvarufel. Det kan vara hårddisken, eller någonting på moderkortet, exempelvis hårddiskkontrollern. Om det är den sist nämnda, så har man oftast två på moderkortet, och då kan det vara bättre att bara låta bli att använda den som är trasig. Det finns lösa instickskort med kontroller, eftersom man kanske behöver en till för cd/dvd-brännare också. Du kan kolla om det är kontrollern genom att flytta över kabeln till den andra kontrollern och se om det går att köra defragmenteringen där. Annars är det nog hårddisken.

När du startar datorn, så gå in i SETUP för datorn (oftast DEL vid uppstart, men ibland är det F2 eller F10). Där ställer du in att datorn ska aktivera S.M.A.R.T om det inte redan är aktiverat. Om S.M.A.R.T rapporterar vid start av datorn att det är någonting som är fel med hårddisken, så måste du skaffa en ny hårddisk. Men det är fullt möjligt att den är felaktig också utan att du får någon varning av S.M.A.R.T.

Och Norton Internet Security bör du helst inte installera på den nya. Om du ska ha Windows, så är NOD32 förmodligen ett bättre val.

Jinaum
0

Vi hade nod32 och den gav oss så mycket virus att det kraschade vår förra dator ^^'

Zpookey
0

Är du säker på att ditt NOD32 var en köpt variant? Har aldrig råkat ut för att en äkta NOD32 skulle släppt igenom virus….däremot har vi haft en del korkade kunder som hämtat NOD32 med patch från diverse fildelningssidor där själva patchen varit ett virus som helt enkelt stängt av alla antivirusfunktioner men fått det att se ut som att allt fungerade…i själva verket så var datorerna virushärder.

Vilket är bästa sättet att få någon att installera virus på sin dator? Jo…att erbjuda ett modifierat antivirusprogram så att användaren "sparar" 300:-
Det är hur lätt som helst att ta vilken infekterad virusfil som helst och döpa om den till NOD32 eller annat och sedan bara luta sig tillbaka medan användarna tankar hem filen och kör igång den.

Och en sak till….ett äkta antivirusprogram "ger" inte någon virus…..det är användaren som skaffar sig virus.

Bara för att du har en bilförsäkring till bilen innebär inte det att du inte kan krocka eller hur? Sunt förnuft ska man alltid ha.

Jinaum
0

Vet faktiskt inte då vi hade en kille som skulle fixa det åt oss. Dock lade idioten sennare in 3 operativ system (fråga inte varför vi vet inte) mycket mjöligt att det inte var äkta då.

Sant visserligen. Antar att jag får lämna in datorn för säkerhets skull då jag rent ut sagt är ett blindstyrre med datorer. Särskilt laptops.

Inkanyezi
0

Och råden i #1 gäller så klart inte bärbara datorer, utom det att aktivera S.M.A.R.T, som är bra att ha igång eftersom det kan ge en förvarning om man har en hårddisk som är på väg att krascha. Men på en bärbar kan du inte skifta kontroller som på en stationär dator.

Fråga innan du lämnar in datorn vad det kan kosta, och hur mycket de debiterar per timme. Det lönar sig ofta inte att lämna in en dator, eftersom man kan få en ny ganska billigt, och man då får nyare allting i den.

Jinaum
0

Jo.. fått scanna datorn nu med esets online scanning. tänkte att jag fick prova något. Den sade att det inte fanns några infekterade filer på datorn.

Någon annan sa att det kunde vara program på datorn som störde. Men när jag avinstallerade de program som kunde tänkas störa hjälpte ju inte heller. Tur som vara oviktiga program jag knappt använder ändå så.

Men verkar vara så. Får nog lämna in den ändå verkar det som.

Och ja, kanske blir så att man får skaffa ny, då det sablans uttaget för hörlurar är paj det med >_< Ska jag skaffa ny dator får det nog bli inet. Då dem är lite trevligare att ha att göra med osv.

Inkanyezi
0

Ibland, när hårddisken strular, så kan det hjälpa att installera om systemet.

Moderna hårddiskar har ett helt eget system för att märka felaktiga sektorer, och om alltför många är felaktiga, så kommer det där S.M.A.R.T att rapportera att skivan snart kommer att krascha. Det är därför man ska ha det påslaget, för då vet man att det inte längre finns tillräckligt många sektorer i reserv för att ersätta såna som blir märkta som felaktiga. Operativsystemet har rutiner för att skanna filerna och flytta sånt som ligger på dåliga sektorer. Det är ett av skälen för att ibland defragmentera, eftersom systemet då också kollar läsbarheten på flyttade filer innan den raderas från den gamla platsen.

Och som sagt, om vi nu struntar i den där hörlurskontakten, så kanske det räcker att bara byta hårddisk. Hårddisken är en av de grejer som brukar gå sönder. Min mammas hårddisk kraschade för någon vecka sedan, och min systers också. Sånt händer. Jag har varit med om en krasch på min egen dator, och jag har bytt hårddisk i åtskilliga andra. Det är ett vanligt fel, på stationära och på bärbara. Och som sagt, en hårddisk kan ibland få nytt liv om man installerar om systemet.

När man har som jobb att få datorer att funka tar man dock inte den risken, eftersom arbetstiden är mer värd än vad en hårddisk kostar. Det är bättre att stoppa i en ny. Men för en hemmaanvändare så är det ju en pekpinne om att man alltid ska se till att ha en backupp, eftersom det inte är frågan om hårddisken kommer att krascha. Det kommer den att göra, förr eller senare. Frågan är bara när.

Det är en struntenkel operation att byta hårddisk i nyare datorer.

Jinaum
0

Jo bara jag som är neandetalare med datorer. Liten backup har vi dock trotts allt. Sparar alla dokument och liknande då och då på en bärbar hårddisk. Dock större backup än så har vi inte XD

Jinaum
0

Ja nu bråkar datorn lite till. Nu vill ha inte läsa cd skivor heller.

Försökt hitta den där smart funktionen vid setup men kan inte finna en funktion som kallas för smart?

Kan någon hjälpa mig så jag får reda på vad det här dårskapet vill mig så jag kan fixa de?

Inkanyezi
0

Det är inte alla setup-program som kan aktivera S.M.A.R.T, så det kan helt enkelt vara så att det valet inte finns. Hårddisken har funktionen, den finns i alla moderna hårddiskar. Men det brukar finnas någonstans i Setup på de flesta moderkort.

Hursomhelst så kan det vara fel  på moderkortet, även om det inte är ovanligt att både hårddiskar och cd-läsare pajar. Se till så att du har backupp (2 st) på det som du tycker är viktigt att spara, för datorn kan när som helst lägga av helt.

Jinaum
0

*smäller huvudet i bänken'* gissade väl det… nåja. Jag får väl skicka in dårskapet på lagning.