Kan inte associera .doc med OpenOffice
Jag försöker associera filändelsen .doc med OpenOffice Portable i Windows Vista, men det går av någon anledning inte. Är det någon som kan gissa varför?
Antagligen för att du använder just Portable…programmet är inte installerat i datorn.
Så det går inte trots att det ligger på C-disken?
Nope….då får du in i registret och hacka.
Men om du nu ändå ska den det på c: varför installerar du inte openoffice på "riktigt" då? Visst är det storleksskillnad men ändå.

Borde gå att göra en workaround också med ett skript/batchfil.
#3: Konstigt, för exempelvis Sumatra PDF Portable går att associera på det sättet. Jag förstår inte vad som skiljer OpenOffice från det.
Att jag inte installerar OpenOffice på riktigt beror på att jag vill kunna flytta det mellan datorer och USB-minnen.
#4: Det vet jag tyvärrr inte hur man gör.

Man skapar en textfil som innehåller en kommandorad, som kommer att köras i probrammet cmd.exe. Raden kommer att se ut ungefär så här:
C:\Program\OpenOffice\Ooffice.exe %1
Sökvägen ska så klart peka på programfilen för OpenOffice, jag vet inte precis vad den heter. Den där "%1" betyder att programmet ska öppnas med filen som du har klickat på. Jag vet inte om parametern är nödvändig, eftersom det är längesen jag lekte i DOS och Windows på det sättet. Kommandofilen kan man lämpligen kalla "ooffice.bat", och så associerar man den med .doc
Men jag tycker att det är mycket konstigt om det inte går att associera med exe-filen direkt…