Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1586 ggr
svenne
0

Skärminstallning på bärbar dator

Köpte en bärbar dator HP 6735b i vintras. För ca en månad sedan kraschade operativsystemet Windovs Vista totalt. Jag lämnade in den till köpstället för ominstallation av Vista och det fungerade klanderfritt.

Efter detta blir allt på skärmen så brett, klockan i sidpanelen är oval som ett ägg, ansikten på människor är alldeles runda.  På en stationär dator med bildskärm finns ju justeringsknappar på skärmen för kontrast, ljus, att dra ihop och dra isär bilden, men hur gör man det det med en laptop där inga knappar finns att justera skärmen med?

Har sökt i hjälpen i datorn men hittar inget matnyttigt där.
Någon som vet hur man "drar ihop bilden" så att klockan blir rund igen?

karlrobert78
0

Jag skulle gissa på att det har blivit "knas" i upplösningen till skärmen. Detta åtgärdar du genom att högerklicka på Skrivbordet. Välj anpassa och klicka dig fram till upplösning. Det låter som du har en widescreen skärm och upplösningen borde då vara 1440x900 eller 1280x800. Prova dig fram tills du är nöjd med utseendet!

//Marcus

svenne
0

Tack Marcus!
Ska prova med det när jag kommer hem från jobbet i kväll.

svenne
0

Tyvärr så funkade det inte. Det gick inte att ändra till mer än max 1024x, och den inställningen fanns redan på datorn.

Får väl gå till försäljningsstället och höra efter.

Hjortronsylt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan än så länge inget om Vista, men i XP går det att ändra skärminställningen genom att gå in på Kontrollpanelen och ändra enligt bilden. Hoppas detsamma gäller även i din dator och att du får hjälp!

pentsium
0

Ladda ner de senaste drivrutinerna till grafikkortet.

svenne
0

#4 Den ikonen finns tydligen inte i Vista.
#5 Har gjort det, tyvärr hjälpte det inte, jag får svaret att de senaste drivrutinerna redan finns installerade, så problemet kvarstår.