Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 680 ggr
johan
0

Långsamma dialogrutor?

Jag har en ny dator på jobbet och varje gång jag öppnar dialogrutor, som Öppna eller Spara som, tar det 30 sekunder innan den lista filer eller svarar på kommandon. Det spelar ingen roll vilken mapp jag är i eller hur många filer det är. Det verkar inte som att det är någon skillnad beroende på vilket program det är.

Jag har provat att defragmentera disken eller titta efter skadade sektorer, men det går inte. Jag har alla servicepack och fixar.

Är det någon som har tips om vad detta kan bero på?

Mvh // Johan

Niklas
0

Nej, inga tips, men stundtals samma problem. Det är irriterande. Jag är också nyfiken på om det finns någon lösning.

Kan det vara virusskydd som måste kolla igenom filer först?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Saber
0

Låter som det kan bero på att du har någon nätverks enhet mappad till filsystemet som den antingen inte kommer åt eller bara tar tid att komma åt. Eller att cd-spelaren strular… Annars verkar det mycket skummt… Antar att det inte hjälper att starta om datorn.

johan
0

Jag har inget virusprogram. Ett tag trodde jag också att det var en nätverksenhet som strulade, men när jag öppnar utforskaren går allt blixtsnabbt.

Det som var lite struligt i början var att jag har en inbyggt minneskortläsare som ville ha samma enhetsbokstav som min nätverksdisk (som jag måste ha på G:). Nu har jag inaktiverat den, men det kanske är den som strular iaf.

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Prova att ge kortläsaren en annan enhetsbokstav. Den här datorn/hantera/diskhantering högerklicka på enheten och byt bokstav.

Cartman
0

Jag kör Registry Mechanic vilken huvudsakligen identifierar och fixar felaktiga referenser. Sen finns det funktioner för registerkomprimering (registret är en databas och som ex för Access kvarstår öknar av tomhet om man inte komprimerar) och registeroptimering.

What is optimized?

The following changes are implemented upon clicking the "Optimize Your System" button:

• Windows is forced to unload DLLs from memory

Windows Explorer caches Dynamic-Link Libraries (DLLs) in memory for a period of time after the application using them has been closed. This can be an inefficient use of memory on low memory systems, and may cause problems or delays for programmers developing with Windows DLL files.

• The Menu Show Delay is reduced

Windows normally delays menus before they are displayed. For regular users, this delay can become annoying. When this tweak is applied, the delay time is lowered. With this setting, you can change the delay time or remove it altogether.

• Hung applications are ended automatically

When this tweak is applied, it will force Windows to shut down immediately, ending all tasks without attempting to safely close applications that have hung.

• The Windows Prefetcher Service is optimized

The Windows XP Prefetcher component helps to shorten the amount of time it takes to start programs by fetching and storing commonly used files. When this tweak is applied, the service and cache are adjusted for optimum system performance.

• Windows XP shut down period is reduced

Additional tweaks are applied that can reduce the time required for Windows XP to shut down.

Windows visar uppenbarligen menyer med en tidsdiff (varför Bill?) vilken uppenbarligen kan kortas eller tas bort helt och hållet. Nu är det ju inte alls säkert att ditt problem försvinner om du optimerar men det kanske är värt ett försök? Om inte annat så är optimeringen för hängda program är gudomlig, stäng och programmet är stängt utan tjafs. C

mans
0

Slå av den där funktionen "automatically search for network drives and printers" kanske?

johan
0

#6: Var finns den?

Det verkar faktiskt som att det bara är långsamt om det finns filer i mappen. När det bara är undermappar så går allt bra.

Mvh // Johan

mans
0

#7 Engelskt XP Pro:

Valfritt explorer-fönster -> tools -> folder options -> view -> files and folders -> kryssa ur "automatically search for network folders and printers"

Jag brukar alltid kryssa ur den bara för att. Är inte säker på vad den egentligen gör… :)

johan
0

Är det inte den som styr om du vill se utdelade mappar om du exempelvis skriver in \\datornamn\?

Mvh // Johan

mans
0

Det må hända. Har som sagt ingen koll på vad den gör.