Öka fläkthastigheten på laptop?
Har fått ett litet problem som jag märker är vanligt hos många med laptop - speciellt hos oss som har en laptop med ATI Radeon grafikkort.
Många klagar av att datorn hakar upp sig och The Blue Screen of Death dyker upp där det står att ati2dvag fastnar i ett oändligt loop. Jag är inget undantag, och mitt problem eskalerar med tiden; datorn hakar upp sig allt oftare och måste startas om.
Laddade ner SpeedFan för att kolla mina temperaturer i datorn, och alla enheter är för varma. När jag ska försöka ställa in fläkten så att den ökar hastigheten under fliken "Fans" i FanSpeed, så finns ingen fläkt på listan.
Kan jag öka fläktens hastighet på något annat sätt? Laptopen är ju helt knäpptyst och fläktarna ökar inte hastighet i och med att temperaturen ökar. De kör på lägsta hela tiden. Såhär var det inte tidigare vad jag minns, för tidigare ökade fläktarna hastigheten med jämna mellanrum ett litet tag och gick sedan ner igen.
Och jag kan inte arbeta med laptopen alls i och med att den blir för varmt och hakar upp sig.
Fläkten går nog redan på fullvarv om alla temps är för varma. Vad du behöver göra är en rejäl städning av fläktar, kylflänsar mm som förmodligen är fulla av damm. Det innebär tyvärr att datorn måste plockas isär men med lite nogrannhet och försiktighet är det oftast inget större problem.

ATI har ju en egen app för sina grafikkretsar "catalyst control center" som finns på deras nerladdningssida om du inte redan har den. I den finns i advanced en flik som heter ATI Overdrive, i den kan du ställa fläkthastigheten manuellt.
Annars så för att få ner temperaturen så reckomenderar jag att skaffa en kylplatta med fläktar.
Tack för svar!!
#1: Om fläktarna hade gått på fullvarv hade det låtit lite mer än det gör. Datorn är tyst som en mus. Tidigare vet jag att den lät lite mer när den blev varm.
Men jag tror det är damm som orsakar det.
#2: Jag har CCC på datorn, men hittar inte avancerade inställningar på den. Har den på grundvy, men hittar inte inställningen så att man får det på avancerad vy. Can you help me? (^_^,)
Vart hittar jag en kylplatta med fläktar till en 17-tummare? Hittar bara till mindre datorer när jag har letat. (^_^,)
Hittade detta på nätet ang CCC, men finns ingen instrumentpanel på min. Och den säger att den ska starta en guide "Ställa in bildskärmskonfigurationen" på 5 steg, men när jag klickar på knappen "Gå till" så kommer jag bara fram till "Bildskärmsinställningar för skrivbordsvisning", och sedan händer inget mer efter att jag har klickat på "Slutför"…

Kan ju vara så att dell har begrensat programvaran så att man inte kommer åt den fliken då du också kan överklocka kortet där vilket leder till mer värme.
Annars så testa med andra program tex HW info, Everest, Gpu-z (alla gratis o finns att hitta via google).
Jag har ingen Dell-dator, utan en Acer TravelMate, men CCC borde ju vara samma ändå eller? Det är ju ett program som medföljer själva grafikkortet. Hittade den ovannämnda sidan via Google nämligen…
Har testat med en som heter RivaTuner men det var samma där: Finns ingen fläkt på listan alls. (^_^,) Men kan ju kolla med ett till sådant program och se om det är samma sak där. Annars får jag nog ta och besöka lille datorgubben i den affären där jag köpte laptopen ifrån. Inte första gången jag går dit. *cracks knuckles* Haha!