Dåliga färger, Photoshop
Igår när jag skulle öppna och redigera ett par bilder i photoshop upptäckte jag vilka hemskt dåliga, dassiga, färger bilderna blev i. Jag har aldrig tänkt på det tidigare så jag tror att det är något som kommit helt plötsligt.
Vad kan det bero på och vad ska jag göra åt det?
Den översta bilden är öppnad i paint,med bra färger, och den andra i photoshop, ingen av de är redigerade.
Hanna

Om det blir skillnad på färgerna i olika program, eller om specifikt Photoshop visar bilden annorlunda så kan det bero på vilken färgrymd som är inställd. Så kolla i första hand inställningarna för färgrymd i Photoshop. Du kanske har råkat ändra? Jag brukar ha sRGB, och det brukar funka bra för visning på skärm.
I mina ögon är färgerna dassiga på båda bilderna…
Hmm… Om jag går in under Color Settings så står det att den är inställd på sRGB så där ligger nog inte felet i så fall.
När jag klickar in Monitor RGB under View/Proof setup så får bilderna de färger som jag vill att de ska ha och som de har i övriga program på datorn. Men om jag förstått den länken du skickat rätt så spelar det alls ingen roll vad jag ändrar där? Alltså om jag ställer in på Monitor RGB, Windows RGB eller Macintosh RGB har ingen betydelse egentligen?
Hanna
Svårt att säga eftersom att du har två olika storlekar på bilderna….men jag tycker att de ser exakt likadana ut i färgerna. Så det är nog bara inställningarna för hur du ska se bilden på din monitor som är fel….
Jag brukar använda Adobe RGB eller sRGB oavsett om jag sitter vid Mac eller PC.