Malware på Joomla
Ja, jag vet, jag ska kontakta Joomla. MEN jag vill ha lite synpunkter.
För någon vecka sedan blev jag attackerad av Malware på min hemsida - Joomla. Jag tog bort sidan och la upp en ny. Malware kom tillbaka. Jag gjorde samma sak igen. Malware kom tillbaka.
Min sida blev avstängd/anmärkt som "misstänkt" av Google. Den har gett besökare trojaner.
Jag försökte verifiera min sida på Google webmaster verktyg (eller vad det nu heter), men det gick inte. Då kunde jag den vägen inte åtgärda problemet. Vet ej heller hur mycket jag kan göra på Google.
Jag läste lite på Joomla, läste om Malware - åtgärdade det jag trodde gjort fel och la upp Joomla igen (nyaste versionen). Malware kom tillbaka.
Nu vet jag inte vad jag ska göra.
Jag har ingen lust att återgå till html-kodning, utan vill gärna ha Joomla, men hur får jag det säkert?
Har du kollat vad det ligger för filer på ditt webbkonto? Någon kanske har placerat dit något som då inte försvinner när du tar bort din Joomla-installation.
jo, jag har funderat på det men då jag tömt sidan med ftp (förstått att det itne är så jättesäkert heller…
) har jag inte sett några filer. nu är sidan helt tom… finns osynliga filer?
jag gör alltså installationen manuellt… dvs klickar inte på någon automatisk installation serverat av webhotellet eftersom de inte har de senaste versionerna
Har du ändrat lösenorden för FTP, webbkonto med mera? Har du blivit hackad kan ju någon ha kommit över dessa.
jupp ändrat, men fick Malware ändå
Det är inte så att din dator är smittad och passar på att skicka med malware vid uppladdningen?
jo, just glömde… den VAR smittad… nu ska den inte vara det längre
Vad har du rensat med? Min rekommendation är att du rensar med NOD32, Superantispyware och Malwarebytes.
alla tre? har bara rensat med malwarebytes (samt två andra som inte hittade något…
)
finns det något ftp-program som förhindrar uppladdning av malware
Tusen tack! Ska kolla om det finns mer.
Ftp-råd?
Hijack This har jag kört en log på nu och väntar på svar, fast det tar väldig tid då många har Malware just nu…
Är det en ren Joomlainstallation eller har du lagt till några tredjeparts moduler och komponenter?
Hade lagt till moduler och plugins, men från joomla extensions (är de från tredjepart?), dock ej sista gången. Sista gången la jag bara upp Joomla. På framsidan la jag in några länkar och kontrollerade om de var "osäkra" men de var säkra. La även in en wrap…
Ja de är tredjeparts och kan teoretiskt sett innehålla lite vad som helst. Men laddar du ner därifrån bör det vara relativt säkert. Använder du senaste versionen? Det kommer säkerhetsuppdateringar med jämna mellanrum.
#16 Senaste versionen av Joomla, ja. (Prenumererar på uppdateringar). Joomla gnäller på en del addons och då avinstallerar jag dem.
Problemet just nu är nog att jag har elakheten, trojanen el vad det nu är, i min dator och som Zpookey föreslog laddar upp den via Filezilla.
Jag hittar inga fler virus eller spyware med rengöringsprogrammen och har därför gjort en Hijack This log och lagt upp på ett forum där de hjälper. Jag väntar på svar. De har jättemycket att göra, administratörerna, för det är jättemånga som blivit infekterade just nu.
Förstår du Hijack loggar och kan utläsa från dem vad som är knas i min dator? (Dolda elaka filer el dyl)