Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3468 ggr
beem
0

Foto i "Mina Bilder"

Jag använder  inten ågot  särskilt program för mina foto utan sparar dem i "Mina bilder" i datorn. (Jag har Photoshop och även Adobes Editor fotoprogram men använder de inte.)

Om jag tex vill flytta bilder från  mapp A till  mapp B klickar jag med musen och CTRL för att markera flera bilder som ska flyttas.

Jag klipper ut och flyttar till  till  mapp B  …men….

samtidigt skapas dubletter i  mapp A. Det går inte att markera alla dessa och därefter tex deleta för då skapas ytterligare en kopia. Jag måste ta bort bild för bild.

Varför blir det så ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Inkanyezi
1

Jag antar att du har Windows.

Det normala när du använder vänster musknapp vid överföring av filer från en mapp till en annan är att filerna flyttas om båda mapparna ligger på samma enhet, men att de kopieras om den andra mappen ligger på en annan enhet.

Du skriver att du "klipper ut", och det förstår jag inte riktigt. Om man klipper, så ska filerna hamna i klippbufferten, så att du kan släppa dem i en annan mapp. Jag vet att det förekommer att man gör så, men eftersom det är enklare att bara dra och slåppa brukar jag föredra att göra så.

Man har ju också en höger musknapp, och när man drar med den från en mapp till en annan, så får man upp en meny där man kan välja vad man ska göra, flytta eller kopiera, oavsett på vilken enhet mapparna ligger.

Det du beskriver om radering är helt onormalt, det kan möjligen vara någon inställning som har ändrats så att beteendet blir sånt, men jag har aldrig hört talas om det.

När man ska radera och verkligen inte vill att filerna ska finnas kvar, alltså inte hamna i papperskorgen, så finns en genväg, som gör att man slipper rensa dem från papperskorgen. Man håller ner skift när man trycker Delete, så kommer filerna att tas bort helt.

Men som sagt, Delete ska inte skapa en kopia av filerna, det är inte normalt. Det kan vara något fel i systemet.

beem
0

Du har nog rätt att det är något fel i systemet. Det är inte alla gånger detta problem dyker upp. Vid ett tillfälle hade jag tredubbla kopior. Nästa gång jag gör samma förflyttning är det inga problem.

Men hur hittar man var felet finns….går det över huvud taget ?

Inkanyezi
0

Man brukar inte ens försöka leta efter felet, utan man installerar om.

Det finns ett hårdvarufel som kan leda till egendomligheter av det här slaget, och det är om man har någon slags glapp i musen. Om du provar med något annat pekdon och det inte uppför sig likadant, så kan det bero på musen. Å andra sidan borde ju inte det påverka Delete-knappen…

beem
0

Aha…..då vet jag vad jag ska göra nästa gång det händer.

Tack för hjälpen.