Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 12757 ggr
TheUnknown
1

Vatten på laptop. Hjälp

Min iller Rambo hoppade upp i fönstret förra veckan ochvälte en vas med vatten över min laptop. Den var nååågot blöt när Allex och jag kom hem från min mor. Det rann vatten från den när jag tog upp den och min lillebror tycker jag ska slänga in den i ugnen i ca 5 timmar (helst mer) på 60 grader utan batteri. Allex tycker det låter som en dålig ide. Hur ska jag göra? Är det ens något som fungerar? Jag har inte att på datorn än eftersom Allex varnat om kortslutning om den fortfarande är blöt. Vad tycker ni?? Hjälp mig. :)

Anna

TheUnknown
0

…."Satt på datorn än eftersom*….

Kefa
1

Hoppas du har drulleförsäkring ;)

Det blir att försöka torka den, hårfön kan hjälpa. Elektronik och fukt är inge bra.

pentsium
2

Inte värme, lägg den i en skål torrt ris eller ärtor istället i ett par dygn då de suger upp all fukt.

TheUnknown
0

Tack för era svar.

#2. nej jag har inte det. Men min mor har och jag är skriven där. Då kan man alltid säga att jag råkade spilla ut ett glas vatten hemma hos henne. :P Höhö. Men får man ut det dfatorn är värd idag då eller? För min dator är 2½ år gammal… förmodligen inte värd mer än kanske.. vild gissning… 2000 kr.

Hårför har jag ingen. :P

#3 hm.. då måste jag köpa ris alltså. :P Får bli på tors då jag har pengar.. Hur stor är chansen egentligen att den överlever detta? Det var jätte blöt. :(

Zpookey
0

Välj ärtor istället….vet inte vad som skulle vara värst….en dator som inte startar pga av vatten…eller en dator som startar men som man inte kan använda för att där är riskorn under varje tangent, i fläkt, inuti etc. Tungan ute

Egentligen så är faktiskt det bästa sättet att faktiskt dränka datorn i vatten igen (men batteri, hårddisk och minne bortplockat och gärna bildskärmen också). Men det ska vara destillerat vatten…alltså bilbatterivatten (finns att köpa på bensinmackar). Sen skakar man ut vattnet så gott det går och låter den stå och torka på något varmt och torrt ställe…gärna i mer än en vecka.
Detta på grund av att vanligt kranvatten (som din dator blivit utsatt för) innehåller kalk och lämnar efter sig kalkrester när det torkar….och med tanke på hur tätt elektroniken sitter i en dator så finns där stor risk att datorn kortsluter om där finns kalkrester mellan komponenterna. Destillerat vatten innehåller inget kalk och inget lämnas kvar när det torkar.

Det är en riskfylld procedur, men det är lite som om man försöker att återuppliva en död människa och är rädd för att göra fel…inget kan göra den mer död…men med lite tur kan man få liv i den igen. Glad

Hoppas att det löser sig.

TheUnknown
0

#5 haha sant. men fan… ärtor? :S ANTAR att de ska vara sådana där torra, stenhårda ärtor? Hittar man det i en vanlig matbutik?

dränka den igen och plocka isär? Haha. och det tror du jag klarar? Nejnej. :P Kan inget om det där. :P Höhö

Det jag funderar på är at det vattnet som föll över innehöll ett medel fö rosor och hela ovansidan är kladdig… funderar på om det är så inuti också? :S

Jag hoppas med det löser sig och tack för ditt svar. Men jag vågar inte testa den… Ska jag testa den och sedan fösöka torka den igen eller äsch.. Vet inte hur jag ska förklara. :P

Zpookey
0

Haha…ja inte ska det vara arméns ätrsoppa precis. Tungan ute
Vanliga torra okokta gula ärtor köps i vilken matvarubutik som helst.

Om det är kladdigt så kan det ha varit medel i vattnet ja…och då är det ännu större risk att den inte kommer att starta igen.

Kaj
0

Normalt ingår en försäkring i hemförsäkringen som ev. kan täcka detta. Men jag tror det är en tilläggsförsäkring man tar som kostar sisådär ett par 10:or i månaden extra. Jag har en sådan i stället för att köpta tilläggsförsäkringar hos OnOff, Siba etc som som bara är en bluff då hemförsäkringen i princip täcker vad de erbjuder men till ett mycket lägre pris.

TheUnknown
0

#7 tusan också… :( Jag hällde i ett medel som följde med rosorna och datorn har blivit kladdig på ovansidan. Kan tänka mig att den är det inuti med :(

#8 Okej.. Jag ska kolla med min moder vad hon har. JAg vet i alla fall att hon har drulleförsäkring.. Ska kolla hur den fungerar.

Någon som vet något om drulleförsäkringen? Vad man får ut på den? Om man måste ge dem sin dator… och om, får man behålla hårddisken för att försöka rädda den?

Zpookey
0

Det går inte att säga vad du kan få för datorn..det vet bara försäkringsbolaget.
Nej..du kommer inte att få behålla hårddisken.
Då har du två alternativ.
1. Ta ut hårddisken, sätt den i en annan dator och kopiera över filerna (med all sannolikhet så är hårddisken helt oskadd)
2. Köp en ny likadan hårddisk som sitter i din dator och byt ut den….och spara den gamla tills dess att du vill plocka ut filerna.

TheUnknown
0

#10 Tack för dina svar. Jag köpa en ny hårddisk? Hehe.. Har ingen aning om hur den ens ser ut i datorn:P Blir till att tvinga killen att plocka ur den och kopiera över filerna ifall datorn är trasig.. vilket det verkar som på denna tråd. Suck.. JAg hoppas VERKLIGEN den överlever… Tack för att du skrev att hårddisken "med all sannolikhet" är helt oskadd. Det lugnade. :) Hoppas på att du har rätt. Suck. Ärtor var det ja.. Ska springa iväg och köpa det alldeles strax.

Tack för allas tips. TACK!

Hjortronsylt
0

#11   Hoppas det ordnar sej, men jag tror storpack av ärtor inte behövs längre om det hände för 2 dagar sedan, då har nog det mesta av vattnet redan dunstat och kalkbeläggningen är kvar.

Har du ingen vanlig bordsfläkt? Skruva av locket på datorn och låt den stå i Carola-fläkten över dagen och torka ut.

Jalking
0

Ang. att få behålla hårddisken.

När jag fick min dator förstörd pga blixtnedslag lät försäkringsbolaget (Länsförs.) min lokala datorhandlare/reparatör gå igenom datorn. De bedömde den som skrot och gjorde en värdering av vad den kan ha varit värd innan skadan. Sen fick jag tillbaka skrotet. Jag hade bra back-up, hade bara missat databasen i Elements med alla taggar. HD:n i skrotet hade faktiskt överlevt så jag monterade den i en kabinett för extern och lyckades rädda Elements databas. Skrotade sen HD:n eftersom jag kände att jag aldrig skulle våga lita på den.

TheUnknown
0

#12 Det hände den 1 augusti eller möjligtvis dagen innan.. eller på natten (vi var ju inte hemma då). Jo vi har en bordsfläkt.. Men vad är själkva locket? Vad menar du med det? Det blev inga ärtor eftersom de inte hade det på ica.

#13 okej.. Undra vad moder har. :P Ska kolla upp det efter jag testat min dator, vilket jag tänkte göra på sändag då det stått i två veckor… Ska testa det där md bordsfläkt också..

TheUnknown
0

Jag satte på datorn nu och helt jä*la otroligt… men allt tycks fungera, trådlöst internet, bilder är kvar.. Tangenterna, allt. Tack såå mycket för all eran hjälp!!

Tråden kan nu låsas. :) Tack till er alla för era svar!

Anna