MSN/Livemessenger vs Gateway
Jag har testat både med en äldre version av MSN samt med senaste versionen av LiveMessenger, men ingen av dem kan jag logga in med.
Jag får felkoder i MSN som antyder att det är Gatewayen (men efter att inte ha kommit in med Livemessenger, avinstallerat den och installerat MSN så fungerade MSN vid en inloggning, och därefer har jag inte gjort ändringar i datorn).
I Livemessenger säger den i klartext att "Gatewayen" verkar vara avstängd.
Jag sitter på en stationär dator i hemmet, bredband i väggen via Telia (8-10Mbit som är långsamt, men det är en annan femma som jag tjatar med Telia om för tillfället). Windows XP på datorn.
Förslag någon på vad som kan vara fel? Jag har försökt hitta inställningar i Gatewayen som antyder att jag är snett på det, men hittar inget sådant. Programmen är undantagna i brandväggen, så det borde inte vara där det stoppar heller.
Förslag tas tacksamt emot. Om någon har ett bra tips på hur man tittar på inställningarna i Gatewayen (och vad de skall vara) så tas det också tacksamt emot.
Tack på förhand.
mvh Martin
Ingen som har bra lösning på problemet?
Felkoden jag får upp är:
Error code: 80072745
Det finns hur mycket sidor som helst på internet om problemet, och därför är det än mer frustrerande att jag inte lyckas lösa det. En av lösningarna som föreslås är att man sätter sin dator att hämta nya ip-adresser varje gång, men jag hittar inte vart man ställer in det någonstans.
Om ingen har lösningen på problemet, så kanske någon kan hinta om var jag hittar ip-adresser och gateway?
Tack på förhand,
mvh /M
mvh Martin
Har du Telias's säkerhetspaket eller vad har du för brandvägg? Har annars hört talas om bekanta som har haft STORA problem med just Telias egna säkerhetspaket.
Och du har ingen router, stämmer det?
Har du testat att helt rensat ut allt som har med Windows Live Messenger och Messenger att göra från datorn? Alla underfiler och mappar och rensat med Ccleaner? Rensa, stäng av brandväggen och installera sedan WLM.
Hittade också det här i sökning på den felkod du får upp ;
This is sometimes caused by the cache left on Internet Explorer. If your internet's working fine, then follow these steps.
• Close MSN Messenger
• Open Internet Explorer. Set it to work offline (File -> Work Offline)
• Close Internet Explorer and reopen it. Now set it to work online (File -> Work Offline [Untick]).
• Open Command Prompt (Start -> Run -> type "cmd" and hit enter)
• Type "ipconfig /flushdns". You should recieve a message that your DNS has been successfully flushed.
• You should now be able to connect to MSN Messenger. Open MSN and see if the problem is fixed
#3 Tackar för hjälpen. Inte hemma just nu men skall testa detta imorgon eller senare i veckan.
mvh Martin
ipconfig /flushdns kan kanske funka eftersom att den tömmer den cachade dns:en…..vad jag ser något förbryllande är varför internet explorer skulle ha något att göra med det. ipconfig /flushdns är nämligen på inget sätt beroende av internet explorer så de stegen i IE borde vara ganska verkningslösa.
Däremot så finns där ett annat aber med Messenger live..nämligen något som heter family safety och som följer med som standard i installationen om man inte avmarkerar det. Kolla om du har family safety installerat (du bör ha messenger live eller vad den heter i lagg till/ta bort program…markera det så kommer du att få valet att avinstallera komponenter)
Har du family safety installerat så är det till 99.9% säkert att det är det som ligger och spärrar MSN.

Datorn kan blocka MSN har jag märkt ibland,på min gör den det hela tiden. Såfort jag ska starta MSN efter datorn har varit avstängd, får jag högerklicka på MSN i startmenyn -> Kör som Admistratör. Då kommer MSN komma upp i fältet och du kan logga in.