Redigera en film?
Hej!
Jag och en kompis har gjort en film, men vi kan inte redigera den, för Windows movie maker tar inte emot den sorters film som min kamera tar. Någon som vet vilken fil man ska ändra till för att Movie maker kan ta emot eller som vet något annat program som är bra?

Du kanske vet vilket format filmen har? Eller åtminstone vilket medium kameran lägger det på? Vilken kamera?

jag håller faktiskt på att leta efter ett gratis redigeringsprogram för alla sorters filer. jag hör av mig när jag hittat det. tills des kan du googla efter en convertera som gör om filen från mpeg till exempelvis avi.
Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.
Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

Okey :D Det ska jag göra ^^ Tack så mkt!
OT:
Istället för att larva sig med konvertering från ena filformatet till ett annat bara för att anpassa sig till ett undermåligt program är det nog oftast bättre att hitta ett riktigt program för det man har tänkt göra.
Eller skaffa en kamera som sparar i det format som det undermåliga programmet accepterar…
Tyvärr har jag dock inga tips på bra videoredigeringsprogram som är gratis, i alla fall inte till Windows. Det finns kanske en anledning till att de riktigt bra videoredigeringsprogrammen kostar en hel del…

#5 Så jag borde gå till en affär och köpa en? :) Vad rekommenderar du? ^^
#6: Nja, det beror ju på vilka krav du ställer. Det finns säkert gratisalternativ om kravet bara är att den ska acceptera det filformat din kamera sparar i, det är bara det att just jag inte känner till dem på rak arm. Någon annan här kommer säkert på något som är värt att testa. ”Riktiga” videoredigeringsprogram, om man vågar skriva så, kostar ju som sagt en hel del och kanske är overkill om man bara vill redigera Cybershot-filmer… (har själv en Cybershot, eller hade; tror jag glömde kvar den i en hyrbil nyligen, för jag kan inte hitta den…).
Eftersom jag inte själv kör Windows så har jag itne så mycket koll på videoredigeringsprogram för din dator, men jag läste nyligen ett test av sådana program i en datortidning i mars 2009. De testade följande program:
Adobe Premiere Elements 7: 925 kr - Bäst i test
Corel Videostudio Pro X2: 945 kr
Cyberlink Power Director 7 Ultra: 957 kr
Magix Movie Edit Pro 14 Plus: 831 kr - Billigast
Muvee Reveal: 968 kr - Rekommenderas
Pinnacle Studio Plus 12: 995 kr
Anledningen till att de rekommenderar Muvee Reveal trots att det är dyrare och inte har alla funktioner som testarna förväntar sig av ett videoredigeringsprogram, är att det är ett roligt program som är enkelt att använda. De resulterande filmerna blev dessutom förvånansvärt bra, enligt tidningen.
Testvinnaren ansåg de vara användarvänlig och högpresterande. Bra formatstöd och enkla, avancerade funktioner. På den negativa sidan fanns att den saknar stöd för redigering av 5.1-ljud.
Dessa program verkar vara i den så kallade mellanklassen. Jag vet inte riktigt om klassen under den är gratisprogram eller om det finns en klass där emellan, kanske kring 500 spänn eller så.
Vill man ha ett mer avancerat program kan man titta lite på vad proffsen använder. Vad man brukar få för pengarna då är bättre formatstöd och fler möjligheter att exportera projekt för olika plattformar, mer sofistikerade redigeringsverktyg, fler effekter och bättre möjlighet att styra över dem, bättre verktyg för färgkorrigering och säkert lite annat också. I motsats till vad många tror är de ofta lättare att använda också, när det gäller rena rutinuppgifter. Ofta utförs de så enkelt och snabbt att man knappt behöver tänka på det. Största nackdelen är priset, då de kan kosta tiofalt mer än de program som finns uppräknade ovan. Dessutom får man räkna med en betydligt högre inlärningströskel.

#7 Åh! de va rätt dyrt. Men jag tror faktist att jag ska prova på ett program - förmodligen Muvee Reveal för att den var enkel att använda, eller Adobe Premiere Elements. Några mer avancerade program tror jag inte att jag kommer få användning för :)
Tack så jätte mycket för tipset! Nu vet jag vad jag borde göra :)
Tack 
Men som sagt, det är fullt möjligt att det finns gratisprogram som gör det du är ute efter också. Det är bara det att just jag inte kan ge några tips där.

#9 Haha, då får jag leta runt lite så länge ;) Om jag inte hittar får jag köpa ^^
Jag har själv nyligen köpt Adobe Premiere Elements. Jag köpte en äldre version - 4 - som jag hittade till reapris i en affär.
Tidigare har jag jobbat med Windows Movie maker, men Premiere är bra mycket bättre. Det öppnar alla filformat jag behöver och kan jobba med HD-projekt och även öppna redigerbara HD-filer.
När det gäller köpprogram så följde ett videoredigeringsprogram med min dator när jag köpte den och det programmet heter något i stil med Video Studio 9 eller något ditåt… Även det var några hundra gånger bättre än Windows Movie Maker, även om det inte var märkvärdigt på något sätt.
Jag har jobbat rätt mycket med WMM och bortsett från sådant som att inte alla format går att arbeta med så tycker jag det är ett bra program. Lätt och intuitivt att jobba med och jag tycker jag nått fina resultat med det.
#13: Alla har vi ju olika behov, men för många, är inget av de format som WMM stöder ett alternativ och då blir ju programmet helt oanvändbart, oavsett finesser och slutresultat (fast i det fallet blir det ju inget slutresultat alls…).
I just mitt fall hade det ändå varit oanvändbart eftersom det kräver att man har Windows, tror jag, vilket jag hade då men inte nu.
Givetvis finns det många som inte har något av dessa krav och då är det ju bara att köra WMM och se glad ut. Om man vill.
Då jag importerat film från min digitalvideo och vanliga foton så har WMM fyllt mina behov.
Min lilla kompaktkamera idag kan också ta videofilm men den blir i "Quick Time Movie" och det klarar inte WMM. Visst kan man konvertera men då uppskattar jag Premieres större spännvidd och några hundralappar är det definitivt värt.
Men som sagt - så länge jag klarade mig med WMM så var jag helt nöjd med vad det kunde göra.
Det beror ju lite på ens intressen också, men annars hör väl just videoredigering till de kategorier där det är lätt hänt att man ”växer ur” ett program efterhand som man blir mer och mer intresserad av videoredigering. Det som duger idag suger imorgon, om man ska överdriva lite… Och vips så sitter man där och önskar att man hade pengar att köpa ett professionellt program och en massa kringutrustning för hur mycket pengar som helst…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#16 Jo, visst är det så!
Som barn dög en dubbel-8 kamera och ett enkelt klippbord bra!