GRATIS HEMSIDA?!
Jag vet att det finns ett par äldre trådar om detta men jag behöver nya tips! Dom två jag hittat dom verkar okej är 123.minsida.se och spray.se men 123 kostar visst efter en månad, på spray får man inte längre starta en gratis hemsida utan bara dem som kostar och sen hittade jag en som hette gratishemsidan.se eller nåt sånt som också lagt ner.
Hittills har jag hittat webs.com som verkar bra men där kan jag ej använda Å Ä Ö i överskriften vilket jag behöver, så det gick inte där, jo, om jag betalar! Suck.. Så den enda hittills jag fått till är zoomin.se men jag gillar inte riktigt den alltså….
Någon som har andra tips där man kan göra snygga hemsidor? Färdiga. Jag kan ju göra i dreamweaver men då kostar det ändå att lägga upp på ett webbhotell så, är bara ute efter färdiga gratissidor. Enklare så också!

Är det helt säkert att du inte kan använda åäö i överskriften, har du provat att lägga in koderna?
( å ä ö Å Ä Ö )
#1 Okej, ska testa detta. För jag frågade på supporten o då sa han att jag måste betala för o kunna göra det..

om du står ut med reklam så finns det http://gratiswebb.0lx.net/
läs där och se om du gillar det.
Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.
Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus
Gratis hemsida? Skriv koden själv (eller använd lämpligt verktyg för ändamålet) och lägg ut den på det utrymme du fått av din internetleverantör…
#4 Men jag kan inga koder… + att jag har inget utrymme av min internetlev. när jag har mobilt bredband..
Prova weebly.com , jag vet inte om man kan ha åäö där men det är ju alltid värt ett försök
Det är ungefär som webs.com 
#5:”Men jag kan inga koder…”
Allt går att lära sig och det är kul att lära sig nya saker också. Handlar väl en del om intresse och tid, dock.
”+ att jag har inget utrymme av min internetlev. när jag har mobilt bredband..”
Ett argument som jag köper rakt av utan att ifrågasätta. I och för sig kan man sätta upp en egen server, men det är ju inget man gör över en kafferast precis… och gratis blir det väl inte heller.
#7 Precis. Och jag har inte tid med det just nu! Därför vill jag få upp en enklare färdig sida snabbt så jag kan göra reklam för mig! :) Men kanske så småningom då jag kanske får lära mig mer ang. detta i skolan men jsut nu är det så mycket nytt på min mediautbildning att jag inte har tid att lära mig det också.

En engelsk version men fungerar bra ändå ch har många snygga designer som du kan redigera. Det är väldit lätt att använda.
Som du ser i inlägget kan jag ej använda Å Ä Ö i webs.com
#10: Jag gjorde just en liten testsida. ÅÄÖåäö funkar utmärkt, som alla kan se här. Ser du inte dessa bokstäver på den sidan jag just länkade till, ändra så att din webbläsare visar rätt teckenkodning, alltså UTF-8 och absolut inget annat. Har du modern webbläsare som Firefox eller Opera ska detta redan visas korrekt, när det gäller andra webbläsare vet jag inte. Ja, nu menar jag ju inte att alla andra webbläsare är omoderna, kanske är bäst att påpeka, men NÅGRA omoderna webbläsare används ju faktiskt fortfarande…
Ser också att jag gjorde några stavfel i texten på min testsida, men det är ju trots allt bara ett simpelt test, så det får vara så…
Gick faktiskt in och rättade mina stavfel… Petig man kan vara, va?
Hm… lite märkligt ändå, för när jag tittar på koden så står det ”charset=ISO-8859-1”. Ändå funkar rena UTF-8-tecken som exempelvis ?…
Nåja, jag har ju absolut noll kunskaper när det gäller sådana här saker, så det finns säkert någon som kan förklara varför det blir som det blir ändå. Någonstans känns det ändå som att något är lite si och så med den där webbplatsen när det gäller kompatibilitet med många språk, trots att det faktiskt verkar fungera…
Och jag ska tillägga att jag inte har betalat heller för att få åäöÅÄÖ, men vad vet jag? Det kanske bara kommer att fungera ett tag?
#11 Där ser jag Å Ä Ö men kolla då min http://odmardens.webs.com/ ser du Å Ä Ö här?
Okej, nu har jag testat lite ytterligare och funnit att det ligger viss sanning i det du skriver i #0:
Det jag skrev om ISO-8859-1 hittade jag inom
och jag har experimenterat lite med det hela. Jag fann att om man väljer att visa sidan med UTF-8-kodningen så blir huvudet (”åÅäÄöÖ” på min sida) fel, men väljer man istället ISO-8859-1 så blir det rätt.Oavsett vad jag väljer (av dessa två) så blir texten under rätt av någon anledning. Jag har testat detta med Opera och med Firefox, med samma resultat i båda.
Så det GÅR, men rubriken verkar bero lite på webbläsaren.
Dock, med båda webbläsarna, om jag låter dem stå i automatiskt läge, så blir det rätt. Det är bara när jag är inne och fipplar i Visa ? Teckenkodning (Opera) eller Visa ? Kodning (Firefox) som det blir fel.
Sedan vet jag inte om det spelar roll vilken mall man valt. Jag valde ju den jag valde, så att säga…
Okej okej! Lite trist om vissa ser sjhbgskenfila ist för å ä ö ;p Men ja ja! Det får gå! :)
#15: Ja, men då måste jag manuellt välja UTF-8 som kodning, trots att det står ISO 8859-1 i källkoden. Det var märkligt, måste jag säga… Eller kanske inte, men jag är ju inte så där jättebra på webbsidor, så det var i alla fall märkligt ur MIN synvinkel…
Någon annan som kan förklara detta? Om inte annat för att det kan vara intressant att veta…
En observation jag gjorde var när jag tittade på källkoden på din sida:
Jämför med samma avsnitt av källkoden för min sida:
Exakt hur gjorde du när du skrev din rubrik?
Om du går in på Site Settings och tittar på vad som står i fältet Site title, står det då ÖdmÃ¥rdens möss eller Ödmårdens möss?
#17: Jag testade nu Inkanyezis förslag i #1 och det fungerar klockrent. Det är ett betydligt säkrare sätt att göra det på, då behöver man inte bekymra sig om huruvida det man skriver blir förvanskat nåpgonstans på vägen.
å kan tyckas kryptiskt, men det är ganska enkelt egentligen:
- Börja med &
- Skriv bokstaven du ska ha, men UTAN prickar eller ringar. Ska du ha versal (”stor bokstav”), skriv versal och tvärt om, exempelvis A om du vill ha ett Å eller ett Ä.
- Skriv ring om du vill ha ring ovanför bokstaven eller uml om du vill ha prickar (umlaut, som det heter) och skriv det direkt efter bokstaven.
- Avsluta alltid med ;
- Inga mellanslag eller liknande mellan tecknen ovan.
Således:
Å = &+A+ring+; = Å
å = å
Ö = Ö
och så vidare.
Även Ü = Ü och så vidare, borde fungera i teorin, men jag har ej testat.
I ditt fall blir det i alla fall:
Ödmårdens möss
Ser kryptiskt ut, men titta noga så ser du att det är enkelt egentligen.
Skriver man mycket text kan man ju skriva den i någon texteditor som stöder skript eller makron av något slag så att man kan byta ut alla åäöÅÄÖ automatiskt när man är klar. Eller så kan man göra sök/byt 6 gånger för att byta ut alla åäöÅÄÖ hyfsat snabbt i en stor text.
Testade också att byta ut alla tecken mot dessa ”Entity names” (exempelvis å) i själva textmassan, men det gick inte! Det blev inga åäöÅÄÖ av det, inte!
Hur som helst, för den som är intresserad, så knåpade jag ihop ett makro för OpenOffice.org som konverterar aktuellt dokument från tecken till ”Entity names” och tvärt om. Jag hittade ett makro som någon hade gjort för en snarlik uppgift och modifierade detta så att det skulle passa för just detta ändamål, om någon undrar. Tänkte att om någon behöver använda dessa namn i stora textmassor så är det ju enkelt att skriva själva textmassan i exempelvis OpenOffice.org Writer och med ett tangenttryck konvertera till det mer svårlästa formatet, kopiera hela skiten och klistra in det där det ska vara, typ.
Makrona bifogar jag i en vanlig simpel textfil.
#18 Jag skrev Ödmårdens möss i rubriken i fältet för sajtnamn.
Tack tack ska testa allt detta ! :)
hm…skummat igenom lektioner av å, ä och ö
Jag skulle välja bort svenska i rubriker och menyer, länkar osv på sådana sidor som krånglar. Orkar man inte koda själv, orkar man inte…
Ang. gratis sidor, så är det ett kärt ämne för mig…
Jag brukar glo runt rätt mycket, många sidor kommer och går och några består - det är bra att hålla lite koll på vilka som verkar stabila, för det är inte kul att bygga en sida och sedan försvinner den bara en dag.
Tyvärr är många gratis hemsidor väldigt tröga och innehåller på tok för mycket reklam. Många har även aktivitetstvång - ingen trafik inom en viss tid och sidan läggs ner.
Jag tycker man kan googla på "free website" för att se vad som finns. Idag när jag gjorde det hittade jag Yola! Den verkar jätteskoj att leka med! Å, ä och ö funkar ej där! http://gerodean.yolasite.com/