Är DELL Inspiron bra?
Jag har bestämt mig för att köpa en ny dator och valet föll på DELLs bärbara (nåja) Inspiron 9400.
En stor anledning till mitt val var att den hade det senaste grafikkortet med 256 MB minne och mycket bra prestanda enlig testerna. Nästan i klass med de bättre grafikkorten för stationära datorer.
Räcker 1024 MB internminne eller är det värt ytterligare 4387 kr(!) för att får 2048 MB?
Är det någon som har testat deras värsta skärm 17" UltraSharpTM Wide Screen WUXGA med upplösningen 1920 x 1200? Är den så mycket bättre än deras standardskärm?
Någon som har andra åsikter om deras Inspiron?
Tom
Mina erfarenheter är att Inspirion i princip är en stationär dator i bärbart format, men knappast något man vill bära med sig. De väger inte sällan runt 4 kg.
1 gig minne tror jag du klarar dig bra på. Vet inte vad Vista kommer kräva, men knappast mer än så.
Mvh // Johan
Bra, tack!
Tyvärr har de slut på grafikkorten så jag måste vänta i några veckor på att de ska komma in. De ville få mig att beställa redan nu men jag tackade nej. Det är stor chans att priset hinner gå ner ytterligare innan kortet kommer.
Säljaren sa först att om jag beställde genom honom kunde han lägga mig i en speciell snabbkö så att jag skulle få min dator snabbare. När jag då sa att jag beställer datorn om han kunde garantera det han sagt, dvs att jag skulle få datorn inom max två veckor backade han och sa att han inte kunde göra någonting åt leveranstiden… Uselt!
Tom
Ja, det där är en klassiker med Dell. De har ofta riktigt bra datorer till riktigt bra priser. Synd att deras säljmetoder och säljorganisation måste vara så fruktansvärt vidrig.
#3: Vad tänker du på då?
Mvh // Johan

Leveranstider runt 6 veckor…
---

Har en 9300 och är mycket nöjd! Har 1 Gb minne och klarar mig gott på det. Om du nu har 4000 kr över skulle jag istället köpa en gigantisk extern hårddisk…
Jag har "bara" 1440 * 900 på min dator men det duger fint. Att ha högre upplösning skulle nästan bli jobbigt…fast det förståss, jobbar man mycket med bilder och liknande kanske en högre upplösning är bra.
Oskar
Själv var jag lite imponerad av den enda Dellsäljare jag talat med på sista tiden. Skulle egentligen bara köpa en skärm, men fick så pass bra pris på två Geforce 7800-kort att de slank med av bara farten. Leveransen tog mindre än en vecka, trots att jag fått uppgift om att det var brist på skärmar, och att leverans kunde dröja upp till 12 arbetsdagar.
Var ocskå lite förvånad över priset på den förlängda garantin. Från 2 till 5 år kostade det knappt 300kr. Tyckte det var ganska billigt för en skärm som kostar runt 20k. Brukar annars misstänka att man använder extragarantier bara för att lura pengar av kunderna. =)
… tur att det är så billigt med nudlar.
Jag beställde ny dator till min pappa i söndags och den levereras på onsdag nästan vecka. Datorn kostade 2300 kr exkl moms och frakt. Hade verkligen inget att klaga på där…
#5: Vad är det för leveranstid på coreduo-macarna?
Mvh // Johan
Menar du 2300 kronor?
Vänliga hälsningar
Niklas
#4 Jag tänkte mest på att de är ökända för att aldrig leverera. Man beställer nåt och får ett leveransdatum 3 veckor senare. 3 veckor senare är det dock "förseningar" och man får datorn efter 3 månader istället. Då är naturligtvis den hårdvara man betalat för omodern redan.
Men: De verkar ha bättrat sig. Jag fick min nya Dell på rekordtid nu när jag beställde, tror faktiskt jag hade den hemma på nästan en vecka! Och otroligt tyst och fin är den!
#9: Ja. Visst är det sjukt…
Mvh // Johan
Jag beställde en Dell Inspiron 1525 före jul. Snabb leverans och allt fungerade bra - utom datorn.
Prestanda ser bra ut på papper, men den är helt värdelös i praktiken. Jag har provat att spela SIMS 2 med den, men enda möjligheten att spela utan att datorn kraschar är:
- spela med adminsitratorinlogg
- använda Ctrl+Alt+Del och sedan stänga av alla processer utom explorer och Taskmgr
- spela med absolut mini-grafik-isntällning på spelet
- fast det låser sig ändå ibland
Jag har googlat runt lite och är inte ensam om problemet. Dels är det tydligen Vista som är enormt krävande. Dels har datorn tydligen inget "riktigt" grafikkkort.
Det som jag tycker stinker är att detta inte framgår alls då man beställer datorn.
"Njut av en slimmad, lättare 15,4-tums bärbar dator med widescreenskärm. Den har har den senaste tekniken för mobil anslutning och massor av coola (inbyggda) funktioner för bättre underhållning, samt en full uppsättning personliga alternativ så som färger och mönster."
Jag lade t.o.m till lite extra arbetsminne…
Om datorn inte alls duger till spel bör man ju upplysa om det. På supporten menar man att datorn ska gå att spela med och hänvisar till speltillverkaren (jo, jag har laddat hem deras patch…).
Så jag är grymt missnöjd med Dell. Som jag ser det har de plockat ihop en dator med dålig kapacitet utan att det framgått vid beställningen.
Usch, vad tråkigt. Har du möjlighet att lämna tillbaks den enligt distansavtalslagen?
Vänliga hälsningar
Niklas
#12, Tyvärr är ju spel något av det mest krävande man kan anväda en dator till så det är egentligen inte konstigt att DELLs billigaste variant inte klarar av det.
I specifikationen står det "Inbyggd?Intel Graphics Media Accelerator X3100" vilket betyder att den inte har grafikkort.
Jag kan inte riktigt hålla med dig om att de ska behöva skriva ut allt som man INTE kan använda den till. Då skulle de vara tvungna att skriva oändliga listor. Enklare är väl att de har skrivit ut exakta specifikatoner där man ser vad man får.
Men det är tråkigt att du inte var medveten om det innan du köpte. Jag hoppas att du kan lämna tillbaka den.
(PS. jag har fortfarande kvar min DELL och har köpt en likadan till min dotter och båda fungerar utmärkt.)
#13 Jo, det verkar som om man kan ångra sig inom 14 dagar.
#14 Jag håller inte riktigt med. Om man marknadsför datorn med "massor av coola (inbyggda) funktioner för bättre underhållning" och i diverse läckra pastellfärger så vänder man sig ju till kunder som man kan förvänta sig vill spela spel.
För mig var det uppenbart att det inte var en värstingdator för de senaste, mest avancerade spelen. Men att det inte ens går att starta ett så standardartat spel som jag tycker SIMS är tycker jag är dåligt.
Jag tycker det vore rimligt att skriva något i stil med "OBS datorn saknar grafikkort och lämpar sig därför inte för spel".
Istället står det:
Grafikkort: Inbyggd Intel® Graphics Media Accelerator X3100
Vilket jag tror de flesta normala kunder tolkar som att den har ett grafikkort.
Jag har sökt runt lite på Google och det finns en lång rad kunder som gjort som jag. Jag har läst många varianter på grundtemat:
"Jag har köpt en rosa Inspiron 1525 till min dotter. Hon var jätteglad tills hon försökte starta SIMS och datorn kraschade."
Jag tror rätt få tjejer upplever att de gör något avancerat och ovanligt då de vill spela SIMS på sin nya dator som pappa betalade 10 000:- för…
Jag har berättat för Dell vad jag tycker om deras sätt att beskriva sina produkter.
Av egen erfarenhet så kan jag säga att Dell Inspiron är bra. Har haft min i över 5 år nu och den är riktigt bra fortfarande. Riktigt, riktigt bra faktiskt. Modellen jag har heter Inspiron 5150.
4000 för minnet låter grymt. Dustin har för 245. Inwarehouse för 130. 1 gb är definitivt för lite med Vista, kör du XP funkar det.

Det där med graikkort är en djungel. Är man inte insatt så kan det vara extremt svårt att läsa sig till vad grafikkortet klarar av. Håller med om att det tydligare borde stå vilka typer av program/tjänster/spel datorn klarar och inte klarar av.
Det är i princip bara de dyraste modellerna som klarar av de nya spelen som finns idag.
Oskar
#17 Jag har 2+1 GHz SDRAM och Vista. Inte ens med alla processeor avstängda orkar datorn få igång spelet, än mindre spela det.
#18 "Det är i princip bara de dyraste modellerna som klarar av de nya spelen som finns idag."
Fast det förstod jag, men SIMS 2 är mer än två år gammalt. Och det går inte ens att få igång spelet. Det tycker jag inte är normalt för en dator med "funktioner för underhållning".
#19 Tyvärr kan jag inte svara på det med spel. Jag är en skäggig gubbe som aldrig förstått visen med spel
Jag brukar fördriva tiden nån gång i kvartalet med tetris. Skulle kunna tänka mig Super Mario Bros tror jag det hette som ungarna körde på Nintendo för länge sedan. Jag kör i princip kontorsprogram och använder datorn som informations och kommunikationsverktyg. Skype, Voip, Msn, Outlook osv. Till detta är en 1GB för lite i Vista, vad skall det då inte vara om man spelar.
Det jag funderar på är att byta till en av de billigare XPS-datorerna (XPS M1530). Motsvarande den Inspiron jag har kostar den dryga 2 000 mer, men har då ett "riktigt" grafikkort.
Emmy kör Sims 2 på en fyra eller fem år gammal bärbar och det fungerar utan problem. Den var ingen värsting ens när den kom. Konstigt att en ny dator ska ha problem med det.
Vänliga hälsningar
Niklas
#22 Ja, jag tycker också det är konstigt. Min gissning är att det är Vista och "grafikkortslösningen" som orsakar det.

Jo nog borde den klara av Sims 2…men grafikkort är som sagt en hel vetenskap…räcker med att en "grafikfunktion" saknas så funkar det inte.

Jag tror nog inte att problemet ar hardvaran. Jag sag nagonstans pa Anantech att X3100 hade runt 40 fps pa Vista/Sims II.
Jag gissar att det ar som vanligt att Dell skeppar nagra sunkiga firmware rutiner. Jag skulle kolla pa Dells hemsida ifall de har kommit med updateringar for Firmware.
---
#25 Du snackar lite grekiska… 
Jag har varit på Dells hemsida och tagit hem rekommenderade drivrutiner, även om man tycker att de skulle vara uppdaterade då man packar upp dem…
Är det något annat du menar?

Efter att ha last lite om spec:en for X3100 sa verkar det som att shading inte stods. Vet inte ifall det ar sa att man kan sla av det i Sims?
Jag ar en notorisk dalig pa dataspel (Johan skratta inte..) men kolla pa foljande sida:
http://modthesims2.com/wiki.php?title=Game_Help:Onboard_Graphics
---
#27 Tack den ska jag läsa!
Ett problem är ju att på Sims2 kan man inte ändra något om man inte kan starta spelet…

Denna lanken i texten verkar speciellt intressant..
---
Det blev så att jag skickade tillbaka min Inspiron och fick pengarna åter. Efter ett drygt halvårs funderande beställde jag istället en Dell XPS16. Det blev dubbla priset mot Inspiron men det verkar också vara en helt annan dator. Får återkomma när jag testat lite mer…
De verkar väldigt robusta och ska ha ljusstark skärm om jag minns rätt.
#31 Det stämmer nog. Det första intrycket är bra.
Jag har haft en XPS 15 och har nu en Studio XPS 16 och har varit och är nöjd med båda. Jag har iofs alltid gillat Dell, så det hjälper väl till.
Just är det enda jag har att gnälla på att programvaran för det inbyggda mobila bredbandet inte fungerar för Windows 7 RC1, men förhoppningsvis kommer det en uppgradering nu när Windows 7 snart släpps på riktigt.
LED-skärmen är fantastisk och fungerar bra utomhus också.
Mvh // Johan
Jag inser att jag startade den här tråden för tre och ett halvt år sedan och jag har fortfarande kvar datorn. Helt sjukt att jag fortfarande tycker att den håller måttet. Det enda jag stör mig på nu är att hårddisken är för liten. Jag gjorde ett försök att sätta in en ny större men den kraschade efter någon månad så jag satte tillbaka den gamla.
Men det kanske är dags att köpa en ny burk. Har det hänt någonting på datafronten måntro? Tillverkas det fortfarande bärbara med skärmar som har 1920 x 1200 i upplösning? Det vore trist att behöva nedgradera sig.
Tom
#34 Jag har alltså köpt en Dell Studio XPS 16 och där är max upplösning på skärmen 1366x768.
Skärmen upplevs inte särskilt stor, men bilden är väldigt fin och den är rejält ljusstark.
Jag fick fråga Dell vilken dator jag skulle använda. Då jag sade att jag ville spela spel (typ Sims) och framförallt då jag sa att jag arbetar med film i HD så menade de att det var denna jag skulle ha.
Med Office-paket och några (inte så många) tillval så hamnade jag på snäppet under 20 000.
Den Inspiron jag köpte för ett drygt halvår sedan kostade ungefär hälften men kraschade bara jag visade SIMS-omslaget för den.
#24: Min Studio XPS 16 har 1920x1200 px upplösning.
Mvh // Johan
#36, Vilken skärm är det du har? jag hittade bara 16" som hade specifikationen Full HD upplösning men det stod inget om vilken upplösning den hade. Jag tittade lite på Dells sortiment men tyckte inte att det hade hänt så mycket sedan jag köpte min. Specifikationerna skiljer sig inte nämnvärt på pappret i alla fall. Speciellt med tanke på hur lång tid det har gått.
Tom
#37: Full HD är 1920 x 1200, så det stämmer väl. Jag har LED-skärmen.
Det har hänt en del på "fluff-sidan". Bakgrundsbelysta tangentbord, HDMI-utgångar, inbyggt stöd för mobilt bredband, virtualiseringsstöd i processorerna, inbyggda webcams, etc.
Vad menar du hänt på övriga laptops som är så stor skillnad mot för ett par år sedan?
Mvh // Johan
Jag behöll den skärm som var standard i paketet:
"Display : Black Leather 16in Truelife 720p HD WLED Edge to Edge Display"
Min har 1920 x 1200. Det är en Latitude D820.
#38, Jag menar att det inte har skett så stora framsteg som jag hade förväntat mig på laptops. När jag köpte min Dell så var det ett enormt steg upp i prestanda jämfört med den dator jag hade innan som då var några år gammal.
Processorerna är inte dubbelt så snabba och internminnet är inte dubbelt så stort som standard mm…
Tom

Håller med om att det inte är lika kul att byta dator nu som det var tidigare. För att få ett prestandahopp som verkligen märks måste du köpa något i stil med dessa:
http://www.alienware.co.uk/product_pages/notebook_all_default.aspx
Då får du en märkbart snabbare processor och grafikkort. Men då pratar vi också helt andra priser.
Oskar
Jag har haft några företagsdatorer. Tidigare har det verkligen känts som dags för en ny efter de där tre åren. Nu är min senaste fyra år gammal och fortfarande helt funkis.
#41: Nej, det är iofs sant. Det är inte som när man bytte från 286:a, till 386:a till 486:a etc.
Men det har ju hänt mer på stationära sidan. Fast frågan är om man märker det så mycket som vanlig konsument. Jag tänker då t ex på att man kan köpa datorer med dubbla quad-cors och galet mycket mycket minne etc.
Men när mer och mer av ens apps flyttar ut på nätet så kan man fråga sig vad man ska med all prestanda till. Förutom när jag sitter och utvecklar så hade jag nog egentligen klarat mig med en netbook.
De enda program jag kör till vardags är Outlook, Spotify, Picasa och någon browser. De kräver inte mycket.
Mvh // Johan
#44, Det är samma för mig. Jag använder datorn till 85% för att surfa. Jag köpte faktiskt en liten eeePC före semestern för att dottern skulle ha någonting i bilen att leka med. Men faktum är att den datorn oftast räcker till även för mig har jag märkt. Den ligger ständigt framme på vardagsrumsbordet och används flitigt av hela familjen trots att det finns två bra bärbara och en mediadator i samma rum.
Slutsats: Vad tusan ska man köpa en kraftigare burk för? :-)
Tom
När jag jobbar måste jag har en kraftfullare dator, men annars kunde jag klara mig med i stort sett vad som helst. Min drygt 2-åriga bärbara funkar utmärkt.
#45 Jag behöver kraft i datorn för två saker:
- dottern vill spela SIMS
- jag vill redigera film

Finns bara två tillfällen när jag saknar en kraftfullare dator:
- De få gånger jag spelar spel.
- De typ två ggr per år som jag klipper ihop videokamerafilmer.
Än så länge lite svårt att motivera ny dator…
Oskar
Inte illa att ett över 3 år gammalt inlägg fortfarande lever 
Och nu har min nya "värsting-Dell" kraschat (blå skärm med massa obegriplig vit text) två gånger under tiden som min dotter suttit på msn.
Mitt Dell-förtroende är tillbaka där det var efter att jag fick hem Inspiron-varianten…
Aj, vad tråkigt! Det råkade jag ut för i våras, fast då var datorn två år gammal. De kom hit och bytte moderkortet och efter det funkar allt igen.
#51 Jo, jag får snacka med deras support…
Kolla om Windows Update har uppdaterat några drivrutiner för grafikkortet nyligen. Har hört andra som haft problem som löste sig efter en systemåterställning till gamla drivrutinen.
Troligtvis fungerar datorn bra i Felsäkert läge.
Mvh // Johan
#53 OK, tack!