Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2422 ggr
bluemary
0

Lämna in datorn ?

Jag har en dator som bara klarar att var inloggad ungefär 10 sek, sedan sedan så loggas jag ur. Jag är urusel på datorer så det enda jag kan göra är att gå in på nätverksanslutningar och så får jag gå in på "installera"
HUAWEI3G Tele 2 och den trådlösa nätverksanslutningen.
Och sedan gå in på ikonen Tele 2 på skrivbordet och aktivera så att de båda datorerna får rätt färg. Jag ber om ursäkt för min förklaring som är i värsta amatörklass.

Jag har betalat för support men tycker det är oerhört jobbigt. De vill ju att det ska gå så fort som möjligt och
jag fattar inte och får ryggskott efteråt efter att ha suttit och kämpat i trekvart som det brukar ta. Aldrig mer  :)

Om jag nu måste lämna in datorn, är det ett måste att
de tömmer datorn då ? Jag har lämnat in vid 3 tidigare
tilfällen och varje gång så har de tömt den och problemet har kvarstått. Om de gör det så har jag detta med att lägga in Internet och vad nu är som jag också måste.
Piper fram, att jag kan inte det. (har börjat med datorer
på äldre dar så jag är extremt trög i huvudet vad gäller detta).

Jag köpte denna bärbara i januari (windows vista) men
min man är så less på migoch mina dataproblem att han erbjudit en ny för att få lugn och ro.
Ni alla verkar så duktiga och får avgöra vilket alternativ
som är bäst. TUSEN TACK på förhand !

Inkanyezi
0

Nej, inte är det ett måste att "de" ska tömma datorn, långt därifrån, men det är inte säkert, eller ens sannolikt, att ditt problem är ett fel på datorn.

Du skriver inte varifrån du loggas ut. Det finns websidor som loggar ut när förbindelsen kopplas ner, och om med 3G så kopplas förbindelsen hos flera operatörer ner väldigt fort om man inte håller liv i den hela tiden. Det kan inneböra att man blir utloggad från en sida man är inne på, bara man väntar lite för länge med att mata in data.

Men för att inte komma med fler vilda gissningar, är det värdefullt om du beskriver felet bättre.

• Varifrån blir du utloggad? Är det från ditt konto på datorn? Eller är det från någon specifik websida? Något annat?

• Hur yttrar sig "utloggningen"? Kommer du till inloggningssidan? Eller kommer du till "tack för besöket och välkommen åter"?

Om ditt problem hänger ihop med 3G och inte med datorn, så är inte en ny dator någon lösning på problemet, inte ens ett nytt operativsystem rår på det. Om det däremot är datorn som strular, så kan en annan dator vara en bra idé.

Om det är Vista som ställer till problemen, så kan en möjlig lösning vara att byta operativsystem. Endera "gradera ner" datorn till XP, eller gradera upp till Windows 7, eller använda Linux.

Men för att ge dig något specifikt råd är det bra om du lämnar så mycket upplysningar som möjligt om problemet, så att det går att förstå precis vad som händer eller inte.

bluemary
0

Hej ! Ett jättetack för svar ! När det gäller utloggningen så gäller det
precis allt. Längst nere i högra hörnet så finns det olika "figurer"
(ursäkta min töntiga beskrivning). När det blir ett rött kryss på det ena så vet jag att jag är utloggad. Ser även på "tele2 mobile connect" (som kommer upp efter att jag har aktiverat tele 2 på skrivbordet för att skriva min inloggningskod). När de är olivfärgade istället för rostfärgade så jag inte inloggad.
Det kan även komma upp ett meddelande om att jag ej längre är
inloggad.

Jag kan bli inloggad igen genom att gå tillbaka till skrivbordet och
aktivera de 2 datorerna på "tele2 mobile connect". När de är rostbruna så är jag inne igen.

Ett annat sätt för att bli inloggad igen är att gå in på "nätverk- och
delningscenter" och sedan "hantera nätverksanslutningar".
Om jag då  inaktiverar lokalt nätverk, aktiverar tele 2 och aktiverar trådlös nätverksanslutning då så går det igång igen.

Av någon anledning så är dessa av någon anledning helt fel,
trots att jag ändrat 20 sekunder tidigare.
Och så ska jag ovanstående datorer vara rostbruna.

Jag ber åter igen om ursäkt för att mina svar är på allra nedersta
amatörnivå. Men det är mitt sätt att kunna förklara.

Åter tusen tack !

Kefa
0

En sak bluemary; be inte om ursäkt var stolt över dig själv. Åven om du inte är dataexpert så säkert duktig på annat.

bluemary
0

Jo, Du har så rätt. Men jag tillhör den äldre generationen  där detta med att tacka och be om ursäkt sitter i sedan barnsben.
Själv så reagerar jag på det motsatta. Man ger någon något fint och
det tas emot utan att man ens får ett tack. Och det känns för mig väldigt konstigt. Så av åldersskäl ser vi kanske lite olika på det hela. Tänkte skriva "tack för mig" men hoppar över det, det är nog
många som tillhör den yngre genrationen här, så jag avstår.

Kefa
0

Och tyvärr har vi i Europa inte lärt oss att värdesätta ålder och erfarenhet. Titta bara vilka diskussioner det var runt McCains ålder. Jag skulle mycket hellre ha hans erfarenhet och perspektiv än pöjken Reinfeldt som gömmer sig som en strykrädd pöjk under demokratins våta filt och inte vågar ta ställning, ens mot så uppenbar ideoti som det Åsa Lindeborg och Donald Boström är ansvariga för.

Men nu vart jag off topic - Förlåt Tyst. Men ålder ger livserfarenhet och perspektiv, det behövs i dagens samhälle.

bluemary
0

Kan inte bli bättre !

Inkanyezi
0

Det du beskriver är att din nätverksförbindelse som går ner en liten stund efter att du har kopplat upp. En orsaken till att det händer kan vara att signalstyrkan är låg, vilket får datorn att koppla ner.

Jag antar att du har modemet anslutet i en USB-kontakt. Inne i modemet sitter en liten antenn, och om den sitter direkt på en dator kan signalen skärmas eller störas, så att den inte blir kraftig nog för att hålla förbindelsen öppen.

Om du har en förlängningssladd till modemet kan en lösning vara att koppla modemet med sladd och placera det med så bra mottagning som möjligt. Det kan betyda att man behöver placera det en bit ifrån datorn. Min dator kopplar inte upp alls om jag har modemet direkt på vänstra sidan när den är inne, men om jag lägger det bara ett par decimeter ifrån eller kopplar det på höger sida av datorn så är det inga problem alls. Ute har jag inga såna problem. Jag tror att det har med signalförhållandena att göra. Signalen kan försvagas på flera sätt, genom interferens vid reflexer inne i en byggnad, eller att antennen skärmas. Jag har tagit för vana att ansluta modemet med en sladd så att det ligger en bit ifrån datorn.

Ett sätt att se om felet ligger utanför operativsystemet är att starta datorn med ett annat operativsystem. Om du stoppar in en Ubuntu-skiva och startar från den kan du prova om det går bra att koppla upp och fortsätta vara uppkopplad. Funkar det, så ligger felet i Windows, men om det funkar lika dåligt så är felet endera det som jag nämnde ovan, signalen, eller något strul med modemet.

Men innan du lämnar in den igen för att få någon ordning på problemet bör du kolla om den funkar med sladd till modemet. Det brukar följa med en.

Zpookey
0

Gissar precis som #7 att det kan vara signalstyrkan som är för dålig. Men däremot är förslaget att köra ubuntu inte speciellt bra med tanke på artikelförfattarens förklaring om lite hon kan om datorer.
Men sen tycker jag även att det är konstigt att #0 ska behöva att välja "Installera" varje gång modemet kopplar ner.

Har du pratat med Tele2 om detta?
Har du uppdaterat ditt Vista till senaste servicepack med alla andra uppdateringar också?

bluemary
0

#7: Jag känner igen mig till 100% !

När vi är ute på landet så är det en ständig väntan. Den lilla runda
skivan snurrar och snurrar och snurrar. I stan så går det mycket snabbare. Men det gäller att hela tiden hålla koll så att den inte
"slocknar". Måste då flytta på den eller skaka lite försiktigt så att
den "vaknar" igen.

Jag har visst glömt att tlllägga att den längre förlängningssladden som det står tele2 på har jag bytt ut till den kortare som var med då
den förstnämnda hade lagt av fullständigt. Kunde fungera om jag tog till vissa knep som att lägga något "tungt" vid ett speciellt ställe,
då körde det det igång igen.
Vad som också har förändrats är att det tidigare var en grön färg,
nu är den blå. Jag måste kolla den med jämna mellanrum då den gärna lägger av.

Gjorde jag något tokigt då jag bytte ut till den kortare som var medskickad ?

Kan det hela lösa sig om jag köper en ny ? Provade den lilla då det visar sig att en nu kostar c:a 1200:¨.

Jättebra att Zpokey tar hänsyn till att jag kan så lite om datorer,
Jag har uppdaterat.

Jag har betalat för support men av hälsoskäl så är orken lika med noll så att sitta och försöka få hjälp under lång tid knäcker mig fullständigt. Orkast knappast läsa igenom och få ihop ett svar.
(jag är inte lat eller överdriver utan sjukdom och biverkan av mediciner gör att det är som det är.)

Tycker ni att jag ska chansa på att köpa en ny sladd (modemet) då  det är mycket pengar för mig.Trots (vänliga) protester från
#3 så kan jag inte låta bli att tacka i alla falll. Det här var jobbigt att skriva men ni är oerhört hyggliga (och duktiga) så det är verkligen värt besväret (kanske inte för er,,,,,,) #3 protesterade men jag känner som jag gör i alla fall. . Tack 1

Kefa
0

Att tacka är inte fel. Vad jag vände mig emot var att du rackade ner på dig själv. Vi hamnar alla i situationer där vi behöver hjälp.

Allt gott

Zpookey
0

En längre kabel kostar på sin höjd mellan 40-60:-
Det är en vanlig USB-förlängningskabel.

bluemary
0

Det blev nog ett syftningsfel från mitt håll. Då jag skrev ny sladd
och inom parentes modemet så menar jag inte bara "sladden" utan
hela modemet. Och det kostar väl lite mer ?
Och är det inte som så att Tele2 inte har någon affär, så var man ska få tag på detta vet jag inte än. Men jag får nog ta och lämna in datorn så får de ordna med alltihopa. Trots detta krångel med att ständigt bli utloggad, inte kan jag då låta bli datorn ! Trots att jag är urless på problemet. Och att vara utan den i 14 dagar det klarar jag bara inte. Men det är nog ett måste i alla fall. Det är bara att hoppas på ett mirakelhjälp inom de närmaste 18 timmarna ! ! ! !

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ditt modem har en fast kabelsnutt monterad ska du bara ha en skarvkabel, USB A hane till hona, men om ditt modem har den lilla kontakten som syns på bilden här så är kabaget det nedan. Kabeln här är en meter, men det finns en halv meter (38988) om du inte vill ha så lång. Klumpen som du ser på bilden sitter inte på den lösa kabeln som säljs, det är 90355, som man får klämma på själv. Det är risk att modemet inte fungerar bra om man inte har en sån ferrit på sladden. Så om det saknas en sån där klump, så skaffa en sån och sätt på.

Kabel: http://www.kjell.com/?item=38989

Ferrit: http://www.kjell.com/?item=90355

Kefa
0

Skall man sätta dit en ferrit även om det fungerar? Själv kör jag Telia med kort sladd och inga problem.

pentsium
0

Det sitter ju ingen ferritkärna på originalkabeln så varför skulle det inte funka utan? Visst, du får bort lite eventuella störningar men så stor skillnad gör det inte.

Inkanyezi
0

Om du aldrig upplever några problem så kan du nog klara dig utan den, men det är mycket vanligt att ferriten hjälper mot såna här problem. Med längre kabel är det större sannolikhet för störningar som sänker hastigheten om man inte har ferrit.

Vallmo
0

Jag har också tele2 mobilt internet och det har blivit sämre på att hålla kontakt med min dator på senare tid. Har haft det ett drygt år. Jag har pratat med support fick rådet att byta kabel till modemet, det följde med två en längre med två USB kontakter till datorn så jag bytte till den o det vart lite bättre. Men det kopplar bort lite nu o då o det är signalen som är dålig tror jag, det går att se på mobil connect rutan hur signalen är (olika många streck beroende hur stark signal). Har även provat att byta Connection Type mellan 3G Preferred och 3G Only då växlar modemet mellan 3G och GSM signaler har jag förstått. Det går mycket saktare med GSM. Men det funkar i alla fall o kopplar inte bort. Jag har en fundering om det är ont om signaler vissa tider på dygnet när många är ute o surfar om det blivit populärt med mobilt internet o många som är ute med mobiler ? Nån som vet om det kan stämma ? Vissa tider så är det sällan problem med anslutningen.

Vallmo
0

Signalstyrkan ser du alldeles under de två dataskärmar som du beskriver som rost eller oliv färgade. (Om du har samma som jag.)

bluemary
0

Helt rätt Vallmo ! Nu så börjar det verkligen att brännas !

Blir inte riktigt klok på att datorn inte är konsekvent
när det gäller om jag är ansluten eller inte. Olika uppgifter på
olika ställen.

Just nu är det rostbrunt och jag lär vara ansluten när jag går in på
nätverk och tittar. Men ska jag in på Internet  så får jag meddelande om att jag i n t e  är ansluten. Och det är just nu hopplöst att få
iväg detta.
Man hör hur datorn med jämna mellanrum försöker "brumma igång"
men efter en stund så tystas det så sakta ner.

Jag förstår att ni är lika trött på mig som jag på datorn.

Ska jag lämna in den ? Ni har haft ett oerhört tålamod !

Vallmo
0

Det är så hos mig också att den där symbolen som är rostbrun när jag är ansluten fortfarande är brun fast det inte finns några signaler, som man ser strax under symbolen med olika antal streck beroende på hur stark signalen är för tillfället. Finns där inga streck så saknas signal o det går inte att göra nåt på nätet men det står att man är ansluten. Rätt som det är finns signaler igen o det funkar utan att jag behöver göra nåt. andra gånger kopplar jag ifån mig o börjar om på nytt o då kan det funka igen men ibland finns fortfarande inga signaler. så jag tror inte du har fel på datorn utan det är nåt med internet nätet som inte funkar. På mitt modem är det en liten lampa som lyset fast om det är signal blinkande om det inte är uppkopplat eller tappar signal. Den lyser blå med fst sken om 3G funkar grönt blinkande om den tappar 3G grönt fast om det är valt så att den kan använta GSM signaler. Det kan du välja om det är som på mitt, du klickar på Settings strax över symbolen som blir rostbrun och där väljer du Choose Connection Type väljer du 3G Preferred så kan modemet fungera om det tappar 3G signalerna men det går långsammare. Annars är det nog tele 2 du får ge dig på. Att datorn brummar igång ibland kan vara fläkten som går.

Hoppas det löser sig!

Vallmo
0

Hade lite bråttom ser jag, det fattas en o annan bokstav hoppas du förstår i alla fall! Det är inga konstiga datatermer bara dålig stavningSkrattande