Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3473 ggr
TheUnknown
0

"Nedgradering": Vista till XP

Jag har hört att man kan "nedgradera" (eller vad det heter) från Vista till XP.. Alltså, om jag köpt ett vista i affären ska jag kunne få byta ut det till XP gratis. Någon som hört detta? Och vart vänder jag mig isåfall och hur gör jag? Jag kollade in på microsofts hemsida.. men som jag förstod skulle jag höra av mig till fijutsi siemens eftersom det är det märket jag har på datorn.. Men de verkade inte förstå mig alls? Någon som gör?

Zpookey
0

Du kan bara nedgradera Vista Business och Vista Ultimate.
Och har du köpt Vista home premium, business eller ultimate de senaste veckorna så kommer du att få lov att uppgradera dessa till Win 7.

Vista home basic kan man inte göra ett dugg med.

För det första…vilken version av Vista har du? Vista home basic eller premium? - Glöm det.
För det andra…finns drivrutiner till din dator för XP på tillverkarens hemsida? Om inte - Glöm det.

Om du har Vista business eller Vista ultimate och alla drivrutinerna för alla komponenterna i datorn finns till XP på tillverkarens hemsida (ljudkort, nätverkskort, etc, etc..) Så är det bara att köra och då gör du så här.

Hämta hem alla drivrutinera du behöver från tillverkarens hemsida först och bränn dom till skiva eller lägg dom på USB.
Sen letar du reda på någon som har en XP professional-skiva med tillhörande licensnyckel och installerar detta på din dator. När detta är gjort kommer aktiveringsprocessen att gnälla över att licensnyckeln redan är aktiverad och du får möjlighet att ringa ett 0200-nummer och prata med supporten. Du kommer att få knappa in din kompis licensnummer för hand och sedan kommer du att kopplas till en handläggare. Du berättar för handläggaren att du ska nedgradera din Vista och då kommer han att fråga efter licensnyckeln för din Vistalicens. Du uppger den och kommer sedan att få en ny XP aktiveringskod som du knappar in. Färdigt… Samtalet tar knappt 5 minuter och där brukar inte vara någon kö alls.

Inkanyezi
0

Och Vista Home Basic var så klart det som satt i min bärbara. Nu ansluter den ju utan problem till 3G-nätet med Ubuntu 7.04, så jag har lagt Vista-hårddisken i en låda. Den var ju "bara" på 80GiB, så det är kanske ingen jätteförlust. Jag har inte skaffat något kabinett för seriell, så den kan ligga ett tag, men jag misstänker att den kommer att bli en backupphårddisk längre fram.

TheUnknown
0

#1 och #2 ska läsa. :)

#3 det var som #4 skrev… Vista home basic här med… då kan jag alltså inte göra et enda skit förrutom att testa själv? Om jag har drivrutiner har jag ingen aning om… men jag har ju XP på datorn nu… (inget köpt.. dumma mig) för jag blevb så super arg på Vista då det tog upp mer än en sjättedel av mitt minne… Men det fungerar helt okej.ö.. så jag antar att jag har drivrutiner? Men jag skulle gärna vilja ha ett "lagligt" xp.. Men det går alltså inte?

Zpookey
0

Jodå…du kan ha ett lagligt XP om du vill….
Men eftersom att du köpt en dator med Vista home basic (varför nu någon i hela världen en tänker tanken på att göra det eftersom att det är den versionen som har allt negativt med Vista och ingenting positivt) så har tillverkaren av datorn antagligen inga drivrutiner som stödjer XP….därför så får du hoppas på att komponenterna i din dator är så pass standard att XP själv har dessa drivrutinerna i sig.
Men…eftersom att du har Vista home basic så får du alltså själv bekosta din XP-licens…du kan alltså inte nedgradera gratis som du kan om du har Vista Business eller Vista Ultimate. Du får köpa en helt ny XP-licens.

TheUnknown
0

#6 tack för ditt svar.. men vad kostar sånt? Kommer dock inte bli aktuellt på ett bra tag då min jä*la dator slutat fungera (illern välte ut vatten över den.. du skrev i det inlägget har jag för mig). Den fungerade först men idag när jag satte på den så var skärmen i princip helt svart. man ser bara en antydan av skrivbordet.. fuck… :'( (Hann i alla fall rädda alla mina grejjer innan..) Skärmen vr helt okej när jag testade den för kanske två veckor sen.. men inte nu.. Dumma! Allt går sönder här hemma. Blä!

Inkanyezi
0

Det som antagligen har hänt med skärmen är att det kom ner vatten i kontakten till filmkabeln som är ansluten i en klämma på moderkortet någonstans under tangentbordet. Den kabeln kan bytas, men det är ett himla jobb, eftersom man måste linda den i gångjärnet och öppna skärmen för att hitta andra änden. Ibland, men inte alltid, kan man få den att funka igen genom att öppna klämman där den sitter, man lyfter någon millimeter på klämmans krage, så kommer kabeln lös. Den är ungefär en centimeter bred, och som sagt en filmkabel. Ledarna är mycket tunna, och man kan inte skrapa på dem, men man kan köra kabeln ett par gånger upp och ner i springan där den sitter, så kan eventuellt den ytliga oxiden skrapas av, så att den funkar igen.

TheUnknown
0

#8 jag får nog lämna in datorn för det.. För det där lät alldeles för komplicerat för mig. :P Hehe. Men jag ska kolla upp drulle försäkringen samt vad det kan kosta att laga den. Tack för ditt svar.

flisan708
0

#3 Hej!!! har en fråga till dig? Du skrev att om man hade vista home premium så skulle man uppgradera till win 7. Min fråga är varför? Om man ska göra det, hur gör man då?

Zpookey
0

Varför? För att det är avsevärt mycket snabbare än vad Vista är. Det tar oehört mycket mindre resurser av din dator än vad Vista gör.
För att få uppdatera till Windows 7 så ska din dator vara nyinköpt och tillverkaren ska vara ansluten till uppgraderingserbjudandet. Det är inte alla tillverkare som är det och är din dator byggd av en datorbutik så är det inte heller säkert att det går.
Länkar till tillverkare som är anslutna finns på Microsofts hemsida.

flisan708
0

#11 Uppgraderingserbjudande? Min dator bli två i januari, tror du jag få det då? Har en HP dator. När ska man då göra denna uppgradering, vad kostar det? Vad händer med det som redan finns i burken? Är inte så värst hemma på detta, därför mina frågor. Tack för du berättar.

AndreasS
0

Hittade denna artikel om just gratis uppgradering från Vista till windows 7.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

flisan708
0

Tack!!! Ska kolla den.

Lisa

Zpookey
0

Uppgraderingserbjudandet gäller bara datorer med Vista Home Premium, Vista Business eller Vista Ultimate köpta mellan 26 juni 2009 och 31 januari 2010. Vilken version du får uppdatera till ser du på länken jag skrev i förra posten. Där står allt om det hela.

TheUnknown
0

#15 då spelade det ingen roll vad jag hade för vista. För min är 2½ år gammal. Kanske inte skrivit dt tidigare? Men men. :)

Zpookey
0

Det stod i länken jag skickade…och på svenska t o m…och med tanke på hur du formulerade dig i ditt första inlägg så antog jag att du precis hade köpt det. ;)

TheUnknown
0

Måste ha missat det på sidan. Aha.. aja.. nej den är gammal. :P Kanske dags att byta ändå (tänkte att du kanske visste, antingen för att jag hade skrivit det här eller för att du skrivit i mitt andra inlägg där det står om att en av mina illrar vält ut vatten över hela datorn…) Men men.. Den är i alla fall gammal.

Tack för allas svar. Dock hjälpte det mig inte så mycket, då datorn är gammal och jag inte kan mycket själv om datorer.

Sajtvärden får låsa denna tråden.