Trådlös router som accesspunkt
Kan man använda en trådlös router för att förlänga den trådlösa räckvidden för en annan router?
Min router täcker nästan hela huset, men i sovrummet på övervåningen och på altanen på baksidan är det ingen täckning.
Jag har precis köpt en ny router och funderar på om jag kan använda den gamla som accesspunkt.
Den gamla routern är en Netgear WNR3500 och den nya är en Netgear WNDR3700.
Mvh // Johan

min belkin (kommer inte ihåg serienumret) kan användas som accespoint. och den gör ett väldigt bra jobb. men då måste de ha inbyggt stöd om jag inte misstar mig
Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.
Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

Du kan använda en vanlig router som accesspunkt om du ställer en annan ip än det som den andra routern har och ingen som den andra routern delar ut.
Och sedan också stänga av DHCP på routern som ska agera accesspunkt. Sedan är det bara att dra en kabel mellan de bådas lanuttag.
Därimot om du ska köra den som repeater så har jag för mig att det finns Wireless Bridge Mode i en del av netgears routers, du får leta lite. Dock lär du bara kunna köra WEP-kryptering.
Du kan använda en router som accesspunkt. Det är bara att stänga av allt annat så den inte kommer i konflikt med din andra router.
Dock behöver du ha en kabelanslutning till den om den ska vara accesspunkt. Och den ska anslutas i en LAN-port och inte i WAN-porten.
Vill du förlänga nätet rent trådlöst måste den ha funktioner för att kunna agera repeater. Det vet jag att lite påkostade accesspunkter har men jag vet inte om en trådlös router har det.
Själv kör jag med en Linksys WRT54GL router som accesspunkt tillsammans med min trådlösa Speetouch router. Skaffade Linksys'en för att kunna lägga OpenWRT på den men det har inte blivit av ännu, men snart så :-)
Det borde kunna gå att använda LAN-porten, för jag har nätverksuttag i alla rum i huset.
Får labba lite när nya routern kommer. Men en stor del av poängen är så klart att man kommer åt samma shares oavsett vilken router man sitter på.
Mvh // Johan
Det går alldeles utmärkt att använda en trådlös router som accesspunkt.
I din gamla router har du antagligen wanport (från internet) och 1 till 4 lanportar (till datorer).
Anta att din nya router har IP-adressen 192.168.0.1
Gör dessa stegen innan du kopplar ihop routrarna.
1. Anslut en dator med en nätverkskabel till den gamla routern och logga in i den.
2. Ge den gamla routern IP-adressen 192.168.0.254.
Om din gamla router haft någon annan IP-adress än 192.168.0.X så inaktiverar du nätverkskortet på din dator och aktiverar den igen så att du får en förnyad IP-adress i datorn.
3. Logga in i den gamla routern igen och ställ in SSID och kryptering som du vill ha det.
4. Stäng av IP-adressutdelningen på den gamla routern.
När DHCP är avstängd på den gamla routern så kopplar du en nätverkskabel mellan någon LAN-port på den nya routern till en LAN-port på den gamla routern.
5. Ta bort nätverkskabeln från datorn och anslut till det trådlösa nätverket.
Om allt gjorts rätt så ska du få en IP-adress som är 192.168.0.X och det ska gå och surfa.
Nu vet jag inte vad det finns för möjligheter i din nya eller gamla router men för att utöka ett nätverk trådlöst så ska routern stödja WDS (wireless distribution system) eller så står det helt enkel "Utöka ett trådlöst nätverk)
De flesta SMC och Linksys klarar detta samt Apples AirPort extreme och Airport Express. Själv har jag 1 AirPort extreme och 3 AirPort express som ger mig trådlöst N-nätverk i varenda vrå i hemmet samt streamad musik till alla rum :)
Kan man ha samma SSID och säkerhetsinställningar på både routrarna så att datorn knappt fattar att man bytt accesspunkt?
Mvh // Johan
Annars finns det en grym applikation från research.microsoft.com som låter dig ansluta till flera trådlösa nätverk samtidigt, VirtualWiFi heter den: http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/projects/virtualwifi/
EDIT: såg just att The Native 802.11 Virtual WiFi operation mode is available in Windows 7 and later versions of the Windows operating systems.
Nej.
Inte om du inte har WDS eller "Utöka ett trådlöst nätverk"
Då kommer din dator att tappa anslutningen hela tiden eftersom att signalen kommer att störa ut varandra.
Men har du WDS eller "Utöka ett trådlöst nätverk" så kommer det att vara samma SSID och kryptering på båda och du kommer inte att märka när datorn byter router.
#6 & #8 Samma SSID funkar visst utan WDS om du väljer olika kanaler en bit ifrån varandra, säg kanal 2 på ena och kanal 9 på andra. Då kommer nätverkskortet att välja den starkaste signalen.
Och samtidigt "droppa" kontakten när den växlar över.
#10 Det förutsätter dock att du rör dig i huset så att signalstyrkeförhållandet mellan dem förändras, men visst har båda stöd för WDS så är det naturligtvis bättre att aktivera det.
Jag kör 2 olika accesspunkter där bara den ena stöder WDS så jag kör utan och det fungerar alldeles utmärkt. Det är så sällan man springer med datorn från ena änden av huset till den andra medan man tankar ner nått så det har aldrig varit ett problem.