Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1193 ggr
Hjortronsylt
0

Oskyddat trådlöst nätverk

Hur fungerar det om man ansluter sej till grannarnas helt oskyddade trådlösa nätverk - är det bara för folk att ansluta sej, eller ser dom ens egna nätverksnamn/ vem som ansluter sej?

Zpookey
0

1. Ja…det är bara att ansluta sig. (om det är lagligt ska jag låta vara osagt.
2. Ja…ditt datornnamn syns i DHCP-loggen i den trådlösa routern.

Hjortronsylt
0

Loggas det även fast man stänger av SSID Broadcast?

Hjortronsylt
0

Glad Och en sista fråga, hur stor säkerhetsskillnad är det egentligen mellan WPA-PSK [TKIP] och WPA2-PSK [AES]?

pentsium
0

vet inte hur stor skillnad det är mellan dem, däremot så är WEP ganska osäkert. Du kan relativt enkelt ta dig in på ett WEP-krypterat nätverk på under 20 min.

Läste för ett tag sedan om en kille som körde ett öppet trådlöst nätverk och något script på sin linux-server som vände på alla bilder som gick genom den. Alltså resulterade det i att dem som snyltade på hans nätverk fick uppleva internet uppochner.

Zpookey
0

SSID-broadcast stängs inte av i datorn…det stängs av i routern.
Och ja…det loggas i routern i alla fall.
Men stänger man av SSID-broadcast så syns inte routern om man gör en sökning på trådlösa nätverk…men vet man bara vilka inställningar man ska ha och vad routern heter så kan man ansluta i alla fall.

Hjortronsylt
0

Tackar för svar!

Vore bra om man slapp stå med på listan över alla trådlösa nätverk men det verkar istället då som att det inte går att ansluta till internet. Nätverket kan inte hittas. Har du lust att förklara lite närmre hur man ansluter med SSID-broadcast avstängd, Zpookey?

Hjortronsylt
0

Det löste sej, hittade svaret på ett annat forum, så jag tackar för mej så länge.

Hjortronsylt
0

Det löste sej, hittade svaret på ett annat forum, så jag tackar för mej så länge.