Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2240 ggr
johan
0

Scaleo C

Igår fick jag hem min efterlängtade Windows Media Center-dator. En snygg Scaleo C för Fujitsu Siemens. Började genast packa upp den och imponerades lite över att de skickat med trådlöst tangentbord och mus som använder radio istället för IR och att det dessutom fanns batterier till tangentbord, mus och fjärrkontroll. Det var även gott om sladdar som behövdes för allting.

När alla sladdar var på plats startade jag upp datorn. Windows startar för första gången och vill att man skulle göra diverse inställningar. Nu börjar det ogenomtänkta helvetet.

Det som från början kändes så genomtänkt och generöst blev så klart en enorm strulfaktor. Fujitsu har skickat med trådlöst tangentbord och mus, men sådana grejer kräver ju drivrutiner och installation för att fungera. Så när man är där halvvägs in i installationen vill Windows att man anger ett användarnamn. Hur gör man det utan tangentbord?

Irriterad över idiotin är jag ändå tillräckligt upprymd av att datorn äntligen kommit och börjar slita loss mina fint organiserade sladdar för min gamla stationära dator. Med trådbunden mus och tangentbord i hand är jag tillbaka i vardagsrummet och tänker att snart är jag igång! Aaaarrgh! Va f*****n! Mitt tangentbord har PS2-kontakt, men datorn har enbart USB-kontakter. Suck! Börjar rota igenom alla lådor efter en omvandlare från PS2 till USB, men hittar bara fem stycket USB till PS2.

Vid det här laget är jag inte så upprymd av glädje längre. Tänker dels på att det är så klantigt av Fujitsu och ännu mer på hur tusan man ens skulle försökt om man inte hade flera datorer i huset eller om det vore min mamma som höll på…

Det visar sig trots allt att fjärrkontrollen fungerar bra och efter en snilleblixt kommer jag på att jag kan ange ett användarnamn med sifferdelen på fjärren. Användarnamn får bli "12". Klockrent!

Nu har Windows startat upp, men tangentbord och mus lyser ännu med sin frånvaro. Hittar tillslut en USB-mus som fungerar. Det räcker för att kunna dra igång installation av tangentbord och mus och tids nog får jag det att fungera.

En omstart senare drar jag igång Windows Media Center. Man möts av en guide för att göra alla inställningar. Efter att ha använt andra Media Center-lösningar som t ex Media Portal kan man inte bli annat än otroligt imponerad över Microsofts kom-igång-guide. Enkla och tydliga steg för steg guidar mig igenom att få igång TV:n trots att den ska hämta signalen från min digitalbox, guidar mig igenom hur jag lär Media Center kommandon från digitalboxens fjärrkontroll, hjälpa mig att konfigurera skärmupplösning och högtalare. Slutligen får jag ange postnummer och någon minut senare finns hela programguiden på plats.

Klockan har nu börjat närma sig elva på kvällen. Och jag som ska upp tidigt i morgon. Men jag måste ju ändå få testa lite. Slänger i en CD-skiva som direkt börja spela. Den börjar spela på högst volym. I panik drar jag till mig fjärrkontrollen och börjar sänka. Inget händer. Trycker på stopp. Inget händer. Kastar mig ned bakom TV:n och drar ut sladden till högtalarna. Puh. Äntligen tyst. Stackards grannar!

Självklart visar det sig att Fujitsus anpassade fjärrkontroll inte fungerar riktigt som den ska. Piltangenter, sifferknappar och Ok-knappen fungerar bra, men alla mediaknapparna är helt döda. Detsamma gäller knapparna på själva datorn.

Vid det här laget börjar jag hata Fujitsu. F*n att man skulle gå på att köpa den snyggaste datorn.

Tålamodet tog slut och jag gav upp för att gå och lägga mig. Tryckte på standby-knappen på fjärren och datorn stängde fint ned. Tryckte på samma knapp igen för att se att den startade upp fint. Inget hände. Suck. Trycker på Power-knappen på datorn. Inget händer. Va f*n! Håller in powerknappen för att stänga av datorn helt. Inget händer. Det slutar med att jag fick dra ut strömmen…

Snart ska jag hem från jobbet och fortsätta bråka med den. Gud så kul…

Återkommer!

Mvh // Johan

Pelle
0

fy fan vad irriterande. det är inte lätt att vara teknikkonsument minsann.

mans
0

Ser fram emot att höra mer om hur det går när du hunnit testa mer.

Själv hade jag MediaPortal uppe på 2 timmar efter att jag stoppat i Windows-skivan i datorn för att installera om den. :)

Kaj
0

Jag tror jag väntar på en modell från Dell. De brukar alltid förkonfigurerat allt så jag hoppas de gör det även med deras kommande WMC dator

stackars Johan - lider med dig, när man får prylarna vill man ju prova direkt