vad är min dator värd?
Jag ska sälja min dator och undrar vad den är värd?
Det är en hp pavilion dv6000
Den har fingeravtrycksläsare och webb kamera
RAM minnet är 2gb, hårdisken 160gb
skärmstorlek, 15.4"
jag har en fjärkontroll till datorn också. (kostar väll 400-500kr? i nypris. Helt ny, och ingår alltså)
Datorn är köppt för ca 10 månadersen och i jätte fint skick. batteriet är lika bra som när den var ny eftersom jag nästan alltid använder laddaren i.
Så vad kan jag sälja den för?
Så som jag ser det så är den värd rätt mycket men svårt att säga efter som att man inte vet hur pass väl använd den är.

vad har den för processor?
Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.
Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus
#0: ”batteriet är lika bra som när den var ny eftersom jag nästan alltid använder laddaren i.”
Det är bättre för batteriet att det ”motioneras”, det vill säga att man låter det laddas ur och laddas upp ibland. Detta var väldigt viktigt förr, när man använde NiMH- och NiCd-batterier, men det är relevant även med Li-Jon-batterier.
Efter bara 10 månader kanske inte skillnaden är så stor, dock.
#1 den är inte använd så mycket, kanske var tredje dag, i en timma eller så.
#2 vad är en processor?, hur kollar man upp det?
#3 jasså jag har hört tvärtom, men om man tar ut bateriet ur datorn så är det väll bäst eller?
#4: Hm… bra fråga. Har jag aldrig funderat över direkt. De flesta typer av laddningsbara batterier laddar ur sig själva (kallas självurladdning) så efter ett tag är de ganska tomma. De gamla miljöfarliga NiCd-batterierna laddade inte ur sig lika snabbt som dagens vanligaste laddningsbara batterier (Li-Jon), om jag minns rätt, men de finns ju inte att få tag på längre heller. Dock vet jag inte om denna självurladdning påverkar livslängden på batteriet på något sätt, förmodligen inte, så du har nog rätt, med betoning på ”nog”.

Litium, nickelkadmium och nickelmetallhydrid förvaras bäst oladdade. De batterier som inte tål att laddas ur är blybatterier.
Det bästa är om batteriet får ladda ur sig själv sista biten, eftersom strömuttag från ett nästan helt urladdat batteri kan skada den cell som först blir helt urladdad; strömmen genom batteripaketet laddar den cellen omvänt om batteriet matar ström, medan cellen inte kan skadas om batteriet självurladdar.
Att ständigt ha ett batteri på laddning minskar livslängden på alla ackar utom blybatterier, som mår bäst av att hållas fulladdade. Därför ska man ta ur batteriet om man alltid använder den bärbara datorn med adaptern.
ingen som vet?
Mitt råd är att kolla runt på sidor som blocket och liknande och se vad det är för priser där.