Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2296 ggr
AktieTrader
0

Rädda data från en WD Netcenter

Jag har en Western Digital NetCenter som nätverket har pajjat på det går inte komma åt enheten alls via nätverket.

Jag har plockat ur disken och satt den i en WinXP-dator. Datorn ser disken som en ej allokerad disk. Troligtvis kör NetCenter med något inbyggt linuxsystem så disken är nog formaterad med något annat filsystem som inte windows känner igen.

Hur kommer jag åt filerna på disken?

AktieTrader
0

Jag har googlat fram att filsystemet är reiserFS. Finns det någon Linux liveCD (har inte lust att installera linux på någon burk om jag inte måste) som kan läsa det formatet?

Kaj
0

Har förmig att det går att köra Ubuntu direkt från en vanlig CD utan att det påverkar din Windows installation

http://www.psychocats.net/ubuntu/whichbuntu#deskaltserv

Se under rubrik Desktop CD, Alternate CD, or Server CD

Om den kommer att hitta din disk är dock tveksamt

Kanske kan du pröva detta program som skall kunna läsa ReiserFS diskar direkt under windows.

YAreg

Du kan även google på reiferfs windows för att hitta fler program som kan läsa detta filsystem under windows

Bogey
0

ReiserFS har fullt stöd i Linux så en Ubuntu eller Knoppix BOOT-CD kommer garanterat att hitta den så du kan dra ut filerna på en USB-sticka eller annan extern HDD.

Att försöka skriva över datat från NetCenter-disken till datorns interna NTFS-partition m.h.a. Linux rekommenderas dock inte då MS håller hårt i sina NTFS-specar så Linux stöd för skrivning på NTFS-partitioner har varit lite skakigt. Det kan förståss ha ändrats till det bättre utan att jag har koll på det.

guraknugen
0

Du lär kunna använda vilken Linux-live-CD som helst. Det finns ganska många att välja på numera och fler lär det väl bli, verkar det som.

Har själv använt ReiserFS någon gång och då hade jag nog Mandriva tror jag, men det spelar som sagt ingen roll vilken, vad jag vet, mer än att några live-skivor kanske kräver lite mer förkunskaper än andra. Linux Mint tillhör väl de mer användarvänliga, men varken Ubuntu eller Mandriva är särskilt svåra. OpenSuse är också ganska enkel att komma igång med, liksom Fedora, men då Fedora verkar ha fokus på att vara först med det senaste är det kanske inte det stabilaste alternativet.

Var och en gör ju som den vill, men jag hade testat Mint först och i andra hand någon KDE-baserad distro (KDE = K Desktop Environment), exempelvis Mandriva. Fast de flesta distar finns ju med både flera olika skrivbordsmiljöer; när jag körde Mandriva körde jag faktiskt Gnome-versionen… Vill man att det ska vara så likt Windows som möjligt, vilket jag kan tänka mig är relevant i ditt fall, väljer man hellre KDE än Gnome, dock.

guraknugen
0

#3: Jag kanske bara haft tur, men jag har inte haft några problem med att dra över filer till NTFS-partitioner i exempelvis Ubuntu. Ska man göra mer avancerade saker på NTFS-partitioner så kanske man inte ska göra det i Linux dock, av den anledning du nämnde.

När jag började med Ubuntu, sommaren 2007, fanns inget inbyggt stöd för NTFS, utan man var tvungen att installera mjukvara för det (vilket i och för sig var väldigt enkelt) men någon version eller två senare så fanns lämpliga mjukvara färdiginstallerad från start, så det ska ”bara funka”.

Annars man kan ju dra filerna till någon FAT-partition (eller extern enhet med FAT av något slag) och sedan ta hand om resten i Windows, om man vill kopiera dem till en NTFS-partition.