Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2525 ggr
Magnuzk
0

Fråga ang förlorade filer

Igår flyttade jag filer från en dator till ett USB-minne. Idag när jag öpnnade två av mapparna som jag flyttat fanns inte innehållet, det var tomma mappar.

En hade jag kopierat så det är inga problem med dokumenten där, men mappen med foton, så klart, den klippte jag ut och klistrade in på USB-minnet. Nu har jag alltså bara mappen kvar utan innehåll.

Är det möjligt att på någotvis återfinna dessa filer som försvann någonstans mellan "Klipp ut" från datorn och "Klistra in" på USB-minnet?

Magnus.

Loveferrets
0

Möjligt du kan återfå dem via recovery, värt ett test i alla fall.

Magnuzk
0

Tack för rådet! Vad exakt är recovery och hur skulle jag göra då? Jag ska ta och titta lite i datorn och se om jag kan få nåt svar där, men mina datakunskaper är begränsade och recovery är inget jag använt förut.

Magnus.

Loveferrets
0

#2 här

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.125660

Den räddar dina filer o återställer den., Det är inte säkert den kan rädda allt men förhoppningsvis det mesta, du bör heller inte surfa eller rota för mycke i datorn.

Länken jag skickade kan du spara ner på skrivbordet okör sen, har för mig att man ställer in vart den ev ska leta om det är på hela hd eller från USB.

AnteMsson
0

Man skall stoppa en usb-enhet innan man tar ur den, om den är optimerad för prestanda.
Annars skriver inte datorn filerna till usb'n ordentligt. Då förloras data.

Det går INTE att ta fram med recoveryprogram, eftersom de aldrig legat på usb'n utan i datorns egen cache.
Man kan optimera enheten för snabb borttagning med, då behöver den inte stoppas innan man tar ur den.

Bogey
0

Alltid göra "säker borttagning" av USB-stickor när man skrivit till dem, annars kan man råka ut för det som du just gjort.  Datat låg kvar i skrivbufferten och blev aldrig färdigskrivet till USB-stickan innan den drogs ut.
Om så är fallet så fungerar inte recovery på stickan eftersom filerna aldrig han bli skivna på den.

Möjligen kan recovery av filerna på hårddisken fungera, för att återskapa de filer som flyttats.

(Det som görs vid en flytt är egentligen en kopiering och sen en radering av orginalet.)

EDIT: Sry #4, såg inte att du redan skrivit nästan samma sak.

Kaj
0

Det finns program som kan fixa tillbaka filer som tagits bort, försvunnit pga hårdvarufel med mera.

http://www.datadoctor.org

Bogey
0

#6 Sant men om problemet beror på det som beskrivits i inlägg #4 & #5 så kan du inte göra en recovery på USB-stickan eftersom filerna aldrig ens skrivits till den.

Det man får försöka göra är en recovery på mappen och filerna på hårddisken man försökte flytta ifrån.

Loveferrets
0

#7, citat:

Det man får försöka göra är en recovery på mappen och filerna på hårddisken man försökte flytta ifrån.

Det var så jag menade oxå men du förklarade det bättre hehe.

Kaj
0

#7 och #8 med datadoctor kan du även göra en recover på din hårddisk och då den aktuella mappen. Detta under förutsättning att systemet inte hunnit skriva över den area där mappen låg/ligger. Ju mer man arbetar med datorn ju större risk att just det utrymmet återanvänds och då blir det omöjligt att återsälla filerna. Men trial versionen av dtadoctors program medger att programmet söker igenom din disk och visar om mappen går att återställa. För att återställa måste du dock ha köp versionen

Loveferrets
0

#9, Jo men så måste du ju oxå köpa de för att återställa o det är ju dumt om man kan göra hela proceduren gratis.