Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 5050 ggr
Taurus
0

Text vid uppstart av dator

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.
Har en kompis här med sin dator.
Då hon startar upp datorn så får hon upp detta?
Måste trycka på F2 för att komma in i Windows.
Hon har Windows XP Pro Servicepack 3
Vad kan man göra för att slippa dettta?

Bogey
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det verkar vara nått med själva datorn, och inte nått som helst med Windows att göra.

Har hon gjort nån ändring av datorn, mera minne, nytt nätverkskort eller nån annan ändring av själva datorn?

Enligt den här felkodslistan, se punkt 184 och 194, så tyder det på att nån checksumma för hårdvaran har raderats.

Gör det som föreslås i punkt 184, genom att gå in i BIOS ( Setup) och kontrollera inställningarna för "Asset care" och "Asset ID"

Hur gammal är datorn? är den från 2003-2004 så skulle det också kunna vara så att CMOS-batteriet som sitter på moderkortet börjar bli dåligt så datorn "glömmer" sina inställningar mellan gångerna och därför larmar. Det är oftast en ganska enkelt att byta det batteriet, men ibland händer det att vissa tillverkaren löder fast det och då blir det knepigt.
Är det en stationär dator är det rätt lätt att öppna lådan och kolla. Du kan ta en bild på batteriet som sitter på moderkortet och lägga upp så kan vi hjälpa dig kolla.

Annars så ta hjälp av en datorkunnig bekant.

Bifogad bild är från en HP-dator inköpt i juni 2003 och batteriet, som den röda pilen pekar på, är ett lithiumbatteri CR2032 som kostar ca 19kr på Jula eller 25kr på Teknikmagasinet men det finns på fler ställen.

Lycka till

Taurus
0

Jag var in i bios och hittade Asset ID som var enabled.

Men jag hittade inte vart Asset care låg?

Bogey
0

#2 Gjorde det nån skillnad?

Blir det nån skillnad om du sätter asset ID till disable?

Felkodslistan fick jag från Lenovo, de som en gång köpte IBM, så det kan vara så att den gäller för en nyare dator än den din vän har så hon kanske inte alls har asset care som val i sitt BIOS.

Brukar klockan eller datum vara fel när hon startar datorn?
Om så, så är det definivt dags att byta CMOS-batteriet.

Taurus
0

Hej.
Nej det gjorde ingen skillnad..
Nu har hon åkt hem med darorn.
Men hon skulle lämna in den och byta batteri till att börja med så får vi se sedan hur den är.

Hon bor så långt från mig så vi får försöka ta det per telefon om batteribytet inte fungerar.

Tack för hjälpen. Glad

guraknugen
0

Gissar att resultatet blir bättre utan blixt när man fotograferar en datorskärm…

Att döma av texten på skärmen verkar datorn vara fantastiskt gammal. Kanske dags att ta den till återvinningen…?

Taurus
0

Glad
Jag provade både med och utan blixt.
Det här var den bästa bilden.
Håller med dig, hon skulle nog behöva en nyare dator.

Bogey
0

Jag har en förkärlek till gamla datorer. De brukar få nytt liv med lite Linux på istället för Windows :-)

En av mina servrar är en gammal P3 600MHz med 386MB minne så den är ännu äldre Taurus kompis dator. Tuffar på och gör det den ska och den är nog inne på sitt 4:e eller 5:e år som server, aldrig pajat.

Så förakta aldrig en gammal dator :-) Klart kompisen ska byta CMOS-batteri för 20:- och se om den inte slutar trilskas.

guraknugen
0

#7: Fast det är ju ännu roligare att köra Linux i en ny snabb dator. Går nästan komiskt fort… i alla fall om man väljer någon snabb distribution, typ Puppy eller liknande. Fast den gick supersnabbt redan på min mediokra bärbara i och för sig…

Har också en gammal dator, äldre än din faktiskt: En Dell Dimension XPS R450 (450 MHz, 256 MiB vid inköp i januari 1999, senare uppgraderad till 320 MiB). Skärmen drog lika mycket ström som vår nuvarande stationära datorn plus skärm ihop, typ… Så miljömässigt var den väl inge' vidare. Försökte installera Vector Linux på den för några år sedan, men misslyckades. Datorn gick inte att starta från CD, utan jag behövde en startdiskett. Hittade visserligen startdisketter att ladda ner för Vector Linux, men fick inte den ena att funka. Har efteråt kommit på en trolig orsak till detta, som jag inte tänkte på då: Har för mig att man laddade ner ett program som man använde när man skulle skapa disketterna. Det KAN ju ha varit så att den ena av dem då blev formaterad med något som inte Windows kan läsa. Kanske Ext3 eller liknande. Eller rent av gamla Ext2? Så när Windows sa att disketten var tom efter att jag försökt flera gånger så gav jag till sist upp, bara… Man kanske skulle göra ett nytt försök, fast numera har jag ingen skärm till den; den gick sönder och slängdes till återvinningen… Men datorn finns kvar. Den har två CD-brännare och två hårddiskar (40 respektive 80 GB, ingen av dem original då där satt en högljudd hårddisk på ynkliga 16 GB när jag köpte datorn - och det komiska är att det var mycket på den tiden).

Och jo, jag har ju testat BeOS på den gamla burken också. Version 5.1 har jag för mig att det var. Har för mig att datorn startade på 25 sekunder med BeOS. Låter inte märkvärdigt, men tänk då på att datorn med dagens mått är otroligt slö. Det skulle väl kanske motsvara någonstans mellan 5 och 10 sekunder på min mediokra bärbara dator. Inte så illa, kanske.

Bogey
0

#8 Behövs ingen skärm. Går fint med serieport och terminalprg om du inte behöver köra grafiskt. :-)

Debian har fortfarande startdisketter, har jag för mig, som du sen kan göra netinstall från.

Fast nu blev det lite OT

guraknugen
0

#9: OT, jag vet… det blir alltid så när jag är inblandad… Har i alla fall funderat på att ha den gående som någon server i förrådet (har faktiskt eluttag där…), men nyligen har bostadsrättsföreningen fått för sig att alla ska betala för el individuellt (innan ingick den i avgiften), vilket jag i och för sig tycker är en bra idé, men det gör ju samtidigt att man håller lite hårdare i slantarna och då vill man kanske inte ha lite drygt 100 W extra igång dygnet runt i onödan. Fast i och för sig var drygt 100 W MED skärm igång. Kommer inte ihåg vad den drog utan skärm, kanske hälften enligt den billiga mätare jag köpte på Clas Ohlson och kopplade in…