Högupplösta streckkoder gratis?
Det var länge sen jag gjorde såna senast och nu minns jag inte var på nätet jag gjorde dem. Är det någon som vet någon nättjänst som gör gratis högupplösta streckkoder för EAN13? De ska användas för tryck.

Du kan göra egna EAN13 koder i photoshop. Då kan du få dom exakt som du vill.
Lätta koder att göra =)
Sajtvärd för fiske i fokus - välkommen att titta in!
Kräver inte det särskilda teckensnitt?

Är det såa tt du söker efter teckensnitt så hittar du det på www.1001freefonts.com där har du ett GÄNG me fonts. OCh dom är självklart gratis =)
Det fanns gott om teckensnitt där, men jag hittar ingen med streckkoder.

Då har dom plockat bort den fonten. FÖr det fanns förut en font som gjorde egna EAN13 koder. Ska se om jag inte kan hitta fonten på någon back up skiva jag har =)
Jag har hittat en helt okej streckkod-generator:
http://www.tec-it.com/online-demos/tbarcode/barcode-generator.aspx

Niklas. den klarar inte av bokstäverna åÅ
pröva med att skriva in "räksmörgås" (alla svenska tecken) så får du ett fel.
Den klarar heller inte av é
Har iof inte testat alla valen du kan göra på kodning men tror ingen klarar det. Har själv använd denna tidigare och hade även då problem med åÅ

EAN-13 lagrar ju bara siffror så det är ju inget problem.
Ursäkta om jag avviker lite från ämnet, men det är ju lite approå tidigare inlägg:
Förekommer det över huvud taget att man använder streckkoder för bokstäver? I vilka sammanhang då?
#7: Jag använder det bara för böcker så alfanumeriska tecken är inget problem.

#9 Ja, tex QR-koder är populära att skriva webadresser i mm. Var poppis ett tag att ha en QR-kod på sin t-shirt, finns ju mobilprogram för att läsa dem.
Nu såg jag att det finns ett tillägg till OpenOffice Draw som heter Barcode 1.3. Med det kan man skapa streckkoder för bland annat EAN, ISBN och UPC-koder. Smidigt och gratis.
#7: Bra en nyfiken följdfråga: Finns det en särskild anledning till att du föreslår att skriva ordet ”räksmörgås” istället för att bara skriva en enkel bokstavskombination som ”åäöÅÄÖéÈ” eller liknande?

Egentligen inte- Bara det att ordet räksmörgås innehåller de svenska tecken som kan orsaka problem i olika situationer. Använder alltid det vid olika tester då svenska teckenuppsättningar skall testas.
#14: Och om inte annat kan man ju använda det för att det är ett kul ord…
#3: Har varit inne på 1001freefonts ett antal gånger, men jag har i stort sett alltid blivit besviken. Det finns gott om fonter, men 99% av dem är helt oanvändbara. Väldigt många av dem saknar inte bara åäö, utan även gemener (”små bokstäver”, som en del kallar dem)… Försökte själv hitta ett bra teckensnitt för 7-segment där. Hittade ett antal men inget av dem var bra, det vill säga inget av dem liknade det jag var ute efter… Men visst kan man ha tur och hitta det man söker, i och för sig.
Jag har ett program som heter Font Forge installerat på datorn och har försökt göra egna teckensnitt med det, men jag har uppenbarligen kunskapsluckor när det gäller hur teckensnitt fungerar… Någon som råkat ramla över en bra ”komma-igång-snabbt”-instruktion för detta eminenta program? Det enda jag har lyckats med i det programmet, är att kopiera tecken… Tänkte nämligen göra ett eget 7-segments-teckensnitt, och jag tänkte då att om jag gör en 8 så kan jag ju kopiera den till övriga siffror och ta bort de segment som inte ska vara med, men så enkelt var det tydligen inte, eller så gjorde jag bara fel…