Bra dator?
Är detta en bra dator?
Modell:
HP Pavilion Elite m9747sc med 23-tums skärm
Art nr: 087218
Beskrivning:
Kraftpaket med senaste, snabbaste processortekniken!
- Intel® CoreTM 2 Quad-processor Q9300
- 6GB DDR3-SDRAM
- 1 TB SATA 3G-hårddisk (5400 rpm)
- NVIDIA® GeForceTM GT220
- High Definition Audio 7.1
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Eller denna:
- Intel Core2Quad Q8200
- 8GB RAM
- 1000GB hårddisk
- Geforce GT130 1,5GB
- HDMI-anslutning
- Minneskortläsare
- 18,5 tum LCD-monitor
Vad ska du ha datorn till? Följer det med OS?
1: Surfa
2: Greja med foton
3: Lyssna på musik
4: Se på film
5: Skriva
6: Spela *blir mest pussel spel, sök o finn etc*
Du skulle jag säga att det är lite väl onödigt med 8 gb ram, dessutom måste du köra 64bitars OS för att utnyttja så mycket minne. Men i mina ögon är första alternativet en mycket bättre dator, graftikkortet på någon av dom är inte något att hänga i julgranen men det i första inlägget är bättre.
Greja foton, menar du bildredigering? I såna fall är det den enda anledning du möjligtvis behöver någon av dessa datorer.
Sitter just nu med *Antik* dator med 1400 GB i DDR minne men ändå så vill den ej riktigt orka med de spel som kräver Java, går bra ett tag sedan börjar den sega. Har XP i min *denna* Moderkortet är väl ca 5-6 år gammalt. Har 140 + 80 GB i hårddisk *80 satte jag bara in för den skulle rensas men ej blivit gjort än*
Letar dock efter ett DDR 2 GB minne *ej DDR2 eller DDR3*
Vad är din budget för en ny dator? I min mening behöver du inte mer än 4 GB ram, precis byggt en ny dator med 4 GB, flyter på helt perfekt i lite krävande spel osv.
Det är mycket mer än bara minnena som sölar ner en dator, vad har du för processor, grafikkort?
#6 Vet ej vad moderkortet heter. Processor är det det som heter AMD Athlon tro..
Vad grafikkortet heter vet jag ej heller men antagligen inget av de bästa på marknaden.
Datorn jag har köpt begagnad för kanske 1½ år sedan..
Okej, men här är en dator i delar som duger gott och väl till dina ändamål klicka
Utifrån de krav du skrivit så är båda datorerna överdimensionerade. Den första datorn är värsta speldatorn med sin Quad core Q9300 och GT220 grafik även om den har lite mindre minne än den andra.
Den andra datorn har HDMI utgång så har man en stor platt-TV så kan man enkelt ansluta datorn till TV'n och kolla på högupplöst film
Tänker man sig köra WinXP eller 32bit Vista så är allt minne över dryga 3GB onödigt så mer än 4GB är bara slöseri med pengar för det kommer aldrig att användas. Intsallerar du däremot nya kommande Windows Seven på nån av dem så har du en mycket kraftfull dator som med de krav du beskrivit kommer att täcka dina behov minst 5-8 år frammåt.
Själv har jag en gammal bärbar Compaq Presario från 2003 med Pentium 4 och 768MB som jag fortfarande använder till det du beskriver ovan. Dock kör jag Linux på den istället för Windows, då Linux inte kräver riktigt lika mycket kraft ur datorn som Windows gör.
Detta skrivs f.ö på en gammal Linuxdator med 600MHz P3 och 386 MB minne som körs via fjärrskrivbord. Så gamla datorer kan användas länge :-)
#5: 1400 GB är ju ruskigt mycket… fast jag antar att du menar 1,4 GB, det vill säga 1400 MB (fast det egentligen i så förmodligen är 1,4 GiB, men det är ingen stor skillnad…)
#10 Menar 1,4 GB