Ant - för tester
Jag har tänkt att skriva ett ant script för att göra ett antal incke unit tester utan performance tester. Jag har performance testerna skrivana och bara behöver göra klart ant-scriptet som ska starta de i rätt ordning ett i taget. Problemet är att ett av javaprogrammet som behövs starta om är en server som inte är något problmet att starta men jag vet inte hur jag ska avsluta servern från ant.
Servern är skriven i java och den avslutats vanligtvis genom att via kommandorad skriva exit. Kan man i ant skicka komdon till den på något sätt? Problmet jag då ser är att den ska anvlutas när mit egenskriva kod är klar i en parallel tråd…
Det är möjligt att jag måste tänka om och får använda samma server för varje test men skulle gärna inte behöva göra det.
Tja… Jag vet inte riktigt hur det ser ut, men det låter ju som om det går att lösa.
Om du startar servern och dina tester ifrån samma process, och dessutom därifrån kan avgöra när testet har kört klart kan du ju t.ex. se till att den startande processen skickar ett 'exit' till servern, genom att skicka det till processens standardinputström. Enda problemet är väl om du inte kan avgöra när testet är klart? Du kanske i så fall kan låta själva testet signallera att det är klart, genom att t.ex. öppna en serversocket i test-runnern, eller genom något hackigt som att lägga en flaggfil på filsystemet någonstans…