Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 6730 ggr
Ann1
1

Är Dell ett bra märke på PC??

Nödvändiga prestanda för samtidig körning av flera program och VistaTM  Home Premium gör det lättare att organisera och njuta av dina foton, musikfiler och bilder. Inspiron 15 Intel® Celeron Dual Core T3000 (1.80 GHz, 800 MHz FSB, 1 MB L2 Cache) Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 64 Bit - svenska 15,6-tums TFT-widescreenskärm med WXGA-upplösning (1 366 x 768) och TrueLifeTM-teknik, CCFL 4 096 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048] 250 GB seriell ATA-hårddisk (5 400 rpm) DVD +/- RW-enhet (läser/skriver till CD och DVD) SPARA 1276 :- inkl. moms.

Bra eller?? Datorn är från Dell och kostar kring 6500

Psyflex
0

Dell är ett bra märke dem har redigt bra saker och dem är bra på supporten. Men ska ja vara ärlig tycker ja att dem kan vara lite svår att prata med ibland dem har svårt att förstå vad man menar, Men annars är dem rätt bra inom data.

guraknugen
0

Min erfarenhet är tvärt om… fast det var länge sedan jag hade en Dell, i och för sig.

Men svaret är nog att det beror på vem man frågar…

Själv har jag ignorerat märkesfrågan i många år nu. Jag vill ha bra grejer, inte ”bra märken”. När det gäller de flesta märken så finns ofta hela skalan av produkter, alltifrån usel till mycket bra. Skulle man lista de bästa datorerna så tror jag inte det ser ut så här:

Märke1 Modell5
Märke1 Modell3
Märke1 Modell8
och så vidare, sedan kanske:
Märke7 Modell6
Märke7 Modell2

Tror mer det skulle se ut ungefär så här:

Märke3 Modell2
Märke6 Modell7
Märke4 Modell1
Märke9 Modell5
och så vidare…

Så begränsa dig inte till att leta i sortimentet från ett enda märke, utan var lite mer vidsynt i ditt datorletande så ökar nog förutsättningarna till att hitta något som fungerar bra för dig. Nackdelen är ju då att det blir så mycket mer att jämföra och alltså betydligt mer jobb att hitta det man vill ha.

Om det är en stationär dator du är ute efter är det ibland bättre att välja alla delar separat.

Men det är nog bara jag som tycker så.

Extremt OT (men ändå inte helt utan anledning):
Till sist ett litet tips till alla som inte vet när man ska skriva ”de” och när man ska skriva ”dem”, och det är väldigt många, har jag märkt. I och med att man i talspråk säger ”dom” så har det ju blivit en liten oklarhet där, som jag har sett att väldigt många har svårt att reda ut…

Mitt tips är att tänka engelska. Av någon outgrundlig anledning är det mycket lättare då, förmodligen beroende på att engelsktalande säger samma sak som de skriver; det finns inget ”thom” i engelskt talspråk, i alla fall inte med de betydelserna och som jag känner till…

När det är ”they” i engelska är det ”de” på svenska. När det är ”them” så blir det ”dem”. Fiffigt, va? Eller i alla fall en bra hjälp för den som undrar. I exempelvis #1 blir det rätt om man byter ut alla ”dem” mot ”de”, exempelvis. Hoppas ingen tar detta personligt nu; det är ju väldigt många som gör detta fel. De flesta skiter väl i det, men om någon mot alla odds vill veta, så vet ni nu och kan göra vad ni vill med den informationen…

Lill-Kisse
0

Visst är Dell ett bra märke. Hur det förhåller sig med service, har jag ingen aning om, eftersom det aldrig har behövts.

Däremot har jag inte hört någon som varit nöjd med Vista. Se till att den dator du köper har bra program från början.

Kefa
0

Se till att du har rätt att uppgradera till W7, eller vänta. W7 slår Vista med hästlängder.

AndersE
0

#0 Det beror ju på vad du skall använda den till. Jag beställde en Inspiron till min dotter för ett knappt år sedan. Den klarade inte av att spela spel på, då kraschade den, vilket inte alls framgick av beskrivningen. Det tyckte jag var dåligt men det var inga problem att lämna tillbaka den och få pengarna åter.

Hade vi bara använt datorn till att surfa på hade den säkert varit jättebra…

AndersE
0

#0 Du kan läsa lite här - länk

guraknugen
0

#5: Var i beskrivningen menar du att de skulle skrivit att datorn kraschar när man spelar spel på den?

Tungan ute

AndersE
0

#7 De kunde betonat att det inte är en dator man ska välja om man vill spela spel.

Jag skrev så här tidigare:

"Om man marknadsför datorn med "massor av coola (inbyggda) funktioner för bättre underhållning" och i diverse läckra pastellfärger så vänder man sig ju till kunder som man kan förvänta sig vill spela spel."

Bogey
0

Personligen brukar jag rata datorer baserade på Celeron processorn som åtminstone tidigare har varit en alldeles för klen budgetprocessor. Men det har kanske hänt lite på åren som gått.

Kolla även Komplett.se, de har både märkesdatorer, deras egna som de bygger själva samt byggsatser. Tycker de har bra priser om man jämför med OnOff, Elgiganten, Siba m.fl.

Själv har jag köpt byggsatser från dem, och trots lite trassel med trasiga komponenter så har det aldrig varit nåra som helst problem med supporten, eller garantin.

Ann1
0

Har hittat en dator jag vill köpa nu. Nya Asus med 13, 3 W skärm!

Vikke
0

Jag har bara positiva saker om bärbara från dell, men stationära är lite sisådär, felanmäler minst 2 i veckan på jobbet typ. Tycker dell datorer passar bra till surfa m.m och till större företag och organisationer

//

Vikke Medarebetare på Hockey.ifokus

Norrskens Gerbiluppfödning

Psyflex
0

Om man ska ha en dell dator ska man ofta gå efter vad man ska ha den till och sen hur pass mycke man kommer använda den.

Loveferrets
0

Jag har bra erfarenheter av Dell men det beror lite på vad du ska ha den till precis som en del säger, jag surfade bara så då funka den utmärkt. Däremot när min bror köpte en likadan så använde han den mest för att spela på och det var avancerade spel men då gick det lite trögt.

guraknugen
0

Min erfarenhet av Dell (när det gäller företagsdatorer) är att supporten är kass. Men det var längesedan, så det kanske inte säger något om hur den är idag. Förhoppningsvis har de lärt sig något det senaste decenniet. Ja, det måste de ju ha gjort, annars hade de knappast funnits kvar på marknaden idag…