Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3740 ggr
Okay
0

Datorn stänger av sig?

Våran dator här hemma lever ett egetliv. Man kan sitta i flera timmar på den utan att något händer, sen helt plötsligt startar den om. Vi har ingen aning om varför. Och när den har startat om så kan den stå så länge (starta om och starta om osv). Innan dan stänger av sig får man INGEN som helt förvarning, men på senare tid har man lärt sig lyssna på datorn. Det blir som ett rasslande ljud som blir innan den stänger av sig.

Vi hittar inget glapp någonstans och detta är jätte irriterande, någon som har varit med om samma sak?

(ingen överhettning heller så fläkten är uppställt på max och datorn är knappt varm när det händer)

pentsium
0

Du nämner fläkten i singular, är det då en laptop som det handlar om?

Okay
0

Nej det är en stationär. Menade så klart fläktarna :P

Det är en Fujitsu Simens vi pratar om.

Zariah
1

Min gamla dator strulade. Den var avstängd men jag hade strömmen på till den.

När jag gick i lägenheten startade datorn upp av sig själv och då vart man ju snopen. Så lät den högt också när den startade upp. Jag är inte säker, men jag tror att det var så att när jag nyligen stängt av den,det var sen efter som den kunde starta upp av sig självt.

På min dator visade det sig sen att det var fel på moderkortet.

Zpookey
0

Gå till Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Loggfiler

Om du bläddrar runt vid tidpunkten datorn startade om senast så bör anledningen stå där.

Okay
0

Tyvärr står det INGET om vad som händer när datorn stänger av sig. Det enda jag kan hitta vid tillfället är utloggning :S Ser inget annat som säger vad som händer.

Debattia
0

Min dator har också börjat stänga av sig själv,men  måste själv  starta om den,den brummade också i början.Jag har en laptop.

Funderar också så det knakar ,varför den gör så????

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Vikke
0

Mest troligt ett hårdvaru fel, kan vara nätagget som inte orkar längre. Hur gammal är datorn? Det är nämligen så att nätagg tappar kraft genom åren. Så även om det låt säga står 350W men att det är använt i 2 år så kanske det bara levererar 300W max.

Händer allting bara helt random? eller gör du något speciellt varje gång det händer?

//

Vikke Medarebetare på Hockey.ifokus

Norrskens Gerbiluppfödning

guraknugen
0

#7: Varför skulle det bli så? Vilka komponenter i ett vanligt switchat nätaggregat är det som åstadkommer detta? Visst är det känt att komponenter ändrar värde med tiden och temperatur och lite annat, men är det så mycket att det skulle märkas mycket så skulle det ju vara intressant att få reda på varför det förhåller sig på detta sätt.

Okay
0

7# Jadu, den är då minst 5 år gammal men vi har fått bytt nätagget och nätverkskortet en gång pga åskan. Det komer helt random och man får inte mycket till förvaning, ibland kan man höra ett irriterande sprakande ljud som om en skruv skulle ligga löst (vilket det inte gör) och sen bara dör den.  Finns det någon sätt man kan se om det är nätagget?

Vikke
0

#9 Jadu, jag har varit med om sprakande tidigare, fast då har inte datorn startat igen. Då var det i alla fall nätagget, men det kan vara moderkortet också. Men det kan vara lite olika, t.ex hårddisken (dock inte sprakandet). Fast eftersom datorn är så gammal så är det mycket man kan testa innan priset går överstyr.

Men som sagt, jag vet inte riktigt. Jag har inget direkt bra alternativ att kolla nätagget förutom att ha ett backup och testa en längre period. Jag kan tyvärr inte hjälpa mer än så.

//

Debattia
0

Då kan man köpa dessa delar då ? Är det lönt eller ska man satsa på en ny dator,min är gammal ????

Debattia

Vikke
0

Jag skulle satsa på en ny dator. Eftersom moderkort mest troligt är svårt att få tag till din dator. 5 år är ganska mycket i datorvärlden tyvärr.

//

Debattia
0

Okey !

Då får jag börja städa upp i datorn och spara sånt jag vill behålla för att kunna överföra till  den nya.

Debattia

Vikke
0

Men bara för att vara säker att det inte bara är mjukvarufel vilket jag inte tror, men det är värt att försöka. Så installera om operativet på datorn och se om det händer igen.

//

Inkanyezi
0

Nä, mjukvarufel är inte troligt.

Det kan vara nätaggregatet, och det kan vara vits med att dammsuga det. Men om det inge känns ovanligt varmt precis när den har stängt av sig så är det möjligt att felet ligger på moderkortet.

Undersök utseendet på elektrolytkondensatorerna på moderkortet. Dom ser ut som små burkar, 8-10 mm i diameter och en eller ett par cm höga, och täckta av krympplast. på toppen ser man ofta metallen, och om någon av dem är sprucken, buktar upp mycket, eller har släppt ut små kristaller eller seg vätska, då är det möjligen därifrån spraket kommer. I så fall är det egentligen bara att sätta i ett nytt moderkort, det lönar sig inte att försöka laga ett gammalt.

Datorchassiet tar emot nyare moderkort också, och det kan tänkas att det finns moderkort som tar samma processor och samma minnen fortfarande, det får man kolla. Men mest sannolikt är att nyare moderkort ska ha annan processor och andra minnen; kanske också annan kylare/fläkt.

Windows är lite struligt om man byter moderkort. Man får förmodligen skaffa nya drivrutiner, och det är inte säkert att datorn startar från gamla hårddisken, utan att man måste installera om. För att kunna använda samma licens måste man ta kontakt med Microsoft för att få en ny nyckel. Annars kommer systemet inte att verifieras som "äkta" när man har skiftat moderkort och fått ett nytt BIOS.

Okay
0

#15 tack, ska utforska lite hemma i datorn så får vi se :D

Bogey
0

Byter man moderkort kan man även åka på att få ringa MS för att återaktivera sin Windowslicens.

Hände mig en gång. Sur och grinig var han i andra änden av telefonen och undrade om jag installerat samma licens på flera datorer.