Min dator är knäpp, help...
Ello igen!
Nu ska jag försöka att beskriva mitt problem, eller snarare min dators problem :O
Det är så att under ett par dar (typ två) så har den varit riktigt skum, det kommer upp popup fönster med olika reklam.
Får upp en ruta där det står att internet explor har slutat att fungera och att den återskapas(ibland), för fyra dar sen så gick den klockrent nu vill jag helst av allt bara kasta ut den genom fönstret..
Fråga om jag har glömt något, jag har Windows Vista.
Snälla hjälp mig, börjar bli galen…
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Här, skicka en loggfil till mig.
#1 och varför ska jag göra det??
Hur vet jag att den sidan är okej?? och programet…
Fråga google vetja om programmet. Programmet ligger att hämta från antivirusföretaget Trend Micros hemsida. För övrigt är det min blogg jag länkade till.
Men hur ska den där grejen hjälpa mig? Vad gör den???
Popupfönster med reklam låter som en trojan. Via Hijackthis som är en aktivitetshanterare kan man se vad som körs i din dator.
Tänker inte använda det där. Det var en som sa åt mig att INTE göra det.. så tänker inte göra det..
#7, Mycket bra beslut. Om jag vore du hade jag bett någon du känner om hjälp, annars kan jag fråga några av mina vänner som är it.tekniker hur man ev kan lösa det.
Den som sade åt dig får gärna förklara varför. Programmet är mycket väl använt.
#8 Vet du något om Trend Micro som inte jag vet får även du förklara.
Pandiz
Här måste jag bara fråga hur du tänker. Du ber om hjälp. Peter erbjuder sig att helt gratis hjälpa dig med att lösa ditt problem och du blir misstänksamt otrevlig. I ditt fall är det för sent. Du har redan en eller flera trojaner.
Hur hade du tänkt dig få hjälp på detta ställe? Att någons mirakulöst skulle säga att du har en spak på sidan av datorn som du borde dra i? Eller säga att han kommer hem till dig efter klockan 19.00 och "löser problemet"?
Du har två vägar att gå. Antingen formatera om datorn och lägga in allt på nytt eller också leta reda på trojanen och radera den. Peter har erbjudit sig att hjälpa dig med det senare alternativet.
Skärpning!
gurin

Pandiz, gurin har formulerat det ganska väl, bättre än det inlägg jag tänkte göra men raderade i stället för att posta det.
Den hjälp som du kan få genom att köra hijackthis och posta loggen är att hitta det som har planterats in i din dator. När felet väl är lokaliserat kan man kanske hitta ett sätt att bli av med det störande programmet.
hijackthis gör inget med din dator, det skapar bara en logg över vad som körs i datorns minne. Det finns andra hjälpmedel som man använder efter att man har lokaliserat det skadliga programmet, för att eliminera det. Ibland handlar det om att radera registerposter, ibland att köra något särskilt rensningsprogram för malware, som exempelvis Superantispyware.
hijackthis är ett program som analyserar innehållet i datorn, ingenting annat. Den presenterar en lista över processer/program som finns i datorn, och den som har erfarenhet av vad som ska finnas eller inte finnas i den listan kan avgöra vilka program som borde tas bort med hjälp av den listan. Det är den hjälp du kan få här; att ta reda på var felet ligger, och att få hjälp med att ta bort det. Om du inte vill ta emot den hjälpen verkar det onödigt att posta frågan hit. Det finns proffs som hjälper till med det också, till en kostnad.
Annars kan man installera om systemet, formatera om datorn, så försvinner problemet helt säkert. Jag brukar sätta in Linux i stället hos bekanta som brukar skaffa sig malware gång på gång. Sedan brukar de inte längre ha några problem. Men det går att behålla Windows, många trivs bättre med det, men då måste man ha ett fungerande virusskydd, exempelvis NOD32, och ibland kan man ändå bli tvungen att rensa bort skräp som man inte vill ha i sitt register eller på hårddisken.
Om problemet inte dyker upp innan du har startat din webbläsare så är det kanske enklare att lösa. Webbläsaren kan vara infekterad av något skript som slänger upp popup-fönster. Om du tittar på tråden "Reklam dräller in" inlägg #3, så finns råd för hur man blir av med en del av de problem som kan ställa till det i webbläsaren. Har du tur så hjälper det.
Men lite hyfs när man blir erbjuden hjälp skadar inte…
#10 men ursäkta mej, men jag tänker inte använda något jag inte har någon ANING om vad det är.. Jag vill inte få hela jädra datorn förstörd eller någon som hackar sig in..
Får väl gå till min bror fasten jag inte vill det..
#11 m.fl.: Varför bry sig? Vill man inte ha hjälp så slipper man väl… Hon kanske har ändrat sig och inte längre vill ha någon hjälp, eller bestämt sig för att omistallera hela skiten. Jag tycker vi släpper detta nu, men det är bara en åsikt.
#14 jo jag behöver hjälp. Men jag tänker inte använda ett program som jag inte har en aning om vad det är. Hur ska jag veta att personen inte vill komma åt min dator? Det har jag lixom ingen aning om. Jag gjorde en sökning och hittade ett virus men den fixade till det.
Men dator jävlas fortfarande så ska prata med min bror när han har tid..
#15: Och att använda ett program som du känner till är ju också uteslutet, för om du hade känt till ett som fixade dina problem hade du antagligen redan använt det och problemet hade varit ur världen.
Om man råkar på ett program (eller tjänst eller vad det nu kan vara) man inte känner till, kan man ofta göra en enkel och snabb sökning på exempelvis Google och på så sätt få reda på vad det är. Det är ofta (men inte alltid, givetvis) så vi andra gör när vi försöker besvara frågor som denna på olika forum…
#12, Du har rätt, man ska passa sig jäkligt noga. hoppas din bror kan hjälpa.
Ts, Scanna datorn efter virus och ta sen bort dem http://www.pandasecurity.com/activescan/index/?lang=sv-SE
Du måste dock registrera dig men det är gratis. Det finns 2 olika typer snabbanalys eller den utömmande, jag rekommenderar den sistnämnda, tar ca 1 timme men det är det värt.
Pratade precis med en IT-Tekniker och detta är det bästa man kan göra för du har troligtvis fått virus i datorn, sen bör du köpa ett antivirusprogram om du ej har detta.

För att räta ut lite av nomenklaturen…
Vi kan naturligtvis inte veta ffrån din beskrivning vad det är du har fått in i din dator, men det är inte troligen ett virus, utan mer sannolikt någon annan form av malware.
Det finns flera olika sätt för malware att angripa systemet, men eftersom det här slänger upp popup-fönster som vill få dig att köpa något är det troligen inte alls särskilt allvarligt och det berör sannolikt webbläsaren; alltså ett skript av något slag som körs i webbläsaren och skapar nya fönster där reklam visas.
Det finns till och med mjukvara som tillhandahålls av internetoperatörer som har det beteendet, och syftet är så klart att man ska titta på de där fönstren och klicka sig vidare, och i sista hand köpa tjänster eller varor. Men det är så klart mycket irriterande när man inte vill ha det.
Virus och spionvara brukar inte visa sig så tydligt för användaren, den sortens malware har helt annan agenda.
När man väl har en infektion är det sällan som ett antivirusprogram kan göra något, men just det här är troligen inte ett virus, och det körs antagligen inte förrän datorn har kopplats upp mot nätet (det kan ju ske automatiskt, eftersom datorn undersöker om det finns uppdateringar om den är uppkopplad).
Loveferret brukar lobba här inne för ett "antivirusprogram" som är sällsynt värdelöst, och som du förmodligen vet lika lite om som andra program som vi har pekat på. Om du kör det programmet på din dator så är det troligen inte sista gårngen som du får problem. Just det "antivirusprogrammet" har välförtjänt dåligt rykte, men det skapar å andra sidan arbetstillfällen för folk som reder ut problemen med smittade datorer.
Lycka till med dina popupper; har du otur så får du några till.
#19 Panda är inte värdelöst så lägg av med ditt skitsnack ! Man får inga problem med Panda och det har inget dåligt rykte så knip igen !! Vissa av er tycks tro att ni vet bäst men så är inte fallet.
Har inte använt Panda själv så jag kan inte uttala mig just i den frågan. Däremot tycker jag det är slöseri med pengar att betala för ett antivirusprogram som ändå aldrig helt kommer lyckas stå emot malware.
Det absolut billigaste är att inte vara inloggad som admin och att ha alla program uppdaterade. Lycka till att installera ett virus på den datorn.
Är man ute på konstiga sidor och laddar ned en massa skit kanske man ska testa att scanna filerna via den här sidan.
På den här Ifokussidan kan man förresten söka. Till exempel på ord som hijackthis.
#21, Vill man skydda sin dator så bör man köpa ett riktigt antivirusprogram och man kan även scanna den ordentligt då och då. Samtidigt har man alla program uppdaterade.
Som svar på ditt problem, Pandiz - Du har svaret i #1 och #21 eller Googla.
Har mycket jag vill ha sagt i den här livliga diskussionen, men det går inte för då blir man avstängd som medlem. 
Håller absolut med #10 Gurin. Förstår inte hur man kan ifrågasätta, kritiserar och näst intill misstänkliggöra dom tips på hjälpprogram man får av seriösa medlemmar vid frågor om hjälp!
Man tappar verkligen helt intresset i att hjälpa när det ska vara så.
#18 Panda är ett rent skitprogram och det säger jag av egen erfarenhet. Det släpper igenom drivor med malware och segar ner datorn oerhört och är näst intill omöjligt (precis som Norton) att avinstallera.
#23, då är din egen dator där e fel på, inte Panda, så föreslår att du oxå lägger ner ditt skitsnack. Väldigt vad många besserwisser här finns på denna sajt, rätt komiskt.
#22 Vad är ett riktigt antivirusprogram?
Panda liksom alla andra betalantivirus som gratisantivirus släpper igenom virus och trojaner. Det är omöjligt att inte göra det. Som sagt, försök installera en trojan på en dator där du inte har tillgång admins lösen. Du klarar dig längre på det än med vilket antivirus som helst.
På tal om Norton/Symantec har de inget bra rykte då de 2001 samarbetade med FBI och släppte medvetet igenom en trojan.

Jag tycker tråden har sjuknat in.
Ts bad om hjälp, och har erbjudits kvalificerad hjälp men avböjt.
I det läget är det knappast någon mening att fortsätta diskussionen. Det står ju var och en fritt att skaffa vilka virus som helst eller annan malware; så länge det inte berör min dator är jag tämligen likghiltig.
Men man bör nog inte starta en tråd med att be om hjälp, för att sedan bli spydig när man blir erbjuden hjälpen som man har bett om. Det är ganska dålig stil.
På det här forumet finns både mycket erfaret folk som sysslar yrkesmässigt med underhåll av datasystem och andra som har god erfarenhet och kan hjälpa till med problem som uppstår. Forumet är faktiskt till för att ge svar på den sortens frågor som tråden startades med. De verktyg vi har för att kunna ge sån hjälp är analysprogram som användaren kan hämta hem från nätet. Om frågeställaren inte vill analysera sitt system så kan vi ju inget göra.
Man kan leda en häst till vatten, men man kan inte tvinga den att dricka.
#26, Det är inte "kvalificerad hjälp" härifrån, då ska man ärligt talat gå helt andra vägar än till forum. att påstå att det är erfarna folk kan ju diskuteras, det handlar enbart om åsikter om vad folk anser är bäst och har man en annan uppfatning blir det liv.
Men jag håller för övrigt med att tråden spårat ur men vågar inte ts göra det en del rekommenderat så vågar hon inte och hon har rätt i att man ska passa sig väldigt noga då många "tror dom vet bäst" skickar div länkar som kan ställa till det än mer.
#25, Ingen mening att jag svarar på det då du redan har din egen uppfattning om vad du anser bäst.
Jag har fixat min dator, det var en som hjälpte mig. Viruset är borta och jag har ett bra antivirusprogram.. Men tack för er hjälp ändå..
Jag håller också med att panda är kasst. Skaffa NOD32 om ni ska något värt nämna. Sen har jag egna erfarenheter av både panda och norton. Haft båda två, datorerna segades ner som bara f.. men efter ominstallation och ditlagt nod32 så flöt det på som aldrig förr. Visst nog kan jag ha haft virus/malware/trojaner etc men hur stor är sannolikheten att det händer två ggr om?
Ursäkt till TS för detta inlägg. Skönt att allting blev bra igen, får man fråga vad som var felet?
#29 Felet var troligen en trojan och hon blev erbjuden ca en hjälp som skulle ta 5 min här inne..
Och så vill jag bara hjälpa till att få slut på eran disskusion.
Loveferrets: Panda e de sämsta antivirus skyddet på marknaden både släpper igenom och arbetar så hårt att datorn segas ner, exakt lika bedrövligt som Norton.. Vikke har helt rätt med NOD32 om man nu ska ha något anti virus skydd alls, Trojaner tar inte ett virusskydd bort så väldans ofta utan dom måste man avsluta själv och det var därför Peter ville ha loggfilen för att säga åt dej vilken aktivitet som skulle stängas ner..
Men lägg ner nu då! Slut diskuterat…
Om en admin ser detta Lås denna tråd tack… Jag har redan fått hjälp… Så jag behöver inte ha hjälp här…
#28, så skönt att det ordnade sig.
#30, Men lägg av nu !
Å andra sidan, eftersom problemet redan är avklarat, borde det väl vara fritt fram att använda tråden till vad som helst nu? Jag tycker att vi ska diskutera knyppling här från och med nu. Exempelvis vet jag själv inte ens vad knyppling är, så någon kan ju få börja med att berätta det…
Nej, det är lugnt. Skojar bara.
#32 ja verkligen =)
#35, Hoppas den kan fungera felfritt nu..skönt att nån kunde hjälpa dig, alltid det bästa om man har de..
#37 jag har redan fixat min dator.. Men tack ändå!