Subnettningen hjälp tack!
Snart blir jag helt knäckt.
Jag har en uppgift som jag inte blir klok på.
Den handlar om subnetting.
Om man delar upp klass C-nätverk i 4 lika stora delar (subnettar). Hur många
"datorer" kan man ansluta till var och en av dessa nätverk?
Kan någon av er var snäll och förklara för mig HUR man gör när man subnettar?
Så att jag kan lösa uppgiften och bli av med skiten!
LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus
Som jag skrev i "Hjälp med TCP/IP frågor"
Wikipedia har en bra beskrivning

Ja fast det hjälper ju inte, när jag inte förstår det.
Jag är med så här långt 255 binärt = 1111 1111
Jag ska ha fyra nät det blir 0000 0100 binärt då sista nollorna är 1 och 2 det räcker ju inte till 4 nät.
Sen vet inte jag om jag är på rätt bana eller vad jag ska göra härnäst.
Tex i masken är det 255.255.255.0 vid sista 255 som jag gör om eller är det nollan jag uppgraderar.
Jag vill ju inte ha svaret. Jag vill ha hjälp att komma fram till svaret.
Gärna få bekräftat att jag förståt det hela.

Det var ju en kuggis ju!
Om man delar upp samma klass C-nätverk i 4 lika stora delar (subnettar). Hur många"datorer" kan man ansluta till var och en av dessa nätverk?
Mitt svar blir 64 men 2 av dessa kan ej användas. Sen tar router upp en av dessa 62 kvarvarande adresser. Det lämnar 61 adresser till datorer och annan utrustning.
Du har verkat fatta ganska bra. Högsta och lägsta adressen i ett subnät är reserverat.
Om vi sub-nätar 192.168.1.0/24 (/24 betyder 24 bitars nätmask dvs 255.255.255.0) och vill dela det i 2 nät med 25 bitars mask (255.255.255.128) så är adress 192.168.1.0 nätverksadressen i första nätet och 192.168.1.127 broadcastadressen i samma nät.
I nät 2 blir då 192.168.1.128 nätverksadressen och 192.168.1.255 blir broadcastadressen. Har du sen en router mellan dessa nät så kommer den mycket riktigt att ta en adress i vardera nätet. Så inkl routeradressen så försvinner 3 adresser i varje nät du skapar och resten, 125 i detta fallet, är kvar till valfria noder.
Så som sagt, du verkar ha fattat galoppen