Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1816 ggr
janeth
2009-09-23 19:07
0

Externa hårddisk

Hejsan!

Har köpt en extern hårddisk med kabinett. Har installerat den på datorn. Har vista så den hittade drivrutinerna själv. Jag undrar varför den inte kommer upp som en ikon på den här datorn. Är det något mer man ska göra för att det ska fungera.

Vänliga hälsningar Janeth

Inkanyezi
2009-09-23 19:49
0

Nej, det ska inte vara något mer att göra.

I Windows dyker USB-enheter normalt inte upp som ikoner på skrivbordet, utan de finns bara där i utforskaren när du öppnar den, i exempelvis "Den här datorn". Hårddisken tilldelas automatiskt den första lediga enhetsbokstaven, där A: och B: alltid är diskettstationer vare sig de finns eller inte, och C: är den första hårddisken. D: brukar vara CD/DVD, och nästa lediga är E: och så vidare. Så när du har kopplat in hårddisken så är den klar att använda om den är formaterad med ett filsystem som Windows känner igen. Den kommer att ha nästa enhetsbokstav efter alla andra lagringsenheter.

Om den däremot inte är formaterad, så måste du partitionera och formatera den. Det gör du med verktyget Diskhantering.

Bogey
2009-09-24 01:13
0

Som #1 säger måste den partitioneras och formateras först innan den dyker upp i "Den här Datorn"

Det kan också hända att om du har mappade nätverksdiskar på enhetsbokstäver direkt efter sista fysiska enheten och sen ansluter en USB-enhet så kommer nätverksdisken i konflikt med USB-disken och den senast anslutna av dessa kommer inte att synas.

Inkanyezi
2009-09-24 09:48
0

Nja, en liten korrektion av #2.

Om man har mappat nätverksenheter på bokstäverna närmast de fysiska enheterna, dvs använt läga bokstäver som E., F: osv. så kommer en disk som ansluts fysiskt att ta över nästa bokstav efter de fysiska enheterna. Det betyder att om du har en nätverksdisk på E: och din CD/DVD ligger på D:, så kommer en USB-enhet (hårddisk, pinne, minneskortläsare) som ansluts att få E: och nätverksdisken blir oåtkomlig tills man mappar om den till en högre bokstav.

Därför ska man inte mappa nätverksenheter på låga bokstäver, utan man börjar exempelvis med Z: när man mappar nätverksenheter och jobbar sig bakåt i alfabetet om man mappar flera, Y:, X: osv.

janeth
2009-09-24 12:30
0

Hej på er!

Tack för svaren. Ska kolla om jag nu kan få igång och hitta hårddisken.

Vänliga hälsningar Janeth

Bogey
2009-09-26 03:36
0

#3 Njae jag har faktisk råkat ut för att USB-minnen inte dykt upp för det har varit annat mappat direkt efter CD'n (D:) på en dator.

Inkanyezi
2009-09-26 13:16
0

Numera har jag ju oftast system utan bokstäver för enheterna, så problemet dyker inte upp längre, men där jag arbetade förut hade vi en nätverksenhet som hette Gemensam, och som inloggningsskriptet tilldelade bokstaven G:

Det var ju bekvämt för dem som inte hade så många fysiska enheter. Det är ju lätt att komma ihåg G: för Gemensam. Men jag hade en kortläsare för fyra olika sorters kort, som dök upp som en enhet var, så att de fick bokstäverna F:, G:, H: och I: i min dator, eftersom brännarna var D: och E:

Naturligtvis hamnade mina SD-kort på enheten G:

När jag då tittar i utforskaren, så ser det ut som om nätverksmappningen gäller, så länge jag inte försöker öppna G:

När jag går in på G: så är det mitt SD-kort, trots att utforskarens ikon kallas "Gemensam på [servernamn]", och den enhet som blev oåtkomlig så länge den inte mappades om var serverenheten Gemensam.

När jag så tar ut mitt SD-kort ur springan, så finns Gemensam där igen och kan användas normalt. Då jag hade anledning att ibland använda både mitt SD-kort och den gemensamma nätverksenheten, mappade jag om nätverksenheten till en högre bokstav i min dator. Inloggningsskriptet mappade den visserligen till G: varje gång jag loggade in, men jag hade den också på Z: som jag fortfarande kunde använda när jag stoppade in mitt minneskort. Eftersom jag inte var administratör hade jag ingen kontroll över inloggningsskriptet.

Hur det var med stickorna vet jag så klart inte, när jag stoppade in en sticka blev den J:

Men jag ser den som lite buggigt att man kan se en enhet med ett namn i utforskaren och när den öppnas så är det en helt annan enhet. Det skulle onekligen vara enklare om Windows inte behövde mappa nätverket till bokstäver.