Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1509 ggr
aldorgan
2009-04-17 01:35
0

Midnightbsd

Har någon av er testat Midnightbsd? webadressen är www.midnightbsd.org ville höra era tankar och åsikter om det projektet.

I och med att jag uppdaterar och lägger till nya ports i midnightbsd så kan jag ju passa på att lägga ut lite reklam om projektet :D

aldorgan
2009-05-04 21:10
0

ingen som har kollat? :D

guraknugen
2009-05-04 21:42
0

Jag har just kollat men inte testat. Tror också att detta forum är lite fel ställe att vända sig till, när det gäller att få folk att prova något annat än Windows och möjligtvis MacOS. Det är väl i stort sett bara jag och min fru här (kanske ytterligare en handfull människor, max) som använder något annat än Windows och MacOS X frivilligt.

För min del får det gärna förbli så, för det är så skönt numera när folk frågar mig om sina datorproblem och jag bara kan svara ”tyvärr, har ingen aning, har inte använt ditt operativsystem på över två år, så fråga någon annan”…

Inkanyezi
2009-05-04 23:20
0

Intressant projekt, även om jag knappast installerar det på hemmaburken, åtminstone inte än (kör Linux - Ubuntu - Gnome). Men jag ska prova på någon av mina karantänburkar om den är snällare att installera än den vanliga BSD-varianten.

aldorgan
2009-09-19 17:41
0

Alla BSD varianter är lätta att installera faktiskt, det gäller ju bara att läsa i dokumentationen om man undrar nånting :D

Jo det e klart det är kanske fel forum för mig att ställa sådana här saker, men tänkte att detta är ju datorn i fokus, och detta är ju inom dataområdet :D

Inkanyezi
2009-09-19 18:08
0

Jodå, det är inte utanför ämnet, men snarare lite överkurs för gemene man. Vi är ju inte särskilt många som provar operativsystem i samma takt som vissa provar skärmsläckare eller skinn till mediaspelaren…

Och jag är så rackarns nöjd med Ubuntu eftersom det ställer till med så lite problem, så jag låter det vara kvar och fortsätter installera det åt folk som jag ger dator till. Om inte annat så har det hittills inte vållat några problem med support. Det finns andra distributioner som funkar bra också, men för mig är det inte något självändamål att prova allt som kommer ut.

Men huvuddelen av besökarna på Datorn i Fokus verkar tro att Windows är någon sorts standard; många vet inte ens vad de har för operativsystem eller vad ett operativsystem är. Man får nog vara lite av nörd för att alls fundera över att ladda in ett annat operativsystem. Foten i munnen

Bogey
2009-09-19 20:16
0

Jag är en av dem som kör nått annat än MsW, dock har jag inte obegränsat antal datorer för att testa olika saker på, men finns M-BSD som boot-CD så man kan testa lite utan installation så kan jag tänka mig testa. Alltid roligt med nya saker :-)

Vikke
2009-09-21 17:49
0

Kanske ska testa på nån av datorerna..

#2 jag kör ubuntu på en lite äldre bärbar. Sen har man väl testat diverse unix baserade OS, men inget annat för tillfället.

//

Vikke Medarebetare på Hockey.ifokus

Norrskens Gerbiluppfödning

JAUS
2009-09-25 02:40
0

Har inte testat BSD. Linux fick mig att tröttna på Unix för snart tio år sedan. Det enda operativsystem som egentligen intresserar mig nu är Haiku. Har kört i det virtuellt men ska installera det på en partition på disken så snart som möjligt.

guraknugen
2009-09-25 20:34
0

Fast jag tror att Linux i och för sig är lite mer Pajas-Unix än vad BSD är. Det verkar som om det experimenteras lite väl hej vilt ibland på bekostnad av stabilitet, i alla fall får man det intrycket av de mer föränderliga distributionerna, såsom Fedora och Ubuntu. Men det finns ju så otroligt många distributioner och vissa av dem är ju faktiskt stabilare än en armerad betongkub.

JAUS
2009-09-25 23:33
0

Jag har dock inget intresse kvar för Unix över huvudtaget längre.

guraknugen
2009-09-26 00:10
0

Inget konstigt med det, i och för sig. För min egen del hamnar inte heller Linux först på min intresselista; här är det musikutövandet som gäller i första hand.

Någon som vet hur det står till med ljudinspelningsmöjligheter när det gäller Haiku? Tänker nu givetvis på multikanalinspelningar med program av samma typ som Ardour och liknande.

Och så var det det här med videoredigering förstås. Sitter just nu här och lär mig Kino och har just satt ihop en egen liten film av diverse filmsnuttar från digitalkameran… Inget märkvärdigt, utan mer på nybörjarnivå än så länge. Kino verkar minst sagt instabilt och inte helt användarvänligt heller, men så har de bara hunnit till version 1.3 än (i alla fall är det den version jag har). Finns något bra videoredigeringsprogram för Haiku? Eller det kanske går att köra samma som till Linux?

Hur installerar man program i Haiku? Är det pakethanterare som gäller eller har de klurat ut något annat sätt?

guraknugen
2009-09-26 00:11
0

Fick för mig att jag var i Haiku-tråden, men det var visst fel… Får be om ursäkt därmed, för att ha varit lite utanför ämnet då.

Bogey
2009-09-26 03:45
0

#9 Beror nog på vilken dist du väljer. Visst OpenBSD har ett extremt track record i säkerhet och stabilitet så det är svårt att mäta sig med det, men väljer du Debian Stable så får du nog stabilitet så du klarar dig och blir över.

Bogey
2009-09-26 03:51
0

Har f.ö testat att installera Midnight och det var ju en kulinarisk upplevelse :-)

Kändes ungefär som man var tillbaka på slutet av 90-talet och försökte installera Slackware 4 eller så. :-)

Grabbarna (och tjejerna om det finns nåra) i Midnight får nog jobba lite på installern. Dessutom hade den problem att hämta ner paket från nätet fast jag testade flera, om inte alla, av "källorna". Fick tyvärr inte ner allt som jag markerat utan det blev error flera ggr så jag lyckade aldrig få till det grafiska utan det blev bara ett barebone system.

Kan ju bara haft otur förståss eller så var det SBK (Skit Bakom Knapparna ;-)

guraknugen
2009-09-26 10:40
0

Hm… skulle vara intressant att testa, som sagt. Får väl köpa en extra dator att ha enbart för tester av denna typ. Någon som har ett bra tips på en acceptabelt bra men inte för dyr bärbar utan operativsystem, trots att det är lite utanför ämnet för denna tråd?

Inkanyezi
2009-09-26 11:33
0

Å, du har nog redan märkt att man inte kan köpa bärbara utan operativsystem, så det var nog en retorisk fråga.

guraknugen
2009-09-27 12:57
0

Fast det finns några få bärbara att köpa med Ubuntu eller OpenSUSE förinstallerat. Dessa är ju gratis så vill man inte ha dem kan man ju bara installera något annat, utan att gräma sig över att man just tagit bort något man betalat för… Fast å andra sidan har man kanske i och för sig betalat för att någon ska förinstallera operativsystemet åt en…

Sedan är ju nackdelen också att dessa bärbara är så få, så valmöjligheterna när det gäller hårdvaran blir ju små, särskilt när man bestämt sig för vilken prisklass man vill leta i.

Bogey
2009-09-27 17:04
0

#16 Danska Zepto har sålt bärbara utan operativ förut, kolla med dom.

Här är i.a.f. ett exempel

guraknugen
2009-09-27 20:33
0

Jo, har hört talas om detta, men urvalet var, senast jag kollade, något begränsat. Ska kolla igen.