Bra Microsoft...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den 22 oktober lanserar Microsoft ny operativsystemet Windows 7. Det ska ersätta Windows Vista som har varit ett misslyckat företagets historia. Detta gör lanseringen om en månad ännu viktigare än vanligt.
Som En del i kampanjen uppmanas folk att arrangera lanseringsfester, houseparties. På dessa är det meningen att man ska samlas runt en dator för att testa de nya finesserna.
Här är reklamfilm som ska folk att trigga på idén. Man kan inte låta bli att fundera på om Apple är deras reklambyrå…
Oj, det var mycket amerikanskt dårtrams på en gång… Borde ju kunna avskräcka de flesta som inte redan var avskräckta.
Måste tydligen vara lika trögt att installera Win7 som XP eftersom man ska göra det ett par dar iförväg.
Startade en installation av XP på jobbet i torsdags EM som jag fick lämna och fortsätta idag. Sen skulle förs alla drivrutiner på och därefter skulle först SP2 på innan man kunde lägga på SP3.
Var ju tvungen att jobba också så när jag gick för dagen idag var jag inte helt säker på att allt var på, utan jag for nog kolla efter ytterligare uppdateringar på Måndag.
Hade jag installerat Debian eller Ubuntu så hade jag nog hunnit med 3 datorer på tordag EM, och då hade dessutom OpenOffice legat med.
#2 Vad jobbar du med? Om du håller på med datorer t.ex. IT-Tekniker så borde ni skaffa antingen en ghost eller nätverksinstallera och ha SP3 redo på den installationen.

Jo, en avbild är aldrig fel om man har hundratals datorer att sätta upp, men om man bara ska installera på en så är det väl lite overkill…
Om man installerar Linux går det alldeles utmärkt att replikera hårddiskar, det är den absolut snabbaste metoden, i synnerhet om alla har samma hårdvara. Men Linux går bra att installera på samma sätt också om hårdvaran skiljer, det är bara X-servern som måste konfigureras för att det ska funka om datorn har en annan bildskärm än den som första installationen gjordes på. Vissa grafikkort funkar också bättre om man lägger in tillverkarens drivrutin, men det är inte särskilt tidskrävande. På ungefär tio minuter kan man sätta upp ett linuxsystem på i stort sett vilken dator som helst om man är väl förberedd.
#3 Jobbar med tele- och datakommunikation och jag behövde en PC för mät och teständamål och företagets standard image för vårt administrativa nät passar inte för ändamålet eftersom jag bl.a. måste ha fulla rättigheter på datorn. Därav en vanlig manuell installation.
Att ghost'a en "standarddisk" tar ändå inte bort det faktum att WinXP tar en förfärligt lång tid att installera, för när man väl är klar med en installation oavsett operativ så kan du "ghost'a" den för att göra 100tals installationer. Är man privatperson eller behöver installera för specialändamål så sitter man ändå där med en manuell installation och då är det intressant hur lång tid den tar.

"Microsofts lanseringskampanj för Windows 7 har hånats av tyckare världen över. Nu får mjukvarujätten kritik – från sin svenska affärsområdeschef Stephanie Smitt Lindberg."