Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 3733 ggr
piamaria
2009-09-27 11:09
0

Gratis Open office

Har sökt och funnit en massa! Gamla länkar, gamla versioner! Någon har den rätta länken?

Tack på förhand.

/piamaria

Inkanyezi
2009-09-27 12:15
0
[Beavis]
2009-09-27 15:20
0

Open Office är ett hyffsat office program. Men har en hel del brister tyvärr men vill man inte lägga ut de tusentals kronor som MS office koster eller ta chansen med en hackad version så duger ju O Office.

På senare tid har jag irriterat mig på en bugg i Tabulator/marginalerna , Då Open Office skall vara kompatibelt med MS O, Men öppnar man ett dokument ex en Meritförteckning som är skapad i Word så hoppar tabulator inställningarn om kring så man måste återsttälla igen detsamma om man efter att ha korrigerat dem i word sedan öppnar i O Office…. irriterande detta var bara en  grej som stör mig. Det finns fler. Iaf lul att det finns.

Inkanyezi
2009-09-27 15:42
0

Jag är helt införstådd med att inlägg #2 helt och hållet avviker från ämnet, var man kan hitta senaste versionen av Open Office, men jag dristar mig ändå att lägga en kommentar om påståendena där:

Det är naturligtvis inte den enda punkten där programmen inte är helt kompatibla, men det är egentligen inte en bugg i OO, utan det hänger ihop med snårigheten i Microsofts filformat, som inte är öppet.

Microsoft Office har också högvis med buggar, så det är egentligen inte någon stor skillnad i buggighet mellan programmen, och det gäller i stort sett vilket kontorsprogram man än väljer. Lotus (Notes, Domino, Symphony) verkar en aning mer stabilt, men så har det varit ett proffsprogram längre än Microsoft Office har funnits. Intressant är det också att IBM Lotus marknadschef faktiskt puffar för Open Office samtidigt som det egna gratisprogrammet Symphony. Open Office är en produkt som bygger vidare på Star Office sedan Sun släppte källkoden. Historien bakom Open Office är minst lika lång som den bakom Microsofts program. Gratisalternativet är inte en sämre produkt, utan en helt jämförbar produkt, som i vissa avseenden kan anses bättre än Microsoft Office. Bland annat är formatet som Open Office sparar sina dokument i standard och påbjuden inom EU.

De mest retfulla buggarna i MSOffice är de som rör olika decimal- och tusentalsavgränsare, men det får man så klart leva med. Väldigt länge hade de också ett egendomligt system för snabbtangenter, som gjorde att alla normala snabbfunktioner växlade när man bytte språk.

Att man inte utan vidare kan använda filer från ett system i ett annat är något som vi får leva med. Det finns ett portabelt format som funkar mellan alla ordbehandlare, Rich Text Fromat, rtf. Men självklart är det en minsta gemensam nämnare, det har inte alla funktioner som de olika programmen har, och därför ger det inte hel kompatibilitet.

Den dag Microsoft bestämmer sig för att använda standard kommer det här så klart att ändras. Mig veterligt är det hittills bara OpenOfficeOrg som stöder standard för öppna filformat. Microsofts inhopp i standarden är ägnat att lösa upp och förstöra det som har skapats av standardisering. Microsoft har alltid varit emot använding av standard, då de snarare vill låsa in användaren till att använda enbart deras grejer.

Så om du är väldigt förtjust i MSOffice, inga problem, köp skiten. Men Open Office har fullt tillräcklig funktionalitet för alla som sysslar med ordbehandling eller kalkyl, och kalkylprogrammet är mindre buggigt än Microsofts motsvarighet. Att filer som är skapade i det ena programmet inte öppnas korrekt i det andra är inget fel i det senare, det är helt enkelt så det är. Vissa funktioner och placeringen av grafiska element kan inte överföras direkt mellan olika program. Det måste man korrigera i efterhand om man vill använda de funktionerna eller om man har såna grafiska element.

Och fortfarande är det på språksidan som OpenOffice har stora fördelar jämfört med andra kontorsprogram. Dels är alla snabbtangenter de som Apple har standardiserat för sina system, dels kan man välja språk hur man vill, och det funkar. Om man dessutom har någon Linuxdistribution så fungerar det också i systemet, till skillnad från exempelvis Microsoft Windows, där man är låst till språket som systemet installeras med.

Bristen i kompatibilitet som #2 pekar på är en brist i Microsoft Office, snarare än i Open Office.

piamaria
2009-09-27 16:02
0

Tack  för svar. Skrattande

Och väldigt intressant läsning för mig som inte kan något om sånt här… Skäms

guraknugen
2009-09-27 20:56
0

#3: Då jag tror att piamaria redan fått svar på sin fråga, tänkte jag att det kanske är ok att förstätta lite utanför ämnet, och då tänkte jag just på det där med språket i OpenOffice.org.

Eftersom det inte finns någon professionell support (i alla fall ingen gratis sådan) för OpenOffice.org, så är det mycket värdefullt att man kan ändra språket för gränssnittet ganska enkelt. Visserligen måste man starta om OpenOffice.org (eller har de ändrat det nu? Har inte kollat på ett tag - kör engelskt gränssnitt jämt nu för tiden på ena datorn och svenskt på den andra) efter ändring av språk, men det funkar bra i alla fall. Cellformler i kalkylark blir givetvis automatiskt ”konverterade” så att ”LETARAD” blir ”VLOOKUP” och så vidare.

Varför är detta så himla bra då? Jo, eftersom ingen professionell support finns, så kan man ibland, särskilt om man gör något avancerat, bli lite hänvisad till olika forum. Vill man ha snabbt svar bör man då välja något på engelska, eftersom det är mer folk där. Då är det bra att veta vad saker och ting heter i den engelska versionen, så att man enkelt kan beskriva sitt problem och förstå det svar man får.

När det gäller det slutna format Microsoft använder, så är det ändå ganska duktigt gjort, tycker jag, att det trots allt fungerar så bra som det gör, att konvertera mellan ODF (Open Document Format ISO/IEC 26300:2006) och Microsofts olika format. Vad jag förstår har man varit tvungen att ”knäcka” Microsofts format genom ”Reverse engineering” och det innebär ju en hel del jobb, antar jag.

[Beavis]
2009-09-27 23:08
0

Jag säger inget om att OO är ett dåligt Kontorsprogram, jag poängterade några brister som jag stört mig på sedan jag bytte ifrån MSO till OO. Just det att jag när jag flyttar dokumenten mellan formaten så skiter sig layouten är en av dem. Jag är inte programerare så jag kam inte uttala mig om varför? men det är störande iaf.

Vidare stör jag mig på OO Writers e-post koppling. jag kör än så länge outlook express och Live mail (hotmail) men har då kopplat writer  till dessa. Bra så men Skicka filen direkt via writer går inte på min version, Jag har letat efter inställningen som skulle göra det möjligt utan resultat. Jag får mitt brev som bifogad fil antingen i LM eller OE. Det verkar som #3 är involverad i utvecklandet av OO Så om du kan tipsa om det går att göra så att jag kan skicka e-brev direkt? Och i så fall hur?

Eventuellt byta e-post klient kanske… men till vilken? finns det någon associerad till OO?

open office.org support

hittade länken nys

Inkanyezi
2009-09-27 23:30
0

Att skicka e-post "direkt" från ordbehandlaren är ett rätt bakvänt sätt att jobba, och det enklaste sättet att gå runt det är att trycka Ctrl-A och Ctrl-C och dumpa med Ctrl-V i e-posten. Problemet med att använda exempelvis Word är att det kan finnas element i dokumentet som inte har någon motsvarighet i e-post. Det gäller så klart vilken ordbehandlare man än använder. Där är Outlook och OE särklassigt oförlåtande, eftersom de glatt sänder iväg material som inte kan återges i normala e-postklienter. E-posten har en standard, men Microsoft har som vanligt "utökat" den till att skicka sina egna "Mime"-format, som naturligtvis uppvisar buggigt beteende.

Och det korrekta är så klart att skicka OO-filen, som är standard, i e-posten. Den kan alltid öppnas av mottagaren med ett program som följer den standarden, som StarOffice eller OpenOffice. Om man bara vill ha texten i e-posten går det ju från vilket program som helst som man skriver i, också en vanlig texteditor.

Men det kan vara bra att veta att det som du dumpar från Word i Outlook inte kan läsas på det sättet i alla e-postklienter, så att det i värsta fall kommer att saknas inte bara formatering, utan också objekt som inte finns i e-postens format. I bästa fall kommer all text som du har skickat att visas för mottagaren, men utan den formatering som du har gjort. Det är ingen fördel att kunna posta direkt från Word om inte mottagaren också har samma e-postklient.

Så kopplingen till e-post är inte rumsren i MSOffice, men det är den däremot i OpenOffice. Om det stör dig, så låt vara. Skillnaden är att det som skickas från OpenOffice alltid kommer att kunna läsas.

[Beavis]
2009-09-27 23:54
0

Jag har aldrig veterligen haft problem med att det jag skickar via Word inte går att läsa av mottagaren? Men jag gillade den funktionen att kunna öppna ett dokunet ex, en jobbansökan mall ändra lite iden skriva i adressen till arbetsgivaren och trycka på "skicka" och så försvann brevet. Om jag öppnar samma dokunebt i OO Writer ändrar lite i texten och trycker på "Skicka" hamnar jag i OE med brevet som bifogat.  Jag förstår hela grejen med MS och deras fulkoder och copyeights osv jag gillar det inte heller men just nu är det som det är.

Det går exempelvis inte att öppna ett dokument i Live mail eller OE. Och att klippa och klistra ställer till samma problem som jag ville undvika då marginalerna av någon jävla anledning inte är desamma i Writer och word som i e-post klienterna? Jag är som sagt ingen programerare eller expert utan en enkel användare som hittat en sak som inte fungerar  som jag är van vid

Inkanyezi
2009-09-28 00:14
0

#8 Vi har lämnat trådens ämne ganska långt bakom oss nu, men dina anmärkningar har inte ett dugg med OpenOffice att göra, utan de hänger ihop med att du använder ett bakvänt sätt att skicka e-post. Det finns en standard för e-post, och de olika varianterna av Mime-format stöds inte i standarden. Det är ett "tillägg" som kan funka om mottagaren har en klient från Microsoft som stöder den variant som man har råkat använda. E-post har inga marginaler, de finns bara i andra former av dokument, exempelvis ordbehandlardokument eller PDF-filer.

"Live mail" och OE är inte någon form av standard. Det är helt i sin ordning att de inte kan öppna format som är standard (utöver e-post). Att de dessutom kan öppna sina egna kryptiska format är så klart en utökning av deras funktionalitet, men det är lämpligt när man gör exempelvis en jobbansökan eller skickar e-post till en myndighet att se till att det man skickar kan läsas korrekt i andra änden. Eftersom jag inte har en aning om vilken e-postklient som används i andra änden är det ju rimligt att jag skickar ett format som är standardiserat, så att det kan öppnas och läsas.

Filer från OpenOffice följer en standard som har godtagits som allmän dokumentstandard i den Europeiska Unionen. Alltså är det rimligt att begära att en mottagare ska kunna öppna en sådan fil om man skickar med den i sin e-post. Det gäller inte Microsofts Mime-modeller eller andra filformat utöver PDF, som alla kan läsa och skriva ut med alla objekt intakta, inklusive marginaler.

Men som sagt, det avviker från ämnet, hur man kan få tag på senaste versionen av OpenOffice. Utöver OpenOffice finns också StarOffice som man kan hämta från Sun. Den följer samma standard.

guraknugen
2009-09-28 19:48
0

#9: Fast StarOffice är inte gratis. Dock billigare än MS Office.

Inkanyezi
2009-09-28 20:02
0

Miss av mig. Dom bjöd på den då jag hämtade den för rätt länge sen. Jag hade en tanke på att den kanske var mindre buggig på en finess som jag ville använda med länkade kapitel och ett masterdokument, men det sket sig likadant som i OpenOffice. Det funkar bra med fem filer, men sen kraschar det.

MSOffice är dock inte ett dugg bättre, och där stämmer inte det som påstås i dokumentationen att man skulle spara utrymme med att länka, eftersom masterdokumentet kommer att innehålla alla data från de länkade filerna, och dokumentet uppdateras automatiskt bara när man öppnar delfilerna inifrån masterdokumentet. Word kraschar med betydligt mindre datamängd, men det verkar funka en aning bättre när man lägger allting i ett enda dokument. För mig, som har mycket bilder, verkar det dock ohanterligt. Jag har inte provat att använda Notes, jag kör vidare i OpenOffice, men struntar i att länka. Problemen som jag har verkar hänga ihop med ett stort antal grafiska objekt, vilket ingen av de här ordbehandlarna klarar. Den buggigaste som det ser ut för mig är Word, men skillnaden är inte stor. Jag löser det genom att använda en fil per kapitel. Kanske jag hellre borde använda ett DTP-program, men jag tycker att det är relativt bekvämt att jobba i ordbehandlaren, och så länge jag inte lägger in för många grafiska objekt per fil så funkar det. Eftersom jag använder Linux och inte är bra på att hantera TeX fortsätter jag med OO.

Bogey
2009-09-29 01:51
0

#11 De flesta ordbehandlare är dåliga när det kommer till stora mänder grafiska objekt och Word är en av de sämre. Ska man hålla på med såna dokumet är det ett layoutprogram som gäller. Indesign, PageMaker, FrameMaker etc.

Finns säkert nån användbar opensource variant, men jag har inte koll på det. Scribus är väl det enda jag känner till, men har aldrig testat.

Inkanyezi
2009-09-29 12:47
0

Jag tror det fanns för Atari på den tiden; väcker minnen.

Själv använde jag Ventura Publisher för ganska länge sen, innan Windows var användbart, och senare körde jag PageMaker, versionerna 4 och 5. DTP-programmen är bra när man bara vill lägga illustrationer till en text, men det jag håller på med nu är ungefär det omvända. Framställningen bygger på bilderna, och texten är ett komplement, och det är enklare att göra det jag vill göra i Word eller OO, men buggarna gör sig gällande när filen blir större, och de grafiska objekten fler.

Det kanske inte är så många som gör liknande saker, så att programmakarna har tagit till sig det, men länkning av grafiska objekt i stället för att lägga in dem funkar inte i till belåtelse något av programmen. Där är DTP-programmen bättre, eftersom de alltid länkar in objekten, men jag tycker att de är mer tungjobbade. Jag löser det genom att hålla filerna relativt små i stället för att göra ett samlingsdokument. Och det är samlingsdokumentet som inte funkar i någon av ordbehandlarna jag har provat. Det kanske funkar bättre om det är bara text, men det jag gör bygger på bilder. Mest besviken blev jag så klart på Word, eftersom det kostar pengar, och dom påstår att det ska funka på ett visst sätt, men det inte gör det. Länkade dokument kopieras in i sin helhet i samlingsdokumentet och det uppdateras inte om man inte väljer att uppdatera eller öppnar delfilerna, de "länkade" genom samlingsdokumentet.

Eftersom jag jobbar med så mycket bilder och texten är beroende av bilderna, kan jag inte skriva texten för sig, vilket är det enklaste när man kör med DTP-program. I VP och PM gick det bra att länka både text och grafiska objekt, så att man kunde bygga en publikation på ungefär samma sätt som en websida, alla inlänkade objekt i sina egna mappar under mappen där huvuddokumentet ligger. Vanliga rena textfiler och bilder i hur hög upplösning som helst. Jag skulle gissa att jag längre fram får plocka in materialet i något DTP-program, men jag har inte tittat på vilka som nu är aktuella. Det som jag har sett och som jag vet klarar vad jag vill göra är Quark, det fanns bara till MacIntosh när jag provkörde det, men det kan kanske finnas något alternativ med öppen källkod.