Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 9819 ggr
Scrog
0

Konvertera filer från .xls till .skv

Jag skulle behöva konvertera ett större antal filer från .xls format till .skv format. Det är ju rätt tråkigt att öpnna filen och sen välja "spara som" för varje fil.
Har letat lite på nätet och har hittat en massa program för detta men alla är köpprogram så jag tänkt kolla med er om det är någon som kan tipsa om något gratisprogram som klarar det?
Om inte så kanske kan tipsa om ett prisvärt köpprogram, en fördel är om man kan göra det från kommandopromten och slipper öppna nått grafiskt användargränssnitt.

/Scrog

johan
0

Det är ju rätt enkelt att göra ett makro i Excel som loopar igenom alla filer i en mapp och sparar dom som skv istället.

Mvh // Johan

Scrog
0

Tack, det låter som det skulle kunna vara en lösning.
Tyvärr är jag kass på excel och ännu sämre på macron. Får bli att läsa lite hjälpfiler och söka lite på nätet. Borde dock gå att få till.

/Scrog

johan
0

#2: Ska du göra det som privatperson eller på jobbet?

Du kommer behöva en "FileDialog" för att välja i vilken mapp alla filerna finns. Du vill dessutom fråga till vilken mapp csv-filerna ska sparas.

Sedan vill du använda Scripting.FileSystemObject för att loopa igenom att filer som finns i den valda mappen. Kontrollera om filändelsen är .xls och isf öppna filen och därefter spara filen som csv och slutligen stänga filen.

För en händig Excel-konsult (typ mig) så ska det inte behöva ta mer än 30 minuter att snickra ihop. Om du vill göra själv så kan jag kanske hjälpa dig mer på traven om du behöver hjälp.

Mvh // Johan

Scrog
0

#3 det är i jobbet jag gör detta. Dock bara för ett test jag håller på med så jag tror tyvärr inte jag kan anlita någon konsult Ledsen

Skall ta och titta på det när jag får tid, just nu kör jag den manuella vägen.

/Scrog

Scrog
0

#3 nu tror jag att jag har fixat nästan allt. Det enda som återstår är att få den att sparas som en semikolon separerad fil. Jag har fått den att bli komma separerad fenom att sätta FileFormat:=xlCSV.

Hur gör jag för att spara som en semikolon separerad fil.

/Scrog

johan
0

Har du svensk eller engelsk Excel? CSV är nämligen olika beroende på språk.

I en svensk Excel måste man välja SKV för att få semikolon. vetetusan hur detta blir med makrot dock, för det verkade inte finnas någon bra konstant för det.

Mvh // Johan

Scrog
0

Ajdå, det var det som var problemet för mig också att jag inte hittade rätt konstant. Skall testa att köra på en engelsk Excel istället. Det borde fungera för tillfället.

Tack för hjälpen!

/Scrog

Scrog
0

Hittade en engelsk Excel nu men det blev ändå en komma separerad lista Ledsen

Någon som har något bra tips?

/Scrog

Cartman
0

Vilken avgränsare du får ställer du in i Start > Inställningar > Kontrollpanelen > Nationella inställningar och språkinställningar > Nationella inställningar. Antar att du har Svenska, klicka på anpassa och skriv in ett semikolon (;) i rutan för listavgränsare (förmodligen står det ett kommatecken där nu). Klicka verkställ och ok.

Scrog
0

#9 Fick tips om detta på ett annat forum också men det visade sig att jag hade ; som listavgränsare redan och ändå fick jag kommatecken i filen Gråter

Får fortsätta söka!

/Scrog

johan
0

I värsta fall får du kanske avsluta makrot med att göra en sök & ersätt.. :(

Med FileSystemObject som finns i biblioteket Microsoft Scripting Runtime finns objekt och funktioner för att öppna textfiler och skriva textfiler.

Mvh // Johan

Cartman
0

Hittade detta. Ser ut som att en viss svensk version av Excel exporterar kommaseparerade skv- filer (trots inställt semikolon). Tydligen är denna bugg relaterad till vilken decimalseparator som är inställd. Mixtra med denna (punkt eller komma) och se om det gör ngn skillnad. Fast jag hade nog skaffat en annan excelversion. Se

http://www.kv.geo.uu.se/datah/fformatc.html

As a .CSV file. This format (Comma Separated values) should be very useful. It is a plain text format. Rows are left at their original length, and column separators are marked by commas (','). It provides a means of converting between spreadsheets, and between spreadsheets and text. However, some systems seem to use semi-colons (';'), and one Swedish version of Microsoft Excel claims to export a .SKV file (semikolonavgränsad), but this turns out to be comma-separated! This behaviour may depend on whether a system is configured to use '.' or ',' as a delimiter within numbers. Experiment, and be prepared to have to change commas to semicolons or vice-versa: fortunately, this should not be difficult.

Tahsin
0