Datorn iFokus

Datorn

Etikett: övrigt
Läst 1254 ggr
jossan84
0

Vad är fel? Får ingen hjälp i affären.

Vet inte riktigt vilken kategori detta tillhör så jag lägger det under övrigt.

Hoppas att ni datakunniga människor kan hjälpa mig. Historien är denna: I julas fick jag en extern hårddisk (Lacie) i julklapp. I januari köpte jag en ny bärbar dator (HP). Redan från början hade jag diverse problem med datorn. Problemen blev fler och fler och ett av den var att datorn plötsligt inte ville öppna den externa hårddisken. Det som händer är att när man går in på "den här datorn" och dubbelklickar på den så öppnas hårddisken, men efter ca 2 sek kommer ett fönster upp där det står "utforskaren har slutat fungera" och så stängs hårddisken ner.

Gick med datorn till Elgiganten i Sthlm i sommras och de tog in den, men hittade inga fel, de omistallerade den dock. Efter det försvann några av problemen men det aktuella problemet fanns kvar och även att datorn stängde av sig när den blev för varm. I början av september lämnade jag in den igen och de skickade den på lagning. Fick tillbaka den för en vecka sen, de hade bytt ut moderkortet och de flesta problemen var borta. Men den aktuella problemet fanns kvar.

Idag var jag med datorn och externa hårddisken till Elgiganten i Uppsala (kan tillägga att hårddisken fungerar utmärkt i min gamla dator). Han var väldigt ovillig att titta på den och sa att jag ska gå in på Lacies hemsida och kolla om det har kommit några uppdateringar, efter lite övertalade tog han iaf in datorn för att kolla på den. När han kam tillbaka sa han att det nog beror på att hårddisken har nyare uppdatering än datorn och att jag måste uppdatera windows. Så jag fick åka hem igen. Nu har jag gjort den här uppdateringen (antar att det är när datorn står och tänker på uppdateringar innan den stängs av). Men den funkar fortfarande inte.

Jag tror snart jag blir tokig. Jag sparar alla viktiga saker på den externa hårddisken och som det är nu är det smidigast att istället använda den gamla tröga datorn från -04 för annars måste jag spara ner allt på ett USB-minne och öppna gamla datorn och lägga in det i den externa hårddisken via den.

Någon som vet vad som kan vara fel? På elgiganten får jag bara svaret att det varken är fel på datorn eller hårddisken, men något måste väl vara fel?

pentsium
0

Lite mer specifika modellnamn skulle vara trevligt. Jag gissar på att du testat den i olika usb-portar…

Bogey
0

Jag har råkat ut för att vissa bärbara datorer ger lite för lite ström på sina USB-portar för att driva externa hårddiskar.

Antingen får du ansluta en extern strömförsörjning till hårddisken om du har en sån eller så kan man köpa en USB-hub med egen strömförsörjning och ha mellan datorn och hårddisken. Då matas hårddisken från USB-hubben istället för från datorns USB-port.

jossan84
0

#1 Ok, hm, datorn är en HP Pavilion Entertainment PC, på kvittot står det HP QL62, om det säger dig nått :)

På hårddisken hittar jag inte så mycket fler namn, Lacie Hi-Speed USB 2.0 står det på kartongen :/

Har prövat båda USB-ingångarna. Kan tillägga att andra "USB-grejer" funkar som de ska, tex. USB-minnet, kamerakabeln och ipod-kabeln.

Bogey
0

Jula har en bra och billig USB-hub som jag själv har testat på just en gammal Lacie-disk som inte ville funka på alla datorer.

jossan84
0

#2 Hårddisken har redan en egen elsladd så det är nog inte problemet :/

EDIT: Eller var der något annat du menade? Kan det funka om man använder en sån?

Bogey
0

#5 Nej det var det jag menade. Extern strömförsörjning av hårddisken eller matning via extern USB-hub. Så det felet kan vi utesluta antar jag.

Har du nån kompis som har en USB-hub så kan du ju testa för säkerhetsskull utan att behöva köpa en egen.

Kaj
0

Kan du nå disken via commandoprompten i stället. Bata för att kolla om disken i sig är OK?

gå in på start, kör och skriv cmd

Sätt sedan kommandot till x: (där X är enhetsbokstaven för din disk

Sedan skriver du dir

då skall alla filer rullas upp för dig.

Du kan även gå in i utforskaren och högerklicka på disken och välja egenskaper. Därefter väljer du fliken Verktyg och knappen Kontrollera nu. Då kommer Windows att kontrollera din disk (kan ibland krävas att du startar om datorn vartefter kontrollen sker under uppstarten.

jossan84
0

Jag tror att problemet är löst nu. Gick in på hårddisken i någon hopplös tanke om att det plötsligt skulle fingera, vilket det inte gjorde. Men i nästan stund kom det upp ett litet meddelande i listen där nere; "Vill du lösa problemet?". Frågare den det NU, efter månader av problem?! Skrikandes (Kan ju iofs ha kommit upp tidigare utan att jag lagt märke till det.)
Hur som helst klickade jag på meddelande och denna text kom fram; "

Problem caused by Power Cinema: consider upgrading

This problem was caused by Power Cinema, which was created by CyberLink Corp.

A newer version of this product is available that might solve this problem.

Och så än länk till en sida där jag skulle ladda ner något. Vilket jag gjorde och nu funkar det :P Fattar ingenting, men jag är glad :)

Tack alla fall för alla förslag :)

eightball
0

mega