Datorn iFokus

Datorn

Etikettvarningar
Läst 1919 ggr
LuckyLady
0

Programmering i C, hjälp och länkar önskas =)

Hej!
Är det någon som känner till någon bra svensk guide om programmering i C.

Eller är det kanske någon här som kan förklara lite grunder.

Har sökt på nätet, bibblan och allt jag hittar är c++ och det är ju inte samma termer.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

LuckyLady
0

Hittade en själv till slut.

http://www.sslug.dk/artikler/gnulinux/node77.html

Hoppas nu att den gör slut på mitt lidande =)

JAUS
0

"Vägen till C" är en bra nybörjarbok.

LuckyLady
0

Tack =)

guraknugen
0

Om du har specifika frågor om C kan de säkert också besvaras här med lättfattliga exempel och liknande. Är själv ingen expert på C, men har i alla fall gamla högskolepoäng i ämnet… Och har på senare tid börjat lära mig lite C++, och mycket som gäller för C++ gäller också för ANSI C (men långt ifrån allt, förstås).

eightball
0

printf("HELLO WORLD!");

^^;

Bogey
0

C++

cout << "Hello world!"

^^;

eightball
0

ork :P

Bogey
0

Hoppsan, det var syntax error på min C++ rad i #6. Hade visst glömt semikolonet på slutet Skäms

guraknugen
0

Sedan hade kanske en liten ”<< endl” inte suttit ivägen heller, men det beror ju på hur man vill ha det…

Jisses, vad avancerade vi är här…

Bogey
0

#9 Jo men skippar jag <<endl så kan jag fortsätta min rad i nästa utkrift statement :-)

För att bli lite mer seriös och hjälpa TS i sin fråga och man inte har nått emot engelska så verkar detta vara en rätt användbar sajt om man vill lära sig C/C++
http://www.cprogramming.com/

Eller kanske Brian W. Kernighan's C turtorial
http://www.lysator.liu.se/c/bwk-tutor.html

Vill man sen gå vidare med C++ finns en bra tutorial för det med, även om jag personligen tycker att man kan skippa C och gå på objektorienterat med C++ direkt. Själv tyckte jag bara att det var förvirrande att gå till C++ via C då objektorienterat är ett helt annat tankesätt om det ska bli riktigt bra.
http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

Tyvärr har jag inte hittat några bra svenska sidor.

Numera så försöker jag mest knåpa lite Python de få ggr det blir av att programmera
http://docs.python.org/reference/

pentsium
0

Här är kod till en enkel miniräknare:

#include
#include
#include

using namespace std;

int main()

{

cout<<"Min minir\x84knare\n";

system("start calc");

return 0;

}

JAUS
0

En bra bok för de som vill börja programmera i C++ i Haiku/BeOS.

Programming the Be Operating System

Bogey
0

#11 Haha, mycke lustigt Glad

guraknugen
0

#11: Antar att man lätt kan modifiera den koden så att den istället blir en avancerad videoredigerare eller vad som helst…

#10: Håller med om att det knappast är någon fördel att först lära sig C innan man ger sig på C++. Tror att man på det sättet lägger sig till med ovanor som funkar i C men som man bör undvika i C++. Har själv gått den vägen, men det beror mer på att C++ inte var så vanligt eller knappt en fanns när jag läste C 1987 ungefär.

De första C++-kompilatorerna kompilerade ju C++ till C och sedan kompilerades resten med en vanlig C-kompilator. Tror inte det ens fanns några kompilatorer som kompilerade direkt från C++ när jag läste C++ i början av 1990-talet.

Försökte programmera lite i C++ kring 2007 (när jag precis gått över från Windows till Linux) och fann att det jag lärde mig i början av 1990-talet om C++ plötsligt inte räckte alls för att kunna skriva ens de enklaste program, så jag såg mig tvungen att skaffa mig en mer uppdaterad bok i ämnet som jag började beta av, men efter lite knappt 400 sidors läsning och test av programexempel har det stannat av. Men jag kommer nog att ta tag i det igen så småningom. Har ju inte ens 800 sidor kvar…

charlie
0

Forst och framst skulle jag rekomendera att titta pa en engelsk bok i amnet. Framforallt eftersom svenska oversattare ar forfarligt daliga pa amnet. Sedan ar svenska forfattare otroligt daliga forfattare vad det galler programmeringsbocket.

Den enda bok du nagongang kommer att behova ar "C Programing Language" av Kernigham.

Dock sa vill dock avrada dig for att ens titta at C++ hallet. Anledningen ar att det ar ett mangt och mycket doende sprak som saknar anhangare. Om en person havdar att de kan C++ till fullo sa ljuger de.
Tanken ar att C++ ska komma ut med drastiska forandringar i spraket nasta ar 2010, vilket formodligen kommer att vara den definitiva dodsten for "spraket".

C++ var ett forsok att skapa en mer organiserat sprak av vad C ar, for att forenkla stora projekt. Nar mer moderna sprak som Java kom ut var de langsammare an C++, sa i borjan havdades alltid att C++ var battre pa grund av prestandan. Nu ar detta inte langre sant (sedan 5 ar tillbaka). Java applikationer springer cirklar runt motsvarande C++ applikationer.

C ar bra for att de ger utvecklaren lite insyn hur maskinen fungerar. Sjalv borjade jag med Assembler sa C passade mycket bra for att man kan gora allt som man kan gora i Assembler men aven allt annat. Det ar llte mer "Wild West" an Java.. Men, sannolikheten att man gor fel som krashar en applikation ar ocksa flera 100% storre.

---

guraknugen
0

Var inte han som ”uppfann” C++ dansk? Och har inte han själv skrivit en bok i ämnet? Kasnek skulle försöka få tag på dansk litteratur i ämnet alltså… Fast hans bok kanske är rejält utdaterad vid det här laget, i och för sig, om den inte kommit ut i nyare utgåvor, vilket jag inte har någon som helst koll på, dock.

Har aldrig hållit på med Java, så huruvida det är bättre eller sämre kan jag inte uttala mig om, men jag har en följdfråga i alla fall:

Kan man kompilera Java-program? Om inte, varför?

charlie
0

#16 Jo han heter Bjarne Stroustrup, hans C++ skiljer sig mycket ifran dagens C++ som innehaller Templates, intitializers etc. Dessutom sa finns det en hel del olika beteende i de olika implementationerna av C++.

Till din fraga ifall man kan kompilera Java program, naturligtvis gar det. Men fragan ar framforallt varfor man skulle vilja gora det. De moderna JVM:erna ar framforallt dynamiska kompilatorer. Dvs de analyserar plattformen som de kor pa och de analyserar invokeringsvagar (invocation path) i programmet och kan darmet gora pa platsen optimeringar. Detta gor att en applikation oftast blir snabbare ju langre tid den har kort eftersom kod optimeras.

En annan trevlig aspekt ar att jvm:en kan anvanda sig av den underligande hardvaran. T.ex. ifall man kor ett program som ar kompilerat, sa ar det oftast kompilerat med sa stor kompabilitet som mojligt. I Java sa gors kompileringen pa den aktuella hardvaran, darmed kan man utnyttja CPU funktioner som ar specifika for den aktulla CPUn.

---

guraknugen
0

#17: Jo, jag märkte det för några år sedan när jag precis börjat med Linux. Tänkte se om mina gamla grundkunskaper i C++ från 1993 under Unix fanns kvar men fann att jag inte ens kunde skriva ett ”Hello World”-program som gick att köra (p.g.a. att jag inte kände till att man infört ”namespace”… Fann det nödvändigt att köpa en ny C++-bok och upptäckte sedan fler saker som lagts till sedan 1993…

Dock kommer jag ihåg att Templates fanns 1993, men vår föreläsare - har för mig han hette Jonas Flygare eller liknande, om nu någon bryr sig - rekommenderade inte att man använde det, då det tydligen var buggigt på den tiden, i alla fall med dåvarande g++-kompilatorn, som var den som var installerad i vårt system på skolan. Det var inte många som hade egen dator hemma på den tiden, i alla fal ingen PC, och jag skaffade ju inte min första förrän i början av 1999, så de flesta var ju hänvisade till skolan till 100%.