Dela ut filer
Jag försöker dela ut en mapp mellan två dator i mitt nätverk hemma. De ingår i samma workgroup, användarnamnet är samma och lösenordet är samma. Mappen är utdelad och Alla har läsrättigheter. Ändå så kan jag inte komma in i mappen.
Jag har Fil & skrivardelning aktiverat och brandväggen i Windows är öppen för det. Den ena datorn ansluter trådlöst och den andra trådbundet. Jag kan ansluta till datorn och se alla utdelade mappar, men jag kan inte öppna någon av dom.
Jag får felmeddelande som säger att jag inte kan ansluta. Åtkomst nekad.
Vad ska jag göra?
Mvh // Johan

Definitivt ett proböem med din brandvägg skulle jag tro. Se till att den pc som skall komma åt katalogen har ip-adress som är tillåten genom brandväggen. Det brukar normalt vara ett problem.
Det visade sig att jag inte döpt kontot till samma sak, utan endast visningsnamnet… Det löste problemet.
Datornerna sitter på samma nät…
Mvh // Johan
Har namnen på de lokala kontona någon effekt på fildelning? =P
När du är i en workgroup har de det, eftersom du inte kan logga in med ett domänkonto.
Är namn och lösenord samma så verkar det som att man ses som samma konto.
Mvh // Johan

Jag tror att problemet är just att man har samma namn.. Ett konton utan en domän tillhör alltid en dator alltså dator1\kalle så försöker du logga in som kalle på dator2 så skickas det bara en security token som innehåller en SID (Security IDentifier) för dator1\kalle som inte är samma som dator2\kalle.
---
#5: Fast det fungerar faktiskt! Lite fishy, men det fungerar.
Mvh // Johan

De senaste tiden har jag haft olika namn på workgrups hemma utan att stöta på några problem om alla kör winxp..

#6 Det låter inte riktigt som det ska eftersom det inte finns t.ex. gemensamt hash för att hasha lösenordet. Så varför det funkar så känns det som om någon har hashat till det ordentligt för att underlätta för hemanvändare ;)
---